موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396

مزایای استفاده از پن ها به جای صابون

بهترین پاک کننده برای پوست شما کدام است؟

آب به‌تنهایی قادر به از بین بردن چربی‌های اضافه و آلاینده‌ها از سطح پوست نیست و شما برای پاک‌سازی کامل پوست، نیاز به استفاده از یک پاک‌کننده مناسب دارید. یکی از معروف‌ترین انواع پاک‌کننده‌ها، صابون‌ها هستند. هزاران سال است که مردم از صابون به اشکال مختلف استفاده می‌کنند بدون آنکه بدانند علت برخی از مشکلات پوستی آن‌ها همین صابون است! ازجمله اینکه می‌تواند چربی طبیعی پوست را از بین ببرد و استفاده مکرر از آن، باعث التهاب و خشکی پوست می‌شود. این موضوع به‌ویژه در پوست‌های حساس با زمینه آلرژی اهمیت بیشتری دارد.
بهتر است بدانید که علاوه بر صابون‌ها، گزینه‌های دیگری نیز برای تمیز کردن پوست وجود دارند که به آن‌ها پاک‌کننده‌های غیر صابونی گفته می‌شود. در ادامه به شما خواهیم گفت که چرا باید شوینده‌های غیر صابونی را جایگزین شوینده‌های صابونی کنید.


چرا شوینده‌های غیر صابونی بهتر از شوینده‌های صابونی هستند؟

پاک‌کننده‌های صابونی

صابون‌ها از چربی‌های طبیعی ساخته شده‌اند و ساختار آن‌ها به‌گونه‌ای است که از یک طرف چربی‌ها و آلاینده‌ها را در خود حل می‌کنند و از طرف دیگر، همراه با آن‌ها، در آب حل شده و از سطح پوست خارج می‌گردند. صابون‌ها خاصیت پاک‌کنندگی بسیار بالایی دارند؛ اما این موضوع همیشه یک مزیت محسوب نمی‌شود.
صابون‌ها می‌توانند چربی طبیعی پوست را نیز از بین ببرند. به همین دلیل است که بعد از حمام با صابون، در پوست صورت و بدنتان احساس کشیدگی و خشکی می‌کنید.
PH طبیعی پوست بین 5 تا 6 می‌باشد که اسیدی محسوب می‌شود؛ درحالی‌که pH تمامی صابون‌ها حتی صابون‌های گلسیرینه و کرمی، قلیایی و بالاتر از 7.5 می‌باشد. PH بالای صابون‌ها با برهم زدن تعادل پوست، باعث آسیب رسیدن به لایه‌های سطحی پوست شود. همچنین عوارضی چون درماتیت تماسی، خشکی پوست و آکنه را تشدید می‌کند.

پاک‌کننده‌های غیر صابونی (پن ها یا cleansing bar)

ممکن است عجیب به نظر برسد، اما برای تمیز کردن پوستتان همیشه نیاز به استفاده از پاک‌کننده‌های صابونی ندارید. در عوض می‌توانید از یک پاک‌کننده ملایم‌تر با PH سازگار با اسیدیته پوستتان استفاده کنید.
  پاک‌کننده‌های غیر صابونی نیز می‌توانند چربی‌های اضافه و آلاینده‌ها را به‌طور کامل از سطح پوست پاک کنند. این پاک‌کننده‌ها به چربی طبیعی پوست آسیب نمی‌رسانند و ایجاد حساسیت و یا خشکی پوست نمی‌کنند.
• در آب‌های سنگین، پاک‌کننده‌های صابونی به‌خوبی عمل نمی‌کنند و ممکن است رد آن‌ها بر روی پوستتان باقی بماند؛ درحالی‌که پاک‌کننده‌های غیر صابونی در آب‌های سنگین بسیار بهتر از صابون‌ها عمل می‌کنند.
بعلاوه اینکه بسیاری از این پاک‌کننده‌های غیر صابونی دارای پایه و ساختار طبیعی هستند و به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کنند.
 بنابراین حتی اگر برای استحمام از شوینده‌های صابونی استفاده کردید، استفاده روزانه از آن‌ها به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.

انواع پاک‌کننده‌های غیر صابونی کدامند؟

پاک‌کننده‌های غیر صابونی به دو صورت بدون نیاز به شستشو با آب و پاک‌کننده‌های همراه با شستشو با آب تقسیم می‌شوند. پاک‌کننده‌هایی که نیاز به شستشو با آب دارند، برای افرادی که پوست چرب دارند و یا سلول‌های مرده پوستشان زیاد است، به کار می‌روند. در مقابل، افرادی که پوست خشک دارند و یا زیاد از مواد آرایشی استفاده می‌کنند بهتر است از پاک‌کننده‌هایی که نیاز به شستشو با آب ندارند و یا انواع پن‌های بهداشتی به‌جای صابون استفاده نمایند.
پاک‌کننده‌های غیر صابونی به شکل‌های زیر در بازار عرضه می‌گردند:

پن‌ها

پن‌های جامد ظاهری شبیه به صابون دارند و مثل آن‌ها تا حدودی کف می‌کنند؛ اما در تولید آن‌ها از ترکیبات قلیایی استفاده نشده است. PH پن‌ها، اسیدی است و تقریباً نزدیک به pH پوسـت می‌باشد. به همین علت ایجاد سوزش، التهاب و قرمزی نمی‌کند و باعث تخریب اپیدرم نمی‌گردد. همچنین در پوست صورت ایجاد احساس خشکی و کشیدگی نمی‌کند. پن‌ها با وجود ساختار ملایمشان، عملکرد و کیفیت بسیار بالایی دارند و به‌راحتی می‌توان آنها را جایگزین صابون کرد. تنها مشکل پن‌ها این است که زودتر از صابون‌ها تمام می‌شوند و قیمت بالاتری نسبت به صابون‌ها دارند.
امروزه اکثر شرکت‌های معتبر ایرانی و خارجی انواع پن ها را به دلیل کاربردهای فراوان و مزایای ذکرشده در بالا، جایگزین صابون نموده‌اند. از انواع  پن‌ها می‌توان به پن‌های مرطوب‌کننده، روشن‌کننده، مناسب برای پوست‌های خشک، تحریک‌پذیر و حساس، مختلط و چرب و...اشاره نمود.

ژل‌های شستشوی صورت

یکی دیگر از انواع پاک‌کننده‌های غیر صابونی، ژل‌های شستشو  یا فیس واش‌ها هستند. این ژل‌ها دارای ساختاری بسیار ملایم‌تر از صابون هستند و هیچ‌گونه آسیبی به پوست وارد نمی‌کنند. همچنین به تنظیم PH پوست، کمک می‌کنند. علاوه بر این به دلیل ترکیبات به‌کاررفته در آن‌ها، رطوبت، نرمی و لطافت پوست نیز تأمین می‌گردد. ژل‌های شستشو در ترکیب با آب، کف ملایمی ایجاد می‌کنند که به‌راحتی تمام چربی‌ها و آلاینده‌های اضافی را از سطح پوست پاکسازی می‌کند. توصیه می‌شود که شب‌ها قبل از خواب حتماً صورت خود را با یک ژل شستشوی صورت پاک کنید تا در طول شب، پوستتان به‌خوبی تنفس کند و بازسازی شود.

دکتر روزا ابوالقاسم
1401/02/09
  •