موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396

روش استفاده از ماسک و تاثیر آن بر روی ویروس کرونا

آیا ماسک صورت به پیشگیری از کرونا کمک می کند؟

با بالا رفتن آمار مبتلایان به ویروس کرونا، مردم به اهمیت این ویروس پی برده‌اند و می‌دانند که محافظت از سلامتیشان در برابر آن تا چه حد مهم است. برخی از مردم زمانی که بیرون می‌روند، ماسک می‌پوشند، بدون اینکه کسی به آن‌ها گفته باشد. عده‌ای هم هستند که راجع به اثربخش بودن ماسک‌ها در پیشگیری از کرونا و دیگر بیماری‌ها تردید دارند. برخی هم نمی‌دانند که چگونه باید از ماسک استفاده کنند. در این مقاله به نکات بسیار مهمی درباره ماسک‌ها پرداخته‌ایم و همه این موضوعات را روشن کرده‌ایم.

چه کسی باید از ماسک صورت استفاده کند؟

اگر حالتان خوب نیست یا سرفه و عطسه می‌کنید، به شما توصیه می‌شود از ماسک صورت جراحی استفاده کنید. این ماسک‌ها از انتشار ویروس‌ها و باکتری‌ها و به‌طور بالقوه کرونا ویروس جدید که از ووهان سرچشمه گرفته، از سرایت افراد مبتلا، به جامعه جلوگیری می‌کنند. برخی از افراد هم از این ماسک برای پیشگیری از تماس با افراد آلوده به ویروس استفاده می‌کنند؛ اما به این نکته توجه داشته باشید که انجام این کار ممکن است برای بعضی از افراد توصیه نشود. به‌عنوان‌مثال، افرادی که به آسم مبتلا هستند ممکن است با زدن ماسک صورت دچار مشکلاتی در تنفس شوند.

انواع ماسک صورت چیست؟

ماسک جراحی

ماسک جراحی یک ماسک با قیمت مناسب است که در محافظت در برابر کرونا ویروس تقریباً مؤثر عمل می‌کند. این ماسک یک سطح سفید رنگ داخلی دارد که در برابر عبور مایعات محافظت می‌کند و مانع از انتشار قطرات تنفسی فردی که ماسک را پوشیده می‌شود. یک سطح رنگی ضد آب نیز دارد که از خارج، مانع از چسبیدن اجرام و میکروب‌ها به آن می‌شود. این ماسک تقریباً آزاد است به همین دلیل تنفس را با مشکل روبه‌رو نمی‌کند.

ماسک تنفسی N95

این ماسک متراکم‌تر است و می‌تواند 95٪ از ذرات بسیار کوچک (0.3 میکرون) را فیلتر کند. ماسک تنفسی N95 طوری طراحی شده که کیپ صورت باشد. این ماسک یک‌بارمصرف است و N در آن به این معناست که این ماسک در برابر ذرات روغنی مقاوم نیست.

ماسک تنفسی R95

این ماسک هم همانند N95 دارای 95٪ فیلتراسیون است، اما وجود R در اسم آن به معنای این است که در برابر عبور روغن‌ها "تا حدی" مقاوم است.

ماسک کاغذی

این نوع از ماسک صورت قابلیت فیلتراسیون ندارد، به همین دلیل برای اهداف محافظتی توصیه نمی‌شود.

ماسک پیتا

این ماسک می‌تواند تا 99٪ گرده و گردوغبار را که اندازه آن‌ها 5-100 میکرون است و تا 86٪ ذرات 5 میکرونی را فیلتر کند. بااین‌حال، برای پیشگیری از انتشار و سرایت عفونت کرونا توصیه نمی‌شود.

آیا ماسک‌های جراحی در برابر عفونت کرونا مناسب هستند؟

پاسخ کوتاه: تا حدودی، بله.
راه‌هایی وجود دارد که کرونا ویروس جدید از طریق آن گسترش می‌یابد. رایج‌ترین آن هوا است. وقتی فرد آلوده سرفه یا عطسه می‌کند، قطرات مخاط آلوده به ویروس را وارد هوا می‌کند. احتمالاً شما هنگام تماس با این ذرات موجود در هوا بیمار خواهید شد. هنگامی‌که بینی و دهان خود را با ماسک می‌پوشانید، خود را در برابر استنشاق آن قطره‌ها حفظ می‌کنید و خطر ابتلا به عفونت را کاهش می‌دهید؛ اما توجه داشته باشید که این ماسک از شما محافظت کامل نخواهد کرد.حتی در حال حاضر بهتر است که در محیط های کاری و در اتوبوس و مترو از شیلد استفاده شود.
راه دیگر انتشار ویروس‌ها از طریق سطوح آلوده است. وقتی شخصی که دستانش به ویروس آلوده است به یک سطح دست بزند، احتمالاً شما هم در صورت تماس با آن سطح، به این عفونت مبتلا می‌شوید. به همین دلیل مهم است که دستان خود را زیاد بشویید.
نتیجه این که پوشیدن ماسک صورت توصیه می‌شود زیرا تا حدودی از شما محافظت می‌کند؛ اما درعین‌حال رعایت اصول بهداشت نیز ضروری می‌باشد.

