موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

5 تداخل دارویی خطرناک را بشناسید

5 تداخل دارویی که جانتان را به خطر می‌اندازد

هنگامی که مصرف یک داروی خاص را آغاز می‌کنید باید به نوع تغذیه خود توجه بیشتری داشته باشید. چراکه برخی از غذاها ممکن است با دارویی که می‌خورید تداخل داشته باشند. برخی از تداخلات دارویی ممکن است جان شما را به خطر بیندازند. پزشک معالج ودکتر داروسازموظف هستند که شما را نسبت به این تداخل‌ دارویی آگاه کنند. ما نیز همین قصد را داریم، پس با ما همراه باشید.
 

آنتی بیوتیک ها را با غذاهای غنی از کلسیم نخورید

زمانی که از آنتی بیوتیک هایی نظیر سیپروفلوکساسین ، داکسی سایکلین و یا تتراسایکلین استفاده می‌کنید نباید هم‌زمان از محصولات لبنی استفاده کنید. کلسیم موجود در محصولات لبنی چون شیر، ماست و پنیر می‌تواند به این آنتی بیوتیک ها متصل شود. زمانی که این اتصال برقرار شود، آنتی بیوتیک ها به شکل نامحلول و غیرقابل جذب تبدیل می‌شوند و توسط روده قابل جذب نخواهند بود. حتی آسپرین را نباید همزمان با شیر مصرف کرد زیرا لبنیات می‌توانند وضعیت اسیدیته ادرار را تغییر داده و سبب دفع ترکیبات دارویی شود .
 

همراه با داروهای منو آمین اکسیداز ترشی نخورید!

داروهای منو آمین اکسیداز (MAOI) دسته‌ای از داروهای ضد افسردگی هستند که علاوه بر افسردگی، برای درمان بیماری‌هایی چون  اختلال هراس ، فوبیای اجتماعی ، میگرن و یا ترک سیگار کاربرد دارند. ترشیجات حاوی ماده‌ای به نام تیرامین هستند که ممکن است باعث افزایش فشار خون در افرادی شود که از داروهای MAOI استفاده می‌کنند.این دسته از داروها عملکردهای متفاوتی دارند که يكی از اين عملكردها، تجزيه ماده‌ای به نام تيرامين (Tyramine)، ميباشد كه در بعضی از غذاها مانند ترشیجات يافت ميشود. مقادير زياد تيرامين باعث بالا رفتن فشارخون ميشود و يك سردرد شديد ضربان‌دار را ايجاد ميكند و ميتواند حتی منجر به سكته مغزی شود. بنابراين افرادی كه از داروهای گروه MAOI استفاده ميكنند نباید از انواع ترشی استفاده کنند .از میان داروهای منو آمین اکسیداز میتوان به مارپلن یا ایزوکاربوکسازید و پارنیت اشاره کرد.

همراه با داروی وارفارین ویتامین K مصرف نکنید!

وارفارین دارویی است که اثر ضد انعقادی دارد و از تشکیل لخته خون در بیماری‌های قلبی- عروقی پیشگیری می‌کند ( مکمل قلب و عروق ). برخی از افراد مستعد به ترومبوز یا آمبولی، لخته شدن به همراه حباب های هوا در رگ های خونی خود می باشند. اگر اندازه لخته رشد کند می تواند زندگی فرد را تهدید کند. در چنین مواردی، وارفارین به منظور یک داروی ضد انعقاد خون تجویز می شود. این دارو هم چنین برای جلوگیری از بیماری هایی مانند حمله قلبی، سکته مغزی، فیبریلاسیون دهلیزی و بیمارهای عروق تجویز می شود . در مقابل ویتامین K تولید فاکتورهای لخته شدن خون را افزایش می‌دهد. حال اگر فردی هم‌زمان با مصرف داروی وارفارین از مکمل ویتامین K و یا منابع غذایی حاوی آن نظیر کلم، اسفناج و سبزیجات دارای برگ سبز استفاده کند، اثربخشی دارو را کاهش خواهد داد. چراکه این دو ماده کاملاً عکس هم عمل می‌کنند.
شما عزیزان می‌توانید جهت قیمت مکمل ورزشی از وب سایت داروخانه آنلاین به بخش مکمل مراجعه کنید.
 

همراه با داروهای استاتین گریپ‌فروت نخورید.

استاتین ها گروهی از داروهای کاهش کلسترول خون هستند که در بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط با افزایش کلسترول ، تجویز می‌شوند مانند آتوروستاتین , رازووستاتین و سیم وستاتین . زمانی که هم‌زمان با مصرف استاتین ها از گریپ‌فروت و یا آب گریپ‌فروت استفاده کنید، عوارض جانبی این داروها افزایش می‌یابد. علت این تأثیر گریپ‌فروت وجود ماده‌ای به نام فورانوکومارین (furanocoumarin) است که با آنزیم‌های روده کوچک و کبد تداخل می‌کند و باعث فعالیت بیش از حد استاتین ها می‌شود. در این شرایط معمولاً داروها در بدن غیر فعال و به زودی دفع می‌شوند. 
 

همراه با مصرف هیچ دارویی الکل ننوشید!

زمانی که از نوشیدنی الکلی استفاده کنید، بخش وسیعی از فعالیت و انرژی کبد به متابولیزه کردن ترکیبات الکل اختصاص می‌یابد. در این زمان افزایش بار تحمیل‌شده بر کبد اصلاً به نفع شما و سلامتی‌تان نخواهد بود. مصرف برخی از داروها در این زمان باعث می‌شود که کبد فشار زیادی را تحمل کند و مشکلاتی نظیر نارسایی کبد ایجاد گردد، در نتیجه کبد توانایی متابولیزاسیون داروها را نداشته و مدت‌زمان طولانی‌تری با دارو درگیر خواهید بود. گاهی هم مصرف برخی از داروها همراه با نوشیدن الکل باعث افزایش سوخت و ساز و دفع کبدی می‌شود، در نتیجه داروها سریع‌تر از بدن دفع شده و اثربخشی آن‌ها کاهش می‌یابد.
بنابراین بهتر است هم‌زمان با نوشیدن الکل از هیچ دارویی استفاده نکنید و برعکس. گاهی حتی مصرف داروهایی نظیر دیازپام همراه با الکل باعث اغما و مرگ فرد می‌شود.
 
 
1397/03/14