موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396

مکمل های ضروری برای رشد و تقویت مو

 

رشد موها و ریزش مو چگونه صورت می‌گیرد؟

همه ما دوست داریم موهایی سالم و شاداب داشته باشیم و ریزش موها باعث نگرانی‌مان می‌شود. با استفاده از مواد ضروری موردنیاز برای رشد مو و تقویت آن می‌توانید بر این نگرانی غلبه کنید. در این مقاله ویژگی‌های بهترین مکمل برای تقویت موهایتان ارائه گردیده است.
پوست سر به طور متوسط حاوی 300.000 فولیکول مو است که از هریک از آن‌ها یک مو رشد می‌کند. در هر زمانی 90 درصد از موهای شما در حال رشد هستند و 10 درصد از آن‌ها در فاز استراحت قرار دارند. موهای شما در حدود 1.5 سانتی‌متر در ماه و در حدود 30 سانتی‌متر در سال رشد می‌کنند.
در طول روز، چیزی حدود 150 تار مو از موهای شما ریزش پیدا می‌کند. شما می‌توانید برای افزایش رشد مو و کاهش ریزش مو از مکمل‌های دارای ویتامین B ، اسیدهای آمینه و بیوتین استفاده کنید. البته بهتر است قبل از شروع مصرف هر مکملی با پزشک مشورت کنید.
موهای شما از فولیکول‌هایی رشد می‌کنند که درست زیر لایه اول پوست سر شما، یعنی در لایه جلدی قرار دارند. فولیکول مو شکلی شبیه لامپ دارد و به طور معمول یک شفت یا محور مو در هر فولیکول ایجاد می‌گردد. برخلاف فولیکول مو ، شفت مو از پروتئین‌های مرده ساخته شده است.
سه مرحله برای رشد مو وجود دارد:
  • آناژن یا فاز فعال که زمانی است که رشد مو رخ می‌دهد.
  • فاز کاتاژن یا مرحله میانه
  • فاز تلوژن یا مرحله استراحت که زمانی است که رشد مو رخ نمی‌دهد.
در پایان این چرخه، مو ریزش پیدا می‌کند و این چرخه با رشد ساقه مویی دیگر ادامه می‌یابد.

آمینو اسیدهای مورد نیاز برای رشد مو

آمینو اسیدها واحدهای سازنده پروتئین‌ها هستند. بخشی از موهای شما را پروتئین کراتین تشکیل می‌دهد. کراتین از گروهی از پروتئین‌های فیبری تشکیل شده که دارای آمینو اسیدهای سیستئین و متیونین هستند. سیستئین یک آمینواسید غیر ضروری است به این معنی که بدن شما قادر به تولید و ذخیره آن می‌باشد. اما متیونین یک آمینو اسید ضروری محسوب می‌شود زیرا بدن ما قادر به ساخت آن نیست و می‌بایست از طریق منابع غذایی مانند گوشت، ماهی و محصولات لبنی به بدن برسد.
هر دو آمینو اسید سیستئین و متیونین برای رشد موی ما ضروری هستند و بخشی از شفت مو را تشکیل می‌دهند. استفاده از مکمل‌های ضروری رشد مو که حاوی آمینواسیدهای مورد نیاز مو باشند خصوصاً آمینواسید متیونین که بدن قادر به ساخت آن نیست، می‌تواند به رشد مو کمک کنند. در این مورد از پزشک مشورت بگیرید.

بیوتین برای رشد مو

بیوتین عضوی از خانواده ویتامین B است. اگرچه بدن شما قادر به تولید بیوتین در روده می‌باشد، اما کمبود این ویتامین می‌تواند منجر به ریزش مو شود. در سال 1981 یک مقاله‌ای در ژورنال کودکان به چاپ رسید در مورد پسری بود که از تخم مرغ خام در رژیم غذایی خود استفاده می‌کرد. او دچار علائمی چون ریزش مو شده بود. زمانی که مصرف سفیده تخم مرغ قطع شد و شروع به مصرف مکمل‌ بیوتین کرد، موهای او مجدداً شروع به رشد کردند. بعدها مشخص شد که سفیده تخم مرغ حاوی ترکیبی به نام آویدین است که به بیوتین متصل می‌شود و از جذب آن در بدن جلوگیری می‌کند. به همین علت بسیاری از مکمل‌های مو دارای بیوتین نیز هستند.

