موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396

مهمترین داروهای شیمی درمانی در درمان سرطان پستان

داروهای ضد سرطان سینه

 
 با توجه به سوالات متداول بیماران سرطانی هنگام تحویل دارو , بر آن شدیم که توضیح مختصری در مورد داروهای شیمی درمانی و عوارض و موارد مصرف داروها در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.در مقاله قبلی در مورد نقش هرسپتین در درمان سرطان سینه صحبت کردیم . در این مقاله به دیگر داروهای درمان سرطان پستان ( Breast Cancer chemotherapy medicines)می پردازیم مانند پرجتا perjeta , کادسیلا Kadcyla , فمارا Femara  ,  لاپاتینیب یا تایکرب (تی کرب) و آرومازین Aromasin .

پرجتا perjeta یا پروتوزوماب

پرتوزوماب که به نام تجاری پرجتا (Perjeta) شناخته می‌شود پروتئینی به نام HER2 را که باعث رشد سریع سلول‌های سرطانی می‌شود هدف قرار می‌دهد. استفاده از آن در سرطان پستان متاستاتیک  به همراه تراستوزوماب و شیمی درمانی مورد تائید قرار گرفته است. این نوع همراهی و ترکیب درمانی، برای زنانی که تا کنون درمان‌های دارویی دیگری برای سرطان خود دریافت نکرده‌اند، اختصاص داده می‌شود.
بررسی‌ها نشان داده‌اند افرادی که از این دارو استفاده کرده‌اند در مقایسه با افرادی که فقط داروهای قبلی را مصرف کرده‌اند به‌‌طور متوسط 6 ماه بیشتر زنده مانده‌اند.



عوارض جانبی پرجتا

شایع‌ترین عوارض جانبی این دارو که در صورت مصرف همزمان با هرسپتین (Herceptin) و دوستاکسل (Docetaxel) رخ می‌دهد شامل :اسهال ،‌ ریزش مو، افزایش احتمال عفونت به علت کاهش تعداد گلبول‌های سفید خون،‌ حالت تهوع ،‌خستگی و آسیب اعصاب محیطی است.
هشدار مصرف - این دارو در خانم‌های باردار نباید مصرف شود زیرا سبب بروز عوارض ناخوشایند و مضر بر جنین می‌شود.

کادسیلا  kadcyla

نام ژنریک: آدو تراستوزوماب امتانسین ADO-TRASTUZUMAB EMTANSINE
شکل دارویی : ویال 100 میلی گرم
شرکت روش Roche



کاربرد کادسیلا

این دارو تنها برای درمان انواع سرطان پستان کاربرد دارد. این دارو برای درمان تومورهایی استفاده می شود که مقادیر بیش از حد نرمال ماده مشخصی به نام پروتئین HER2 دارد. گزینه درمانی مناسبی برای زنانی که سرطان پستان متاستاتیک دارند و پیش از این تراستوزوماب و شیمی‌درمانی را تجربه کرده‌اند میباشد.

این دارو با اتصال به سلول های سرطانی HER2 و انسداد آن ها مانع رشد و تقسیم می شود. و سلول های سرطانی  را تخریب میکند.
این دارو به صورت تزریق وریدی استفاده می شود. با دستور مستقیم پزشک معمولا هر ۳ هفته استفاده می شود. تزریق اول حداقل ۹۰ دقیقه زمان می برد.
ممکن است قبل از تزریق از داروهای دیگری مثل استامینوفن و دیفن هیدرامین برای پیشگیری از عوارض جانبی استفاده شود.

عوارض جانبی کادسیلا داخل وریدی

 اسهال , قرمزی و یا تحریک در محل تزریق , درد کمر، مفصل، عضله , درد شکمی و یبوست,  تهوع و استفراغ , گیجی , دشواری در هنگام خوابیدن , کاهش اشتها , خشکی دهان و آفت دهانی , تغییر مزه غذا

فمارا  Femara

نام ژنریک: لتروزول Letrozole
شکل دارویی: قرص 2.5 میلیگرم

موارد مصرف فمارا

1.    درمان سرطان سینه متاستاز یافته در زنان یائسه

2.    درمان سرطان سینه متاستاز یافته در کسانی که اخیرا تحت عمل جراحی یا رادیوتراپی بوده اند.دارو بلافاصله بعد از این درمان ها و یا 5 سال درمان با تاموکسیفن مصرف میشود لتروزول یا فمارا برای توقف سلول های سرطانی باقیمانده از این درمان ها استفاده میشود.

عوارض جانبی داروی فمارا

گرگرفتگی , تعریق شبانه , تهوع و استفراغ , درد استخوان عضلات و مفاصل , سردرد , ضعف عضلات  ,گیجی , تورم مچ پا و ساق پا و تورم دست و پا  , کاهش اشتها , یبوست یا اسهال , درد معده , خواب آلودگی , تحریک یا خونریزی واژینال , علائم شبه آنفلوآنزا , اشکال در ادرار کردن و درد در مجاری ادراری , سرفه و راش های پوستی .
در صورت درد قفسه سینه یا اشکال در نفس کشیدن با پزشک مشورت شود. همچنین فمارا در دراز مدت ممکن است سبب استئوپروز یا پوکی استخوان شود.

