موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396

سندروم خشکی چشم چیست و چگونه آن را درمان کنیم؟

علت سندرم چشم خشک چیست و راههای درمان و پیشگیری آن کدامند؟

 سندرم خشکی چشم اختلالی است که به غدد اشکی شما مربوط می‌شود. چشمان شما برای سالم ماندن به اشک نیاز دارد. اشک توسط غدد پشت پلک فوقانی شما ساخته می‌شود. هر بار که پلک می‌زنید، اشک در چشمان شما پخش می‌شود و آن را مرطوب می‌کند. سپس به مجرایی در گوشه‌های داخلی چشمانتان هدایت می‌شود و از طریق آن تخلیه می‌گردد.
در سندرم خشکی چشم ( Dry Eye Syndrome)، غدد اشکی شما به اندازه کافی اشک تولید نمی‌کنند و یا اشک شما خیلی سریع تبخیر می‌شود. این مشکل بیشتر در افراد مسن و در افراد با بیماری‌های خاص مانند دیابت، ورم ملتحمه آلرژیک یا سندرم شوگرن شایع‌تر است. سندرم خشکی چشم ممکن است با درمان برطرف شود اما در برخی افراد تا پایان عمر وجود دارد. در ادامه نکات بیشتری را درباره این اختلال خواهید خواند؛ با ما همراه باشید.

چه عواملی باعث سندرم خشکی چشم می‌شوند؟

خشکی چشم می‌تواند ناشی از عواملی باشد که به‌طور روزمره با آن‌ها مواجه می‌شوید؛ مثلاً ممکن است در فضای بیرون از خانه، در اثر وزش باد و یا تابش خورشید ایجاد شود. همچنین خیره شدن به صفحه کامپیوتر و یا خستگی چشم نیز می‌تواند علت بروز آن باشد. دود سیگار نیز از دیگر عواملی است که باعث بروز خشکی چشم می‌شود.
علل احتمالی دیگر عبارتند از:
- برخی داروهای خاص مانند آنتی هیستامین‌ها و برخی داروهای ضد افسردگی
- استفاده مکرر از لنزهای تماسی (هر چند ساعت یک‌بار)
- جراحی‌های خاص چشم مانند لیزیک
در بسیاری از افراد، این عارضه تنها به دلیل افزایش سن رخ می‌دهد.

علائم سندروم خشکی چشم چیست؟

وقتی چشمان شما خیلی خشک باشد، احساس خارش، سوزش و خراشیدگی خواهید کرد. همچنین چشم‌هایتان معمولاً قرمز می‌شوند.

سندروم خشکی چشم چگونه تشخیص داده می‌شود؟

چشم‌ پزشک معمولاً می‌تواند با معاینه شما و شنیدن علائمی که شما توضیح می‌دهید، به وجود این اختلال پی ببرد. در بعضی موارد ممکن است چشم‌ پزشکتان آزمایش خاصی درخواست کند تا بفهمد غدد اشکی چشمان شما، به اندازه کافی اشک تولید می‌کند یا نه.

سندروم خشکی چشم چگونه درمان می‌شود؟

برای کمک به تسکین چشم‌های خشک خود می‌توانید قطره اشک مصنوعی و پمادهای مخصوص این عارضه را بدون نسخه از داروخانه تهیه کنید. از قطره‌های چشمی که برای درمان قرمزی چشم‌ها تجویز می‌شود، استفاده نکنید. ممکن است این قطره‌ها وضعیت چشمان شما را بدتر کنند.
- همچنین سعی کنید زیاد پلک بزنید، به‌ویژه اگر زمان زیادی را صرف خیره شدن به صفحه کامپیوتر می‌کنید.
- در اتاق‌های دارای تهویه هوا یا گرم بمانید. در اتاق‌هایی که وقت زیادی را صرف می‌کنید، دستگاه بخور قرار دهید.
- استفاده از عینک آفتابی نیز می‌تواند به محافظت از چشمان شما در برابر باد و آفتاب کمک کند.
اگر علائم بهبود نیافت، به چشم‌پزشک یا بینایی‌سنج مراجعه کنید. ممکن است در مواقعی به درمان نیاز داشته باشید زیرا خشکی بیش‌ازحد می‌تواند به چشم شما آسیب برساند.
درمان‌هایی که چشم‌ پزشک شما ممکن است توصیه کند شامل موارد زیر است:

پماد و یا قطره‌های تجویزی توسط نسخه مانند سیکلوسپورین (Restasis)

شما باید هر روز و برای مدتی طولانی از این دارو استفاده کنید. مهم است که بدانید که این دارو تا چه میزان برایتان هزینه خواهد داشت. بعضی افراد باید سال‌ها آن را مصرف کنند.

استفاده از پلاگ (مسدودکننده) در مجرای خروجی اشک

در این روش، چشم‌پزشک ابزارهای ظریفی را در دهانه مجرای خروجی اشک قرار می‌دهد. این کار باعث می‌شود که اشک از طریق مجرای گوشه داخلی چشم خارج نشود و مدت بیشتری در چشم بماند. گاهی ممکن است این پلاگ ها از چشم بیفتند و لازم باشد که یکی دیگر به جای آن قرار دهید. بازهم، مهم است که بدانید این درمان درنهایت چقدر برایتان هزینه خواهد داشت.

ترجمه و تنظیم : دکتر روزا ابوالقاسم
 
1402/06/25
  •