ویتامین های ب کمپلکس برای رشد مو

ویتامین های ب کمپلکس شامل بیوتین، اسید فولیک، نیاسین، پانوتنیک اسید، ریبوفلاوین، تیامین، اینوزیتول، B6 و B12 می‌شوند. ویتامین های گروه ب در فرایندهای متابولیسم چربی‌ها، کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها و همچنین برای تولید انرژی حیاتی هستند. ویتامین‌های ب کمپلکس پروتئین‌ها را برای ساختن بافت‌ها و سلول‌های جدید، از جمله ساخت موهای جدید آماده می‌کنند. به‌خصوص برخی از ویتامین‌های گروه B نقش مهمی در سلامت و رشد مو دارند مانند ریبوفلاوین ، بیوتین ، نیاسین و اینوزیتول که می‌بایست حتماً در رژیم غذایی شما قرار بگیرند.

 استفاده از مکمل زینک یا روی

زینک یا روی یکی از املاح معدنی در بدن است که پس از آهن فراوان ترین ریزمغذی است. این ماده مهم در ساخت و ساز سلول ها و ترمیم بافت ها نقش دارد و به همین دلیل یکی از نقش های اصلی آن تقویت سیستم ایمنی است. علاوه بر آن روی در ترمیم بافت های پوستی نیز دخیل است و استفاده از ان موجب شادابی پوست می شود. کمبود روی بر ریزش مو اثر گذاشته و آن را بیشتر می کند بنابراین باید برای درمان ریزش مو میزان روی در بدن را به حد متعادل رساند. علاوه بر این روی در افزایش اشتها نیز موثر است و برای کودکانی که تمایلی به خوردن غذا ندارند می توان از مکمل آن استفاده کرد. یکی دیگر از اثرات روی افزایش قد در سنین رشد است.

استفاده از محلول های ضد ریزش مو

محلول ضد ریزش مو جهت بهبود رشد موها و جلوگیری از ریزش آنها، با تقویت لایه محافظ تارهای مو، آنها را در برابر آسیب های ناشی از عوامل مخرب مقاوم می سازد. با استفاده از این محصولات تارهای مو به طور عمقی تقویت و تغذیه رسانی شده و استحکام آنها نیز به طور محسوس افزایش می یابد. اثرگذاری این محلول ها به گونه ای است که انواع ریزش موهای مزمن، خفیف و شدید را درمان کرده و از بروز مجدد این مشکل جلوگیری می کند. عواملی مانند آلودگی های محیطی، رادیکالهای آزاد، تغذیه نامناسب، استرس، تغییرات هورمونی ناشی از بارداری، کمبود ویتامین ها و مواد معدنی  در بدن، وراثت، کمبود آهن، مشکلات تیروئیدی، کاهش وزن شدید، بیماری های داخلی، استفاده بیش از حد از لوازم آرایش مو، افزایش سن و … از عوامل مؤثر در ریزش موها و تشدید کننده آن هستند. به واسطه این عوامل تارهای مو به شدت تضعیف شده و مقاومت خود را از دست داده و دچار ریزش شدید می شوند. اسفاده از محلول و سرم ضد ریزش مو یکی از روشهای درمان ریزش مو می باشد. در مورد کسانی که کاشت مو انجام داده اند پزشکان ویال های حاوی پلاسنتا یا عصاره جنین را جهت تقویت پیاز مو توصیه میکنند.

 

  • جهت اطمینان از اصالت کالا، خرید مکمل های ورزشی و غذایی، لوازم بهداشتی آرایشی، ارتوپدی و تجهیزات پزشکی را حتما از داروخانه اینترنتی انجام دهید.

تنظیم: دکتر روزا ابوالقاسم

1401/01/22
  •