تایکرب(تی کرب ) Tykerb

شکل داروئی : قرص 250 میلیگرم



موارد مصرف تی کرب Tykerb

لاپاتینیب یا تایکرب  در درمان انواع جدی پیشرفته یا متاستاتیک سرطان پستان بکار میرود .لاپاتینیب در ترکیب با دیگر داروها (کاپسیتابین یا لتروزول ) استفاده می شود. لاپاتینیب  می‌تواند به همراه شیمی‌درمانی و یا هورمون‌درمانی، استفاده شود.

عواررض جانبی لاپاتینیب Lapatinib

اثرات جانبی این دارو شامل اسهال، دست و پای دردناک، تهوع و مشکلات قلبی میباشد.

هشدار و شرایط نگهداری 

1- داروی لاپاتینیب را در دمای 15°-30°C نگهداری کنید.

2- در صورت بروز علایمی شامل خستگی مفرط،لرزش،اسهال شدید، کوتاه شدن تنفس ، پزشک معالج خود را آگاه کنید.
3-داروی لاپاتینیب حداقل یکساعت قبل و یا بعد غذا میل نمایید.
4-بیمارانی که دارای مشکلات قلبی یا کبدی می باشند قبل از شروع درمان ، پزشک معالج را از شرایط خود آگاه نمایند.
5-حین مصرف لاپاتینیب از مصرف گریپ فروت و فرآورده های آن خودداری کنید.
6- لاپاتینیب را در یک نوبت (یک بار در روز) مصرف نمایید و از تقسیم کردن مقدار مصرف روزانه بپرهیزید.

آرومازینAromasin

نام ژنریک : اگزمستان Exemestane
شکل دارویی: قرص 25 میلیگرم



موارد مصرف داروی آرومازین

این دارو در درمان سرطان سینه پیشرفته در زنان یائسه در مواردی که بیماری آنها به دنبال درمان با یک آنتی استروژن پیشرفت کرده است و یا در زنان یائسه ای که بیماری آنها متعاقب درمان چند هورمونی پیشرفت نموده است تجویز میشود.

مقدار مصرف آرومازین

مقدار مصرف روزانه 25,  میلی گرم ترجیحا بعداز غذا میباشد

عوارض جانبی داروی آرومازین

شایع ترین عوارض جانبی مرتبط با مصرف دارو عبارتند از گرگرفتگی , تهوع خستگی ,افزایش تعریق و سرگیجه که با شدتی در حد خفیف تا متوسط دیده میشوند. عوارضی مثل سردرد, بیخوابی , درد , بی اشتهایی , افسردگی , استفراغ ,  یبوست واختلالات گوارشی ,افزایش آنزیم های کبدی با شیوع کمتری گزارش شده است .

 
شما عزیزان می‌توانید جهت خرید مکمل خاص یا خرید مکمل بدنسازی از وب سایت داروخانه اینترنتی تهران به بخش خرید مکمل مراجعه کنید.

 شرکت روش Roche - شرکت هوفمان-لا روش شرکت داروسازی سوئیسی است، که محصولات تولید شده خود را، از طریق دو شرکت صنایع داروسازی روش (روشه) و شرکت روش دیاگنوستیکس، به سراسر جهان، عرضه می‌نماید
شرکت هوفمان-لا روش، بعنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های داروسازی جهان، داروهای بسیاری تولید و ارائه نموده است. بعنوان نمونه؛ می‌توان به داروی درمان بیماری ایدز اشاره کرد. این شرکت همچنین دارویی به نام «ریمیفون» تولید کرده، که به علت اثرات مثبت در درمان سل، به «داروی اعجاب‌انگیز» معروف شده است. دوداروی بسیار موثر شرکت روش Rocheکه به ترتیب در دهه‌های ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ عرضه شدند والیوم و لیبریوم هستند.شرکت روش در زمینه تولید داروهای شیمی درمانی نیز مانند هرسپتین , پرجتا , کادسیلا و ... فعالیت بسزایی دارد.  

گردآوری و تنظیم : دکتر روزا ابوالقاسم

1397/05/07
  •  

نظرات کاربران

  • زینب وزین 23 شهریور 1402 0 0 پاسخ به این نظر
    وقتتون بخیر ببخشید قیمت لاپاتینیب چند هست؟و از کجا میتونیم تهیه کنیم؟کی میتونیم بیایم؟
    جسارتا برای متاستاز پیشرفته سینه لاپاتینیب بهتره یا کدسیلا؟
  • احلام پاسبان 12 مرداد 1400 2 0 پاسخ به این نظر
    ببخشید قیمت این دارو
    تیکرب جنده ایا این دارو را دارید در وقت حاضر