موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

8 خاصیت پروبیوتیک ها برای سلامتی

8 خاصیت پروبیوتیک ها برای سلامتی

در این مقاله یک مرور کلی درباره مزایای پروبیوتیک ها برای سلامتی خواهیم داشت؛ پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را از دست ندهید.
 

پروبیوتیک ها چه هستند؟

پروبیوتیک ها میکروارگانیسم‌های زنده و مفیدی هستند که می‌توان آن‌ها را از طریق غذاهای تخمیری یا مکمل‌ها دریافت کرد.
مطالعات مختلف نشان داده‌اند که تعادل یا عدم تعادل باکتری‌های موجود در سیستم گوارشی با سلامتی و بیماری‌های مختلف در ارتباط است. پروبیوتیک ها باعث برقراری توازن باکتری‌های روده‌ای شده و به این وسیله به سلامت بدن کمک می‌کنند.
برخی از مزایای  مکملهای پروبیوتیک  شامل کاهش وزن ، سلامت دستگاه گوارش ، بهبود سیستم ایمنی و بسیاری موارد دیگر می‌شود. در ادامه با خواص پروبیوتیک ها ، بیشتر آشنا خواهید شد.
 

حفظ تعادل باکتری‌های مفید در سیستم گوارش

بسیاری از مزایای پروبیوتیک ها در نتیجه بازگرداندن تعادل باکتری‌های مفید در روده ایجاد می‌گردد. عدم تعادل به این معنی است که باکتری‌های مضر زیاد هستند و باکتری مفید به میزان کافی وجود ندارند. این وضعیت می‌تواند به علت بیماری، مصرف داروهایی مانند آنتی‌بیوتیک‌ها، رژیم غذایی نادرست و غیره اتفاق بیفتد. بر هم خوردن تعادل باکتری‌های روده می‌تواند مشکلات گوارشی، آلرژی‌ها، مشکلات سلامت روان، چاقی و مشکلات دیگری برای فرد به همراه داشته باشد.
پروبیوتیک ها از باکتری‌های مفید تشکیل شده‌اند و می‌توانند تعادل باکتری‌های روده‌ای را ایجاد کنند؛ بنابراین مزایای بسیاری برای سلامت بدن خواهند داشت و از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کنند.

پروبیوتیک ها می‌توانند از اسهال جلوگیری و آن را درمان کنند

اسهال یک عارضه جانبی شایع است که در نتیجه مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها ایجاد می‌گردد؛ زیرا آنتی‌بیوتیک‌ها علاوه بر باکتری‌های مضر، باکتری‌های مفید را نیز از بین می‌برند. پروبیوتیک ها توانایی زیادی در جلوگیری از اسهال و یا کاهش شدت آن دارند.
مطالعات متعدد نشان می‌دهد که مصرف پروبیوتیک خطر اسهال همراه با آنتی‌بیوتیک را تا 42% کاهش می‌دهد. پروبیوتیک ها همچنین می‌توانند در بهبود انواع دیگر اسهال نیز مؤثر باشد.

مکمل‌های پروبیوتیک برخی از مشکلات روانی را بهبود می‌بخشند

تعداد زیادی از مطالعات ارتباط سلامت روده را با بسیاری از مشکلات روحی و روانی نشان داده‌اند. بررسی 15 مطالعه انسانی نشان داد که مصرف پروبیوتیک ها برای 2-1 ماه می‌تواند اضطراب ، افسردگی ، استرس ، اوتیسم ، اختلال وسواسی-اجباری (OCD) و حافظه را بهبود بخشد.
 

سلامت قلب

پروبیوتیک ها می‌توانند کلسترول بد خون یعنی LDL را کاهش دهند و فشار خون را تنظیم کنند. همچنین به نظر می‌رسد که پروبیوتیک ها می‌توانند به افزایش کلسترول خوب یعنی HDL کمک کنند.
برخی از باکتری‌های موجود در محصولات پروبیوتیک اسید لاکتیک تولید می‌کنند. اسید لاکتیک می‌تواند با تجزیه صفرای روده، کلسترول را کاهش دهد. صفرا مایعی است که از کلسترول تشکیل شده است و برای هضم بهتر مواد غذایی به روده ترشح می‌شود.
برای کسب نتیجه مناسب، می‌بایست مکمل پروبیوتیک حداقل به مدت 8 هفته مصرف شود.

کاهش شدت آلرژی‌های خاص و اگزما

مطالعات نشان می‌دهند مادرانی که در دوران بارداری و شیردهی از پروبیوتیک استفاده می‌کنند، نوزادانشان تا 83% کمتر به اگزما (حساسیت شدید پوستی) دچار می‌شوند. برخی از پروبیوتیک ها نیز اثرات التهابی آلرژی را در کودکان و بزرگسالانی که به شیر یا دیگر محصولات لبنی آلرژی دارند، کاهش می‌دهند.

کاهش اختلالات گوارشی

تعداد زیادی از مردم به بیماری‌های التهابی روده نظیر کولیت اولسراتیو و یا بیماری کرون دچار هستند. مطالعات نشان داده است که پروبیوتیک ها می‌توانند علائم این بیماری‌ها را در افراد تا حد قابل قبولی بهبود بخشند و از عود آن‌ها جلوگیری کنند. بر اساس تحقیقاتی که اخیراً انجام شده است، پروبیوتیک ها ممکن است در بهبود علائم دیگر اختلالات گوارشی نظیر انتروکولیت نکروزان و سندروم روده تحریک‌پذیر (IBS) نیز مؤثر باشند.
 

تقویت سیستم ایمنی بدن

پروبیوتیک ها می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند و مانع از رشد باکتری‌های مضر در روده شوند. همچنین، پروبیوتیک ها می‌توانند تولید آنتی‌بادی (یا پادتن) را در بدن افزایش داده و تعداد سلول‌های ایمنی مانند لنفوسیت‌های T  را تقویت کنند.
یک مطالعه بزرگ نشان داد که مصرف پروبیوتیک میزان بروز و مدت زمان عفونت‌های تنفسی را کاهش می‌دهد. همچنین در مطالعه دیگری مشخص شد که مصرف مکمل‌های پروبیوتیک می‌تواند خطر ابتلا به عفونت‌های دستگاه ادراری (UTIs) در زنان را تا 50٪ کاهش دهد.
کاهش وزن و کاهش چربی شکم 
پروبیوتیک ها می‌توانند با مکانیزم های مختلفی به کاهش وزن کمک کنند. به عنوان مثال، برخی از پروبیوتیک ها جذب چربی را در روده کاهش می‌دهند. سپس چربی از طریق مدفوع دفع می‌شود و در بدن ذخیره نمی‌شود.
پروبیوتیک ها همچنین ممکن است به شما کمک کنند تا مدت بیشتری احساس سیری داشته باشید، کالری کمتری دریافت کنید و در نهایت چربی کمتری ذخیره کنید. این خواص پروبیوتیک ناشی از افزایش سطح هورمون‌های خاصی مانند GLP-1 می‌باشد.
 
1396/12/10