موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

گرفتگی بینی و راه درمان آن

گرفتگی بینی، علل و درمان‌ آن

گرفتگی بینی یک عارضه تقریبا بی خطر اما کلافه کننده است که بسیاری از افراد با آن درگیر هستند، به‌خصوص در فصول سرد سال. در این مقاله قصد داریم به صورت مختصر اما مفید، درباره علل و راه‌های درمان گرفتگی بینی صحبت کنیم؛ پس با ما همراه باشید.

علت گرفتگی بینی چیست؟

گرفتگی بینی ممکن است به دلایل مختلف بروز کند که در این بخش به مهم‌ترین علل آن اشاره می‌شود.

عفونت‌های ویروسی

ویروس‌های مختلفی که منجر به بروز سرماخوردگی می‌شوند ممکن است فرد را به گرفتگی بینی دچار کنند. سرماخوردگی‌های با منشأ ویروسی علاوه بر گرفتگی بینی با عطسه، سردرد، سرفه و گلودرد نیز همراه است.

التهاب مخاط بینی

وقتی سیستم ایمنی بدن نسبت به ماده‌ای واکنش شدید نشان می‌دهد، التهاب مخاط بینی یا حساسیت رینیت رخ می‌دهد. گرد و خاک و موی بدن حیوانات از جمله مواردی است که منجر به بروز این حساسیت می‌شود. در صورت بروز این حساسیت عطسه، آبریزش بینی و خارش چشم رخ می‌دهد. بروز این حساسیت در برخی افراد ارثی است.
این حساسیت، در بارداری هم ممکن است بروز کند. چون در دوران بارداری هورمون استروژن و پروژسترون در بدن مادر افزایش می‌یابد که با افزایش جریان خون موجب تورم، التهاب پوست و غشای مخاطی درون بینی، می‌شود. این حساسیت ممکن است در هر دوره از بارداری رخ دهد.

رینیت آتروفیک

وقتی غشای مخاطی بینی نازک و سفت می‌شود، امکان بروز رینیت آتروفیک وجود دارد که ممکن است منجر به ایجاد پوسته‌هایی درون بینی شود. این شرایط رشد باکتری‌ها را آسان‌تر می‌کند و منجر به بروز عفونت می‌شود.
گاهی گرفتگی بینی می تواند به دلیل وجود پولیپ یا تومور نیز باشد.

علل دیگر

گاهی اوقات گرفتگی بینی به دلیل عفونت گوش، سینوزیت و برونشیت ، پولیپ و تومور نیز بروز می‌کند.

رفع گرفتگی بینی

در صورتی که به گرفتگی بینی دچار شده اید، می‌توانید با استفاده از روشهای ساده رفع گرفتگی بینی تا حد زیادی بر این مشکل غلبه کنید. این روش‌هادر بسیاری از افراد موثر هستند؛ اما اگر علائم شما بهبود نیافت و یا به مرور زمان تشدید شد، بهتر است به پزشک متخصص  مراجعه کنید.

استفاده از دستگاه بخور

مرطوب کننده‌های هوا به کاهش درد سینوس‌ها و رفع گرفتگی بینی کمک می‌کند. مرطوب کننده‌ها موجب روان شدن مخاط شده و با تخلیه مخاط بینی، تنفس راحت‌تر خواهد شد. در این خصوص می‌توان از دستگاه‌های بخور استفاده نمود.

حمام داغ یا سونا

بخار موجود در حمام منجر به ترشح مخاط بینی می‌شود که باعث کاهش التهاب موجود درون بینی می‌گردد. حمام گرم همچون بخور منجر به باز شدن راه بینی می‌شود. بهتر است که در حمام یا سونا از محلول یا قطره اکالیپتوس استفاده شود.

مایعات بنوشید

تأمین آب مورد نیاز بدن منجر به رفع گرفتگی بینی می‌شود. مایعات موجب ترشح مخاط از بینی شده و از فشار روی سینوس‌ها کم می‌کند. خوردن سوپ گرم نیز در این خصوص مؤثر است.

از کمپرس گرم استفاده کنید

کمپرس گرم باعث روان شدن مخاط و باز شدن راه تنفسی بینی می‌شود. بدین منظور حوله آغشته به آب گرم را روی ناحیه پیشانی و بینی قرار دهید. این روش به تسکین درد و درمان التهاب کمک می‌کند.

از اسپری بینی استفاده کنید

اسپری بینی موجب افزایش رطوبت داخل بینی شده و منجر به ترشح مخاط از بینی می‌شود. درنتیجه التهاب رگ‌های خونی موجود در بینی کمتر شده و مایعات و مخاط موجود در آن خارج می‌شود. توجه داشته باشید که هرگز نباید بیش از سه روز از اسپری بینی استفاده شود؛ زیرا باعث وخیم شدن گرفتگی بینی خواهد شد. همچنین اگر از داروی دیگری نیز استفاده می‌شود، قبل از استفاده از اسپری بینی باید با پزشک مشورت شود.

استفاده از ویکس

ویکس یکی از داروهای ضد احتقان محبوبی است که به راحتی می‌توان از داروخانه‌ها تهیه کرد؛ این پماد می‌تواند به سرعت شما را از شر گرفتگی بینی خلاص کند.
ترکیبات فعال موجود در ویکس، نظیر کافور، روغن اوکالیپتوس، و منتول، به باز شدن گرفتگی بینی کمک می‌کنند و تنفس را راحت و آسان می‌نمایند. همچنین میتوان از قلم بینی حاوی ویکس برای رفع گرفتگی بینی استفاده نمود.
توجه: برای کودکان زیر ۲ سال از ویکس استفاده نکنید.

شستشوی بینی با سرم شستشو

از داروهای ضد احتقان استفاده شود

داروهای ضد احتقان موجب کاهش میزان التهاب می‌شود. این داروها که به‌صورت قرص و اسپری در داروخانه‌ها موجود است باید صرفاً تحت مشورت با پزشک یا داروساز مصرف شوند.

داروهای ضد حساسیت مصرف شود

اگرچه می‌توانید جهت رفع گرفتگی بینی از آنتی هیستامین استفاده کنید، ولی فراموش نکنید که این داروها در طولانی‌مدت برای بدن مضر هستند؛ بنابراین حتماً باید در دوره کوتاه و تحت نظر پزشک مصرف شوند. همچنین توجه داشته باشید که داروهای آنتی هیستامین خواب‌آور هستند و مصرف آن‌ها هنگام رانندگی و در شرایط لزوم هشیاری کامل ممنوع است.

معرفی برخی از گیاهان موثر در رفع گرفتگی بینی

زنجبیل برای درمان گرفتگی بینی  - یک تکه ریشه زنجبیل را برش دهید و در قابلمه حاوی یک لیوان آب، انداخته و بگذارید 20 دقیقه بجوشد. سر خود را بالای قابلمه بگیرید و یک حوله روی سر خود بیندازید و 5 دقیقه بخور دهید.

سیر - استفاده از سیر یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای کاهش گرفتگی بینی است. خواص ضد ویروسی، ضد باکتری، و ضد قارچی سیر در کاهش گرفتگی بینی بسیار موثر است.

کمی آب را بجوشانید. سپس حدود 3 حبه سیر خرد شده در آن بریزید و سر خود را بالای قابلمه بگیرید و یک حوله روی سر خود بیندازید و 5 دقیقه بخور دهید.
سرکه سیب - مقداری سرکه سیب را در یک قابلمه بریزید و نصف لیوان آب اضافه کنید و بگذارید بجوشدسپس 5 دقیقه بخور دهید.

داروخانه تهران 1397/09/12