چه موقع باید از ماسک صورت استفاده کنید؟

در صورت وجود موارد زیر، سازمان بهداشت جهانی استفاده از ماسک را توصیه می‌کند:
- هنگام حضور در مکان‌های شلوغ و مخصوصاً مکان‌های مرطوب
- موقع کار در اماکن عمومی
- هنگام بازدید از یک مرکز درمانی
- موقع مراقبت از افرادی که احتمالاً به عفونت کروناویروس مبتلا هستند.
- هنگام مسافرت به خارج از کشور به‌ویژه به کشورهایی که دارای موارد تائید شده از کروناویروس هستند.
- اگر علائم عفونت تنفسی دارید نیز پوشیدن ماسک بسیار مهم است. این علائم شامل آبریزش بینی، سرفه، عطسه، مشکل در تنفس، گلودرد و تب است. درصورتی‌که این علائم را دارید حتماً به پزشک مراجعه کنید.
همچنین توجه داشته باشید که بچه‌ها و افراد مسن در برابر عفونت‌ها آسیب‌پذیرتر هستند، به همین دلیل در هنگام بیرون رفتن باید ماسک بپوشند.

چگونه باید ماسک جراحی را بپوشید؟

اگرچه ماسک‌ها می‌توانند از شما محافظت کنند اما این کار فقط در صورت استفاده صحیح از آن‌ها ممکن است. برای اطمینان از استفاده درست پوشیدن آن‌ها، این مراحل را دنبال کنید:
- قسمت رنگی ماسک (آبی یا سبز) را در جلو، رو به خارج قرار دهید و قسمت سفید آن را در داخل، در تماس با صورت خود قرار دهید. طرف آبی ضد آب است و از چسبیدن قطرات میکروب به آن جلوگیری می‌کند. از طرف دیگر بخش سفید دارای ماده‌ای جاذب است که قطرات ناشی از سرفه یا عطسه شما را جذب می‌کند. در نتیجه اگر برای پیشگیری استفاده میکنید روی سفید ماسک باید رو به خارج باشد و اگر مبتلا هستید و جهت جلوگیری از ابتلا دیگر افراد استفاده می کنید رویه رنگی آن باید به سمت خارج باشد.
- سمتی از ماسک را که دارای یک نخ سفت و انعطاف‌پذیر است را در بالا قرار دهید به‌طوری‌که به‌صورت یک پل روی بینی شما قرار گیرد. آن را فشار دهید و به شکل بینی خود درآورید. به‌این‌ترتیب ماسک با آن ناحیه چفت می‌شود و به‌خوبی آن را می‌پوشاند.
- ماسک را تا زیر ناحیه چانه بکشید.
- بندهای پشت‌گوشی ماسک را پشت گوش قرار دهید.
هنگام انجام این مراحل اطمینان حاصل کنید که دست‌هایتان تمیز است. هنگام عوض کردن ماسک نباید قسمت آبی یا سفید آن را لمس کنید زیرا ممکن است حاوی میکروب باشد. در عوض، این مراحل را دنبال کنید:
- بندهای پشت‌گوشی ماسک را نگه دارید و ماسک را به‌آرامی از صورت خود بلند کنید.
- ماسک را قبل از دور انداختن داخل یک کاغذ بپیچید.
- دستانتان را با آب و صابون بشویید.
 

اگر به ماسک دسترسی ندارید، چه‌کاری باید انجام دهید؟

کارشناسان بهداشت می‌گویند جز در مواردی که استفاده از ماسک ضروری است، اشکال ندارد اگر ماسک نپوشید. در عوض اقدامات زیر را فراموش نکنید:
- دست‌ها را با آب و صابون بشویید.
- از لمس صورت و مالیدن چشم خودداری کنید.
- غذا را در محل‌های بهداشتی تهیه کنید.
- غذاها را کامل بپزید.
- از تماس نزدیک با افراد بیمار و حضور در اماکن شلوغ اجتناب کنید.
- به‌محض مشاهده علائم به پزشک مراجعه کنید.
با توجه به اینکه این ویروس نوعی جدید از ویروس کرونا است، هنوز چیزهای زیادی وجود دارد که کارشناسان بهداشت از آن آگاهی ندارند؛ اما یک چیزی که آن‌ها با اطمینان می‌دانند این است که پیشگیری از عفونت بسیار مهم است و در حال حاضر بهترین اقدام است. این کار راه اصلی برای متوقف کردن بحران شیوع این بیماری است. برای پیشگیری از عفونت‌های احتمالی بهتر است از ماسک صورت استفاده کنید، بهداشت را به‌خوبی رعایت کنید و مراقب سلامتی خود باشید.

دکتر روزا ابوالقاسم
 
1398/12/01