موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396

پیشگیری از بیماری پروستات

پیشگیری و درمان بیماری پروستات

رژیم غذایی و سبک زندگی، نقش مهمی را در سلامت پروستات بازی می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که سبک زندگی ساکن و کم‌تحرک، رژیم غذایی غنی از چربی و کم فیبر، استفاده از شکر و غذاهای مصنوعی و استفاده بیش از حد از الکل و کافئین از علل اصلی ایجاد سرطان پروستات و دیگر مشکلات مرتبط با پروستات هستند. بهتر است مردان پیشگیری‌های لازم را برای مقابله با این مشکلات انجام دهند. در این مقاله برخی تغییرات لازم در رژیم غذایی و سبک زندگی به شما معرفی می شود. 

کلسترول خود را کاهش دهید

سازمان قلب امریکا پیشنهاد می‌کند که افراد، سطح کلسترول خون خود را تا حدود 200 میلی‌گرم بر دسی لیتر برسانند. کلسترول بالا باعث بزرگ شدن اندازه پروستات می‌شود و با کاهش میزان کلسترول، این عارضه برطرف می گردد. 

چربی کمتری مصرف کنید

برخی محققان بر این باورند که مصرف چربی، بیماری های مرتبط با پروستات را تشدید کرده و سرعت رشد سرطان را بیشتر می‌کند؛ به خصوص چربی موجود در گوشت قرمز، محصولات لبنی و غذاهای سرخ‌کردنی. کشورهایی که رژیم غذایی کم‌چرب دارند نظیر ژاپن، میزان سرطان پروستات در آن‌ها کمتر می باشد. علت اصلی دیگری که در ژاپن میزان این بیماری کم است، استفاده از دانه‌های سویا است. از نظر محققان، رشد پروستات و سایر سرطان‌ها با مصرف دانه‌های سویا کاهش می‌یابد.

مصرف گوشت و لبنیات را محدود کنید

برخی مطالعات نشان داده‌اند که اسید چرب آلفا ممکن است در تحریک رشد تومور اثر داشته باشد. گوشت قرمز و لبنیات دارای مقدار فراوانی از این ماده‌ هستند و موادی که این ماده در آن‌ها کم است شامل روغن ذرت، دانه سویا و روغن نباتی اند. محققان بر این باورند که عدم تعادل این دو گروه غذایی ممکن است موجب رشد تومور در پروستات شود.

از سبزیجات، بیشتر استفاده کنید

سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، کلم، گل کلم، کلم پیچ، اسفناج، هویج، سیب زمینی شیرین و چغندر علاوه بر دیگر مواد مغذی، حاوی بتاکاروتن بالایی هستند که موجب کاهش رشد سلول‌های سرطانی می‌شود. برای کاهش خطر سرطان پروستات مهم است که روزانه 10-5 بار از میوه تازه و سبزیجات استفاده شود.

در رژیم غذایی خود زینک یا روی کافی مصرف کنید

مطالعات نشان داده‌اند مردان مبتلا به مشکلات ادراری- تناسلی کمبود روی دارند و بایستی داروها و غذاهایی را بخورند که حاوی زینک هستند. در واقع پروستات سالم نسبت به سایر اعضای بدن حاوی ده برابر روی بیشتر است. در مجله علمی بیوشیمی استروئیدی اشاره شده است که روی از مشکلات هورمونی پروستات، جلوگیری می‌کند. به علاوه روی یک فاکتور ضد باکتریایی است که ارگانیسم‌های ایجادکننده عفونت‌های ادراری را از بین می‌برد و همچنین برای ساخت تستسترون و اسپرم لازم است. بنابراین روی برای داشتن پروستات سالم، کاملاً ضروری است. 
دکتر گری ایوانس پیشنهاد می‌کند زمانی که روی به صورت خوراکی استفاده می‌شود، بایستی با استفاده از پیریدوکسین (ویتامین B6 ) همراه باشد؛ زیرا پیریدوکسین برای تبدیل روی به نوعی که قابل استفاده برای پروستات باشد، لازم است.

