موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396

24 روغن گیاهی مهم در درمان بیماری ها


چند روغن گیاهی موثر در درمان بیماری ها


امروزه در بیشتر محصولات بهداشتی و آرایشی همچنین در اکثر مکمل ها از عصاره یا روغن گیاهان دارویی استفاده میشود و بدلیل طبیعی بودن این مواد , این محصولات در بین مردم طرفداران زیادی پیدا کرده است در این مقاله به اثرات درمانی برخی از مهمترین روغن های گیاهی می پردازیم.

  زیتون

روغن زیتون به دلیل جذب سریع در درمان ترک پا بسیار مفید بوده و باعث از بین رفتن ترک پاشنه پا می شود. همچنین اگر در قسمت زانو یا آرنج دچار زبری پوست هستید روغن زیتون برای نرم کردن پوست این قسمت نیز موثر است .

  بادام تلخ

روغن بادام تلخ از مسدود شدن فولیکول‌های مو جلوگیری می‌کند. این ماده , غنی از ترکیبات ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدان‌هاست که به باز شدن منافذ فولیکول‌های مو کمک می‌کنند. این مسئله باعث می‌شود نه تنها رشد موها افزایش و ریزش موها کاهش یابد، بلکه ضخامت موها نیز بیشتر شود.
روغن تخم کتان
روغن دانه کتان یکی از غنی ترین منابع امگا3 است.این روغن حاوی اسید چرب امگا3، 6، 9، ویتامین B، پتاسیم، منیزیم، فیبر، پروتئین و روی است. بنابراین به عنوان یک مکمل مهم، که عملکردی مانند یک مولتی ویتامین دارد، شناخته شده است و فواید زیادی برای بدن دارد.
تخم کتان نه تنها منبعی سالم از چربی های سالم، آنتی اکسیدان و فیبر میباشد، بلکه تحقیقات جدید نشان میدهند که تخم کتان می تواند به کاهش خطر دیابت، سرطان و بیماری های قلبی کمک نماید.

  گلیسیرین

گلیسرین به دلیل خاصیت جذب رطوبت بهترین عامل طبیعی مرطوب کننده پوست می باشد. زیرا گلیسیرین رطوبت موجود در هوا را جذب پوست کرده و از خشک شدن آن جلوگیری می کند. همچنین گلیسیرین به عنوان شفاف کننده پوست هم استفاده می شود بهتر است برای پوستهای خشک گلیسیرین با کمی آب خیار مخلوط شود زیرا گلیسیرین خالص پوست را خشک می‌کند در نتیجه گلیسیرین خالص برای مرطوب کردن پوستهای چرب توصیه می شود .

روغن سبوس برنج
یک منبع غنی از اسید های چرب است که برای رفع خشکی و چروک پوست بسیار عالی بوده همچنین خاصیت پاک کنندگی آن بسیار بالاست .
اگر شما تا به حال از این روغن برای تمیز کردن پوست صورت تان بهره برده باشید ، حتماً متوجه شده اید که خاصیت پاک کنندگی این روغن بسیار بالاست. ماساژ ملایم صورت با روغن برنج، پوست شما را کاملاً صاف و نرم و براق می‌کند .

کرچک
روغن کرچک اثرات ضد حساسیت ,التهاب و ضد میکروبی دارد این روغن خواص زیادی برای پوست دارد که لایه برداری و مرطوب کردن پوست از جمله خواص آن می باشد. در واقع روغن کرچک می تواند به عنوان یک آبرسان پوست نیز عمل کند. این روغن پوششی مناسب برای مو ها می باشد که از ریزش مو نیز جلوگیری می کند.روغن کرچک  موها را نرم و درخشان تر می کند.

 روغن نارگیل
روغن نارگیل در بسیاری از محصولات بهداشتی و آرایشی استفاده می شود. روغن نارگیل برای پوست بعنوان یک مرطوب کننده فوق العاده عمل می کند.

  پالم

روغن پالم از اسیدهای چرب و گلیسرول مثل همه چربی‌ها تشکیل شده است. سرشار از اسید پالمتیک و اسید اولئیک است.  روغن پالم خواص زیادی برای پوست دارد که از جمله آن ها می توان به خاصیت روشن کنندگی پوست به دلیل داشتن ویتامین E زیاد در  آن اشاره کرد.

