موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

مکمل5 هیدروکسی تریپتوفان چیست؟ نقش 5HTPدر درمان افسردگی

نقش مکمل 5 هیدروکسی تریپتوفان (5HTP )در درمان افسردگی و بیخوابی

در این مقاله با عناوین زیر آشنا می شوید
سروتونین چیست؟
عملکرد سروتونین در بدن
عوارض کاهش سروتونین در بدن
رابطه سروتونین و افسردگی
مکملهای افزایش سروتونین کدامند؟
نقش ضد افسردگی مکمل 5 هیدروکسی تریپتوفان 5HTP
نقش 5 هیدروکسی تریپتوفان در درمان بیخوابی
دوز مصرفی5HTP
عوارض جانبی آن
 دیگراثرات درمانی  مکمل5HTP
 

سروتونین و عملکرد آن در بدن  ونقش آن در افسردگی


سروتونین یک ماده شیمیایی در مغز است که سیگنال ها را از یک بخش از مغز به بخش دیگر منتقل می کند. محققان دریافته اند که عدم تعادل سروتونین می تواند بر روی خلق و خوی  فرد تاثیر بگذارد و منجر به افسردگی، اضطراب، بیخوابی,هراس و اختلال وسواس شود. عصب شناس، دکتر باری جاکوبز در WebMD می گوید که سطح سروتونین می تواند در بازسازی سلول های مغزی که می تواند منجر به افسردگی شود، تاثیر بگذارد. هنگامی که سطح سروتونین افزایش می یابد، سلول های مغزی جدید شکل می گیرد که می تواند به رفع افسردگی کمک کند. با توجه به مطالعات انجام شده، میزان کمبود سروتونین، بر روی مردان و زنان تاثیر متفاوتی می گذارد. به همین دلیل زنان بیشتر از مردان از افسردگی رنج می برند

مکمل های افزایش سروتونین چه هستند؟


سطوح پایین سروتونین در مغز را می توان با مصرف مکمل های طبیعی، که باعث افزایش اسیدهای آمینه ای که مغز برای تولید سروتونین به آن ها نیازمند است افزایش داد. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که کمبود سروتونین و در نتیجه افسردگی را می توان با مصرف مکمل هایی مانند هیدروکسی تریپتوفان 5HTP PLUS  درمان کرد.

برای مشاهده اطلاعات کامل محصول بر روی عکس بالا کلیک کنید.



هیدروکسی تریپتوفان( 5HTP) مکمل افزایش دهنده سروتونین

مکمل ضد افسردگی و بیخوابی



بدن اسید آمینه تریپتوفان را به هیدروکسی تریپتوفان تبدیل می کند که سپس به سروتونین تبدیل می شود. جدیدا کشف شده است که مکمل 5هیدروکسی تریپتوفان( 5HTP)سطح سروتونین را بالا می برد و در نتیجه اختلالات خلقی از قبیل افسردگی,اضطراب و بیخوابی  را تنظیم می کند. مطالعات نشان داده اند که 5هیدروکسی تریپتوفان می تواند به افرادی با افسردگی خفیف تا متوسط  و با مشکل بیخوابی کمک کند دلیل این امر آن است که 5هیدروکسی تریپتوفان  به راحتی در مغز به سروتونین تبدیل می شود و در نتیجه میزان این ماده را افزایش می دهد. اعتقاد بر این است که 5هیدروکسی تریپتوفان در درمان بیمارانی که به داروهای ضد افسردگی سنتی پاسخی نشان نمی دهند، موثر است. تحقیق در مورد اثرات مکمل  5HTPدر افراد مبتلا به افسردگی نشان داده است که آن ها درست به اندازه فلوکستین، که یک داروی ضد افسردگی شایع است ومعمولا با نام پروزاک شناخته می شود مؤثر هستند.

دوز مصرفی مکمل 5HTP
مطالعات منتشر شده در WebMD نشان داده است که افزایش دوز از ۱۵۰ میلی گرم در روز تا ۴۰۰ میلی گرم از این ماده در روز، به مدت ۴ هفته برای درمان افسردگی موثر است.


عوارض جانبی

5 هیدروکسی تریپتوفان یا 5HTP یک سری عوارض جانبی نیز دارد. پژوهش ها حاکی از آن است که استفاده طولانی مدت بیش از چند ماه ممکن است منجر به کمبود دوپامین گردد و دیگر موثر نباشد. پس برای استفاده از این دارو با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.


دیگراثرات درمانی  مکمل 5HTP در بدن


-موثر در بهبود خلق و خو
-کنترل کردن اشتها
-داشتن خواب راحت
-افزایش سروتونین مغز و کاهش علایم افسردگی و اضطراب
- رفع اضطراب و افسردگی



1396/07/23

نظرات کاربران

  • نوید موسوی 5 اسفند 1400 0 0 پاسخ به این نظر
    هیوروکسی تریپتوفان
  • هومن 26 اردیبهشت 1397 1 1 پاسخ به این نظر
    سلام و عرض خسته نباشید...
    قیمت اچ تی پی تریپتوفان چنده... آیا این دارو واقعا کارایی داره... برای کسی که سوء مصرف دارویی یا چیز دیگه ای داشته، کدوم نوع ازین تریپتوفان برای کسالت بیخوابی و بی اعصابی رو میتونید پیشنهاد بدید... خیلی ممنون میشم راهنمایی کنید...