بیشتر ورزش کنید

مردانی که حداقل یک ساعت در روز ورزش می‌کنند، کمتر در معرض خطر سرطان پروستات قرار دارند. بنابراین بسیار مهم است که ورزش کنید. ورزش‌های منظم باعث تنظیم چرخه هورمون تستسترون در بدن می‌شود. همچنین مهم است که همراه با ورزش کردن، آب زیادی بنوشید و بهتر است قبل از نوشیدن، آن را بجوشانید. چند لیوان آب در روز موجب افزایش دفع ادرار شده، از احتباس آن جلوگیری می کند و همچنین از عفونت مثانه و کلیه پیشگیری می‌کند. 

ویتامین ها و مواد معدنی لازم برای سلامت پروستات را مصرف کنید

ویتامین A و E به عنوان مواد غذایی محافظ نام گرفته‌اند؛ زیرا دو ویتامین A و  E نقش مهمی در حفظ و ابقای سیستم ایمنی دارند. مصرف این ویتامین‌ها، توانایی بالایی در کمک به درمان مشکلات پروستات دارند. 
ویتامین B6 نیز جذب روی را بالا برده و با اثرات و عوارض جانبی پرولاکتین مبارزه می‌کند. افزایش پرولاکتین در مردان بالای 40 سال منجر به ایجاد تومورهای پروستات می‌شوند.
تحقیقات جدید رابطه بین افزایش سلنیوم و کاهش خطر ایجاد سرطان پروستات را نشان داده اند. سلنیوم همچنین با اثرات مخرب کادمیوم مبارزه می‌کند که موجب ایجاد بزرگی پروستات در مردان می‌شود. کادمیوم در سیگار، نوشیدنی‌هایی مانند قهوه، چای، الکل و غذاهای دریایی یافت می‌شوند. همچنین در اتمسفر از طریق باتری ماشین منتشر میشود.
منیزیوم نیز برای مشکلات خوش‌خیم پروستات و عفونت پروستات لازم است. این ماده باعث عملکرد بهتر عضلات  و پیشگیری از انقباضات ناهنجار آن می‌شود. منیزیوم همچنین سیستم ایمنی را تقویت میکند.

لیکوپن یک ماده فوق العاده موثر برای پروستات است

این ماده طبیعی موجب قرمزی رنگ گوجه فرنگی می‌شود (در هندوانه، توت فرنگی و گریپ فروت هم به میزان کم وجود دارد). لیکوپن یک ماده ضد سرطان بسیار قوی است که موجب پیشگیری از رشد و یا کاهش رشد سلول‌های سرطانی می‌شود. خصوصاً مطالعه‌ای که در این مورد انجام شده، نشان داده است که استفاده از این ماده به میزان زیادی موجب کاهش خطر سرطان پروستات می شود. در این مطالعه مشخص شد که علاوه بر گوجه فرنگی با پوست، توت فرنگی نیز حاوی لیکوپن است و خطر سرطان پروستات را کاهش می‌دهد.همچنین می توان از مکمل لیکوپن نیز استفاده نمود.

عصاره درخت همیشه بهار را امتحان کنید

این عصاره از درخت همیشه بهار که در آفریقا می‌روید، گرفته می‌شود. این ماده حاوی عناصر ضد التهابی و ضد باکتریایی است. این عصاره که از  دیرباز برای درمان مشکلات ادراری استفاده شده است، می‌تواند التهاب پروستات، درد و مشکلات ادراری را کاهش دهد. همچنین موجب افزایش تعداد اسپرم‌ها و بهبود جریان ادرار می شود. بعلاوه نعوظ را راحت‌تر کرده و طول مدت آن را بیشتر می کند. عصاره درخت همیشه بهار میل جنسی را نیز افزایش می‌دهد. 

سایر مواردی که به درمان مشکلات پروستات کمک می کنند

سه آمینواسید گلایسین، آلانین و گلوتامیک اسید و اسیدهای چربی که در روغن درخت چای و روغن‌های امگا 3 یافت می‌شود، علائم مرتبط با التهاب پروستات  و بزرگی آن را بهبود می‌بخشند. 
 
 
1397/05/20
  •