روغن گل همیشه بهار
این گل با دارا بودن خواص ضدالتهابی و ضدباکتریایی، برای بازسازی و ترمیم پوست بسیار عالی است و در رفع چین و چروک پوست هم موثر است .



روغن گل مغربی
از خواص روغن گل مغربی، کاهش التهابهای ناشی از اگزما است و علائمی نظیر خارش، ترشح و پوسته پوسته شدن پوست که مربوط به اگزما هستند را بهبود می دهد، همچنین زمانیکه بیمار از این روغن استفاده می کند، نیاز کمتری به استفاده از کرم های استروئید و دارو و در نتیجه عوارض جانبی ناخوشایند آن ها دارد. به طور کلی از مهمترین خواص روغن گل مغربی درمان بیماری های پوستی مانند اگزمای حساسیتی و درمان عفونت های ویروسی است .

آووکادو

روغن آووکادو یک آنتی اکسیدان قوی است که موجب افزایش رطوبت پوست و افزایش سطح کلاژن سازی می شود و در بازسازی پوست موثر است . همچنین آووکادو خاصیت آبرسانی و افزایش ضخامت مو را نیز دارد بعلاوه در از بین بردن شوره سر نیز بسیار موثر است.

روغن جوانه گندم

استفاده از روغن جوانه گندم روی ریشه موها یک درمان طبیعی برای مقابله با ریزش موها و برطرف کردن مشکل رشد آنهاست. این روغن حاوی میزان زیادی ویتامین های ب است که برای تحریک رشد سلولی و ساخت بافت ها لازم هستند.پروتئین های موجود در این روغن به تقویت فیبرهای مو و پیاز مو کمک می کند. به این ترتیب امکان شکستن، خشکی و دیگر مشکلاتی که منجر به ریزش مو می شود کاهش پیدا می کند. علاوه بر این اسیدهای چرب ضروری و ویتامین E موجود در این روغن باعث تنظیم چربی پوست سر می شود و به حفظ حجم موها و شفافیت و سلامت آنها کمک می کند. همچنین روغن جوانه گندم برای پوست عالی است و فواید بسیار زیادی دارد این روغن به دلیل خواص آنتی اکسیدانی، با پیری پوست مبارزه می کند و با بهبود جریان خون، باعث سلامت پوست می گردد. و چین و چروک پوست را از بین می برد .

روغن اینکا اینچی
این روغن عصاره میوه گیاه پرویان است. ویژگی های بی نظیر این روغن بعلت مقدار زیاد اسیدهای چرب ضروری همانند اسید لینولیک آلفا 3 ، اسید لینولیک امگا3 و امگا9، ویتامین های A و E ، پروتئین ها و ریز مغذی ها است. این روغن در ترمیم پوست موثر بوده و باعث بازسازی پوست می شود . همچنین در کاهش چروک دور چشم بسیار موثر است.

روغن هسته انگور

روغن هسته انگور پوست را  صاف کرده و همچنین رنگ پوست را روشن تر میکند. روغن دانه انگور یک مرطوب کننده فوق العاده است. ، به سرعت و به راحتی جذب پوست می شود. اگر  پوست خشک است،  روغن هسته انگور به سرعت آن را مرطوب می کند.این روغن غنی از آنتی اکسیدان است  که  از چین و چروک و خطوط ریز  پوست پیشگیری می کند .

روغن جوجوبا

روغن جوجوبا برای پوست بسیار مفید است زیرا به عنوان روغن ضد حساسیت شناخته شده است. این گیاه سرشار از ویتامین E است که یک آنتی اکسیدان طبیعی است که مانع بروز چین و چروک بر روی پوست می شود. همچنین روغن جوجوبا خواص بی شماری برای مو و پوست سر دارد که از جمله آن ها می توان به رفع شوره سر ، از بین بردن چربی مو ، مرطوب کنندگی و رفع خشکی ، کاهش ریزش مو و تقویت رشد موها اشاره کرد.

