موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396

7 روش برای پیشگیری از سرطان

7 روش برای پیشگیری از سرطان

در این مقاله روش هایی ارائه شده است که  با بکارگیری آن‌ها، از ایجاد و گسترش سلول‌های سرطانی جلوگیری کنید.
 

سرطان یک زنگ خطر مهم برای تمام ایرانی‌ها

شیوع بالای بیماری سرطان در ایران آن را به دومین عامل مرگ‌ومیر تبدیل کرده است. نکته اصلی برای پیشگیری از ابتلا به سرطان این است که از آسیب مکرر به سلول‌های طبیعی خود جلوگیری کنید. در این مقاله 7 روش برای پیشگیری از سرطان آورده شده است.
 

پیشگیری از سرطان با آسپرین

برای پیشگیری از سرطان پیشنهاد می‌شود روزانه 162 میلی‌گرم آسپرین همراه با دو لیوان آب مصرف کنید. این کار می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ، سرطان مری، سرطان پروستات، سرطان تخمدان و سرطان پستان را به میزان 40 درصد کاهش دهد .
البته آسپرین عوارضی هم دارد، اما منافع آن بر معایب آن غلبه میکند. بعضی افراد خصوصاً آن‌هایی که داروهای رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنند، نمی‌توانند از این دارو استفاده کنند. برای اینکه خطری متوجه شما نباشد می‌توانید قبل از مصرف آسپرین با دکتر داروساز یا پزشک خودمشورت کنید.

پیشگیری از سرطان با ویتامین D

ویتامین D خطر سرطان را کاهش می‌دهد. ویتامین D توانایی بدن در مقابله با سلول‌های سرطانی و نابود کردن آن‌ها را تقویت می‌کند.(تقویت سیستم ایمنی)
برای ساخته‌شدن ویتامین D در بدن باید در معرض نور آفتاب قرار بگیریم؛ اما بیشتر افراد ویتامین D کافی دریافت نمی‌کنند. ما بیشتر اوقات در فضای بسته قرار داریم . بهتر است روزانه حدود 20 دقیقه به‌طور مستقیم در معرض نور آفتاب قرار بگیرید.
توصیه می‌کنیم در صورتی که سن شما زیر 60 سال است 800 واحد ویتامین D در روز مصرف کنید. در صورتی که بالای 60 سال سن دارید در روز میزان 1000 واحد ویتامین D بخورید. مکمل ویتامین D دردوزهای مختلف در داروخانه ها موجود است.

پیشگیری از سرطان با تقویت کبد

از آنجایی که کبد اندام اصلی برای سم‌زدایی در بدن است، عملکرد آن برای بدن حیاتی است .غذاها و مکمل‌های خاصی هستند که کبد را تقویت کرده و خواص ضد سرطانی آن را افزایش می‌دهند.
سیستم‌های سم‌زدا در کبد توسط موادی مانند کلم‌های بروکلی، جلبک دریایی و سبزیجات تیره تقویت می‌شوند. ثابت شده است که این مواد خطر ابتلا به سرطان در بخش‌های متفاوت و از جمله پروستات، ریه، پستان و روده بزرگ را کاهش می‌دهند.  این سبزیجات برگ‌دار، سرعت عمل آنزیم‌های سم‌زدا را در کبد افزایش می‌دهند.
ترکیبات دیگری که باعث تقویت و سلامت کبد می‌شوند، عبارت‌اند از:
کولین (که درسبزیجات دارای برگ یافت می‌شوند)
سیستئین  (به میزان 600 میلی‌گرم در روز)
خار مریم  (200 میلی‌گرم در روز)
لیستین (یک قاشق غذاخوری در روز)
عصاره رزماری (به میزان 150 میلی‌گرم در روز)
شما می‌توانید از مکمل‌های حاوی این ترکیبات استفاده کنید.



پیشگیری از سرطان با ویتامین‌های B

تحقیقات نشان می‌دهد که کمبود اسید فولیک که بخشی از ویتامین‌های گروه B است با سرطان مرتبط است. مکمل اسید فولیک میزان سرطان روده بزرگ را از 20 تا 50 درصد کاهش می‌دهد. بسیاری از غذاها مثل اسفناج، گوجه‌فرنگی و آب‌پرتقال حاوی اسیدفولیک هستند؛ اما اسیدفولیک آن‌ها کمتر از اسیدفولیک موجود در  مکمل اسید فولیک  از دیواره روده جذب می‌شود.
میزان مورد نیاز اسیدفولیک به طور متوسط بین 275 تا 375 میکروگرم است؛ بنابراین به مکملی در حدود 400 میکروگرم نیاز دارید تا خطر سرطان را در شما کاهش دهد. این موضوع خصوصاً در صورتی مهم است که تماس شما با نور آفتاب زیاد باشد؛ زیرا نور آفتاب میزان اسیدفولیک را کاهش میدهد. بهتر است همراه با اسید فولیک، مکمل‌های ویتامین  B6 و  B12 هم استفاده کنید.

پیشگیری از سرطان با گوجه‌فرنگی

مطالعات نشان می‌دهند که وقتی در هفته بیش از 10 عددگوجه‌فرنگی مصرف کنید، خطر ابتلا به بیماری سرطان‌ کاهش می‌یابدبویژه سرطان پروستات. بسیاری بر این باورند که ماده مؤثر و فعال در گوجه‌فرنگی لیکوپن است که آنتی اکسیدان قوی میباشد.
 این ماده وقتی‌که گوجه پخته می‌شود برای بدن دست‌یافتنی‌تر می‌شود؛ بنابراین بهتر است از گوجه پخته استفاده کنید. همچنین می‌توانید بعضی از سبزیجات دارای برگ سبز مثل کلم بروکلی را هم به آن اضافه کنید؛ زیرا آن‌ها هم حاوی مواد ضد سرطان هستند.امروزه مکمل حاوی  لیکوپن  در داروخانه ها موجود میباشد.

پیشگیری از سرطان با روغن زیتون

محققین در آزمایش بر روی روغن‌های زیتون کشف کردند که در چربی‌های اشباع‌نشده خواص ضد سرطانی وجود دارد. این به معنای آن است که روغن زیتون که سرشار از چربی اشباع‌نشده است نه‌تنها برای قلب مفید است بلکه مانع از ابتلا به سرطان هم می‌شود. این موضوع به توضیح این مطلب کمک می‌کند که چرا اروپائیان در ناحیه جنوبی که غذایشان مملو از روغن زیتون است در مقایسه با اروپاییان ناحیه شمالی  به بیماری‌های قلبی و سرطان، کمتر مبتلا می‌شوند.

پیشگیری از سرطان با چای سبز

ثابت شده است که چای سبز حاوی بیشترین مقدار آنتی اکسیدان پلی فنول است.این ترکیبات به چای، طعم تلخ می‌دهند. چای سبز بیش از 40 درصد پلی فنول دارد در حالی که چای سیاه تنها دارای 10 درصد پلی فنول میباشد.در مواردی که تلخی آن شما را آزار میدهد میتوانید از مکمل چای سبز  استفاده کنید.
یک نکته جالب دیگر اینکه کافئین چای سبز یک‌سوم کافئین چای سیاه است. فقط شیر را با آن ننوشید چون ثابت شده است که کازئین موجود در شیر اثرات مفید چای را مهار می‌کند.
 
1396/11/22
  •