موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396

12 راه پیشگیری ازبیماری سرطان

12 راه پیشگیری از بیماری سرطان


در قسمت های قبل در مورد نقش آنتی اکسیدان ها ,میوه ها و مکمل ها و همچنین تغییر شیوه و سبک زندگی در کاهش ابتلا به انواع سرطان ها صحبت کردیم . در این مقاله به 12 نکته مهم در پیشگیری از بیماری سرطان اشاره میکنیم.

1-    توجه به دردهای لگنی در خانم ها

درد در ناحیه لگن و همچنین تکرر ادرار  و دردهای روده ای مداوم و حاد میتواند یکی از علائم شروع سرطان تخمدان باشد که توسط پزشک زنان باید بررسی گردد.

2-    هلیکوباکتر پیلوری

هلیکوباکتر پیلوری باعث زخم معده و گاستریت و التهاب روده میشود.اگر این باکتری را در مراحل اولیه و قبل از ایجاد التهاب در معده و روده با دارو و تغذیه مناسب مهار کنیم  گام موثری در جهت  پیشگیری از ابتلا به سرطان معده برداشته ایم.

3-  مواد سرطان زا 

آزبست و نفتالین و بنزن از مواد سرطان زا هستند. افرادی که در محیط کار با این مواد در تماس هستند در معرض خطر ابتلا به انواع سرطان ها قرار می گیرند.

4-   لوازم آرایشی

 توصیه میشود که تا حد امکان کمتر از لوازم آرایشی استفاده شودو در صورت نیاز از مارک های مطمئن و معتبر خریداری شود; زیرا انواع تقلبی لوازم آرایشی حاوی اکسی بنزون و فرمالدئید هستند که از مواد سرطان زا بحساب می آیند.

5-    واکسیناسیون

واکسیناسیون سیستم ایمنی بدن را تقویت میکند و یک دیوار دفاعی در مقابل حمله سلولهای سرطانی تشکیل میدهد.در حال حاضر واکسن هایی جهت جلوگیری از سرطان ساخته شده است که از معروفترین آنها که در ایران هم وجود دارد میتوان به واکسن گارداسیل اشاره کرد که علاوه بر جلوگیری از سرطان مقعد, برای جلوگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم در دخترها از سن 11 سالگی با تجویز پزشک استفاده میگردد.و همچنین در پسرها هم برای جلوگیری از سرطان آلت تناسلی تجویز میشود.
همچنین واکسن هپاتیت B  بدلیل جلوگیری  از عفونت کبد و ابتلا به هپاتیت منجر به کاهش ابتلا به سرطان کبدمیشود; زیرا عفونت های ویروسی در دراز مدت باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن و ابتلا به بیماری سرطان میشوند که ویروس هپاتیت هم از این قاعده مستثنی نیست.

6-اشعه ماورا بنفش UV 


اشعه ماورا بنفش نور خورشید یا اشعه UV  یکی از عوامل سرطان پوست میباشد.بنابراین توصیه میشود که در تمام فصول سال از یک ضد آفتاب استفاده شود , بخصوص بین ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر.
تحقیقات نشان داده است که افرادی که همواره از  ضد آفتاب  استفاده میکنند 50% کمتر از دیگران به سرطان پوست یا ملانوم مبتلا میشوند.همچنین هرگز از دستگاه ها ی برنزه کننده (سولاریوم) بر روی پوست خود استفاده نکنید.



7-    دستگاه خشک کن سریع لاک

 در این دستگاه ها از اشعه UV استفاده میشود که به DNA سلول ها آسیب میرساند و بستری برای ایجاد سرطان به حساب میاید.

8-    خواب کافی

  داشتن خواب کافی بویژه در خانم ها , نقش بسزایی در کاهش ابتلا به سرطان پستان دارد.

9-    نور مناسب 

نور محیط خواب در شب باید کم باشد چرا که نور زیاد , ترشح هورمون  ملاتونین  را که تنظیم سیکل خواب را بر عهده دارد , کاهش میدهد; در نتیجه سرطان های وابسته به میزان استروژن مانند سرطان پستان و سرطان تخمدان در خانم ها افزایش میابد.

10-    نقش تغذیه

قارچهای خوراکی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش سرطان میشوندهمچنین اجتناب از خوردن غذاهایی که مواد نگهدارنده و شیمیایی دارند مانند انواع کنسرو ها و نوشیدنیهای آماده خطر ابتلا به سرطان معده و روده را تا حد زیادی کاهش میدهد .گوشت قرمز به تنهایی عامل سرطان زا محسوب نمیشود ولی مصرف بیش از حد روزانه از آن می تواند سرطان زا باشد .بنابراین بهتر است که 2/3 از منابع مصرفی روزانه, گیاهی باشد.

11-    آب قلیایی

آب قلیایی رادیکال های آزاد را جذب خود می کند و بعنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل میکند; بنابراین توصیه میشود که فقط از دستگاه تصفیه آب استفاده نشود بلکه از  دستگاه های تصفیه آب  که خاصیت قلیایی کننده آب را نیز دارند یا  استیکرهای قلیائی استفاده شود.



12-    مصرف آجیل و خشکبار 

تحقیقات نشان داده است که بویژه آقایان, اگر به میزانی از آجیل استفاده نمایند که روزانه 200 میلی گرم  سلنیوم  وارد بدنشان شود , حدود 48% کمتر به سرطان پروستات و سرطان معده مبتلا میشوند 1396/11/18
  •