موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

10 روش کاهش آلودگی هوا در منزل

10 روش کاهش آلودگی هوا در منزل


آلودگی هوا در منزل
می‌تواند خطرناک‌تر از هوای شهری باشد. در این مقاله قصد داریم شما را با 10 روش کاهش آلودگی هوا در منزل آشنا کنیم. 


اهمیت کاهش آلودگی هوا در منزل چیست؟

این روزهایکی از بحث‌های متداول جامعه ماست و البته تنها مختص به ایران و شهرهای بزرگ آن نمی‌شود اما ایران یکی از کشورهایی است که در معرض خطر بالای آلودگی هوا قرار دارد. شاید دانستن این نکته که آلودگی هوا در منزل نیز می‌تواند به اندازه آلودگی در خارج از منزل خطرناک باشد شما را مضطرب کند؛ اما جای نگرانی نیست؛ زیرا در این مقاله قصد داریم کاربردی‌ترین روش‌های کاهش آلودگی هوا در منزل را به شما معرفی کنیم.
 

نحوه گردگیری

به دلیل مشغله فراوان بسیاری از خانواده‌ها، ممکن است گردگیری منازل به‌موقع و به شکل مناسب انجام نشود. اما لازم است بدانید که تراکم گردوغبار در منازل یکی از علل عمده مشکلات تنفسی و آلرژی‌ها (حساسیت) می‌باشد. برای کاهش آلودگی هوا در منزل حداقل هفته‌ای یک‌بار با دستمال مرطوب سطوح کلیه لوازم اعم از مبلمان، لوازم برقی، چراغ‌ها و حتی کف زمین را به‌خوبی تمیز کنید. همچنین می‌توانید از جاروبرقی برای تمیز کردن سطوح مختلف استفاده کنید.

استفاده از دستگاه تصفیه هوا

برای کاهش آلودگی هوا در منزل می‌توانید از یک دستگاه تصفیه هوا باکیفیت استفاده کنید. دستگاه‌های تصفیه مناسب دارای فناوری نانو هستندو با آزاد سازی یون منفی مواد آلاینده را تا حد قابل قبولی جذب کنند و هوا را از وجود آن‌ها پاک کنند. علاوه بر این، جریان هوا را در فضای منازل برقرار می‌کنند و گردوخاک هوا را کاهش می‌دهند.  دستگاه تصفیه هوا L330 بیورر  یکی از بهترین و مناسب ترین تصفیه کننده ها می باشد.

گردش مناسب هوا در منزل

گردش مناسب هوا در منازل به کاهش آلودگی هوا در منزل کمک خواهد کرد. بهتر است پنجره‌ها را برای ساعاتی از روز باز بگذارید. گاهی استفاده از فن یا پنکه نیز می‌تواند مفید باشد. هنگام طبخ غذا در آشپزخانه نیز با روشن گذاشتن فن، از ماندن دود و بخار در خانه جلوگیری کنید.

انتخاب صحیح وسایل خانه

استفاده از پارکت به‌جای فرش، می‌تواند به کاهش آلودگی هوا در منزل کمک کند؛ زیرا فرش برخلاف پارکت می‌تواند گردوغبار و آلاینده‌ها را در خود نگه دارد. به همین دلیل کرکره نیز نسبت به پرده ارجحیت دارد. استفاده از گیاهان داخل آپارتمان نیز می‌تواند به کاهش آلودگی هوا در منزل کمک کند.
 

شستشوی لباس‌ها

کک‌ها موجوداتی هستند که می‌توانند در میان پارچه‌ها و ملحفه‌ها زندگی و رشد کنند. بنابراین قبل از استفاده از ملحفه‌ها و پتوها، حتماً آن‌ها را بشویید. خصوصاً آن‌هایی که برای مدت زیادی در مکان‌های مرطوب و تاریک نگه‌داری شده‌اند.

اجتناب از مواد دودزا

بهتر است از مواد دودزا مانند سیگار، شمع و یا بخاری‌های دودزا در منزل استفاده نکنید. این دودها به سلامتی ریه‌های شما آسیب جدی می‌رسانند. البته برای سلامتی پوست و موی شما نیز مضر خواهند بود.

استفاده از خوش بو کننده طبیعی

برخی از رایحه‌های مصنوعی که برای خوشبو کردن منازل استفاده می‌شوند، حاوی مواد شیمیایی مضر و آلاینده هستند. شاید بهتر باشد به‌جای آن‌ها ازخوش بو کننده های طبیعی مانند آب حاوی دارچین یا هل استفاده کنید.
 

کنترل رطوبت منازل برای کاهش آلودگی هوا در منزل

رطوبت محیط منازل باید در حد نرمال باشد. رطوبت کمتر از میزان مجاز باعث خشکی مجاری تنفسی و پوست شما می‌شود. رطوبت بیش‌ازحد نرمال نیز محیط مناسبی برای رشد قارچ، کپک و کک ایجاد می‌کند. بهتر است رطوبت منازل زیر 50 درصد حفظ شود. در صورتی که خودتان قابلیت تشخیص میزان مناسب رطوبت را ندارید بهتر است از دستگاه‌های بخور خانگی مانند  بخور سرد  یا  بخور سرد و گرم زیکلاسمد  ویا برند هایی که دارای حس‌گر هستند استفاده کنید.


هرگز با کفش وارد منزل نشوید

درصورتی‌که با کفش وارد خانه شوید، همراه آن طیف وسیعی از مواد آلاینده و گردوغبار را وارد منزل می‌کنید. بهتر است کفش خود را پشت در قرار دهید یا قبل از وارد شدن آن را به‌خوبی تمیز کنید.
  

پرورش گیاهان خانگی
گل و گیاهان علاوه بر زیبایی فراوان و آرامش بخشی, تأثیرات زیادی در کاهش آلودگی هوا در منزل خواهند داشت. گیاهان می‌توانند دی‌اکسید کربن موجود در هوا را جذب کرده و آن را به اکسیژن تبدیل کنند. بنابراین می‌توانند هوا را تصفیه کرده و از آلاینده‌ها پاک کنند. همچنین گیاهان می‌توانند رطوبت هوا را تنظیم کنند.
 
1397/09/14