روغن رز وحشی
این روغن باعث تولید منظم هورمون‌های بدن می‌شود و آن‌ها را متعادل نگه می‌دارد. از بهترین روغن‌ها برای افزایش درخشندگی پوست و جوان سازی است .

پارافین مایع

پارافین با تشکیل یک لایه نازک بر روی پوست از تبخیر رطوبت آب از لایه های داخلی پوست به بیرون به ویژه در آب و هوای سرد و خشک محافظت می کند و پوست را مرطوب کرده و از خشکی آن جلوگیری می کند. پارافین همچنین در درمان سریع جای زخم تاثیر بسزایی دارد. و جای زخم و سوختگی را به سرعت ترمیم می کند.

روغن آرگان
روغن ارگان محصول بسیار عالی برای صاف کردن موهای مجعد است،موهای خشک را نرم می کند و درخشش مو را بیشتر می کند. می توانید از  روغن آرگان  برای همه قسمتهای مو وقتی که نمناک است استفاده کنید که جنبه درمانی دارد یا فقط برای انتهای موهایی که حالت خشکی و موخوره دارند استفاده نمایید .



روغن کاملیا
کاملیا، یکی از مهمترین مواد اولیه آرایشی و بهداشتی است که حاوی اولئیک اسید، ویتامین های A، B ، D  و همچنین امگا 3، 6 و 9 است. در درمان تب، آبسه و حالت تهوع، برطرف کننده خشکی پوست ، گزیدگی حشرات، اگزما و زخم بسترموثر است. دارای خاصیت ضدالتهابی و ضد باکتریایی، تحریک سیستم دفاعی بدن، تحریک تولید کلاژن، برطرف کننده ناراحتی پوستی ناشی از آفتاب سوختگی می باشد.
  آفتاب گردان

روغن دانه آفتابگردان به دلیل اینکه حاوی مقادیر زیادی از ویتامین E می باشد خواص زیادی برای پوست و مو دارد که از جمله آن ها می توان به مرطوب کنندگی و ترمیم پوست ، ترمیم جای زخم ، جلوگیری از چین و چروک و محافظت از پوست در برابر اشعه آفتاب اشاره کرد.

روغن بابونه
بابونه برای رفع مشکلات پوستی مثل اگزما بسیار مفید است و به دلیل دارا بودن «آزولن» به سرعت مراحل درمان را شروع می‌کند. ترکیب این روغن با سایر روغن‌های پوست صورت باعث به وجود آمدن یک تمیزکننده‌ مناسب برای پوست‌های خشک می‌شود. با استفاده از روغن بابونه آکنه‌های دردناک خود را ریشه‌کن کنید. این روغن التهاب و قرمزی پوست شما را کاهش داده و لک‌های پوست و آکنه را هم برطرف می‌کند. برای رفع التهاب پوست ، آن را با روغن گل مغربی ترکیب کنید. این روغن را می‌توان درمان طبیعی و موثری برای مشکلات پوستی مربوط به اگزما و آکنه به حساب آورد.

روغن ماهی
روغن ماهی نه تنها سرشار از اسیدهای چرب ضروری و لازم برای بدن جهت حفظ سلامت قلب است .مصرف  روغن ماهی به درمان فشار خون بالا و چاقی کمک می کند همچنین برای درمان عارضه آرتریت والتهاب مفصلی نیز مفید است.

روغن تخم کدو
روغن تخم کدوی حلوایی ماده ای بسیار موثر برای افزایش متابولیسم و سلامت فیزیولوژیکی بدن است.همانند روغن سیاه دانه، این محصول دارای تریپتوفان، اسید چرب اشباع نشده و مقدار زیادی از آنتی اکسیدان ها است و برای هر دو جنس مرد و زن تاثیر گذار می باشد.

شی باتر
در صورت استفاده  از شی باتر روی پوست سر، با آبرسانی به پوست سر و نرم کردن پوست، مشکل شوره را کاهش می دهد. همچنین برای محافظت پوست و مو در آب و هوای خشک و خشن نیز، استفاده از شی باتر توصیه می شود.

1397/02/24