موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396

مکمل ورزشی چیست ؟

معرفی مکمل های ورزشی

مکمل ورزشی به تامین مواد ضروری بدن، افزایش وزن، تسریع کاهش وزن یا بهبود ظاهر ورزشکارو عضله سازی کمک می کند.مکمل ها در یک تعریف ساده ابزارهایی برای افزایش توانایی ساختن ماهیچه در بدن ورزشکار هستند. در غالب موارد، افراد با مولتی ویتامین ها، پروتئین و کراتین و سپس چربی سوز(ال کارنیتین ) و گینر مصرف آنها را شروع می کنند.
بیشترین موادی که به عنوان مکمل های ورزشی استفاده می شوند، شامل مکمل های ویتامین، پروتئین، اسیدهای آمینه شاخه دار، گلوتامین، اسیدهای چرب ضروری، محصولات غذایی جایگزین، کراتین، محصولات چربی سوز و لاغری و تقویت کننده های تستوسترونی هستند. این مکمل ها یا به صورت یک ترکیب واحد فروخته می شوند یا به صورت تلفیقی از چند مکمل بدنسازی ارائه می شوند.
اولین نکته ای که باید مورد توجه شما قرار داشته باشد آنکه است که یک ورزشکار لزومآ نباید از مکمل ورزشی برای پرورش عضلات و ماهیچه های خود استفاده کند، هر چند استفاده از آنها می تواند به او کمک کند تا این کار را با سرعت خیلی بیشتری انجام دهد.
نکته مهم دیگر , آن است که سن, جنسیت, نوع ورزش, ابتلا به بیماریهای خاص و سطح مسابقات در انتخاب مکمل بدنسازی بسیار موثرند.

مزایای استفاده از مکمل بدنسازی و ورزشی

1 - مقرون به صرفه هستند به عنوان مثال مقدار پروتئین لازم برای یک ورزشکار بالغ ,با وزن 100 کیلو گرم حدوداً 200 الی 250 گرم به صورت روزانه است. اگر فرد بخواهد این مقدار را با غذای روزانه خود تامین کند باید هزینه زیادی را بپردازد در صورتی که مکمل پروتئین می تواند بخش زیادی از این میزان را به راحتی فراهم کند.
2-  استفاده از این مکمل ها بسیار ساده تر و آسان تر از فراهم کردن غذای روزانه می باشد.

انواع مکمل ورزشی

از نظر کاربرد, مکمل های ورزشی را به 3 دسته کلی تقسیم می کنند:
1-مکمل هایی که در تولید انرژی و سوخت و ساز انرژی در بدن نقش دارند مانند کراتین, ال کارنیتین, کافئین و...
2- مکملهای بدنسازی که در عضله سازی و افزایش حجم عضله و ترمیم و بازسازی ماهیچه هانقش دارند مانند پروتئین, اسیدهای آمینه, کرومیوم پیکولینات
3- مکمل هایی که در تقویت و سلامت عمومی بدن نقش بسزایی دارند مانند انواع ویتامین ها, فولیک اسید و نیاسین


تقسیم بندی مکمل های بدنسازی از نظر مواد تشکیل دهنده

پروتئین

منشاء پروتئین آمینو اسیدها هستند و آمینو اسید اساسی ترین رکن ساختمانی عضلات است، بنابراین پروتئین ضروری ترین عنصر در ساختمان عضله محسوب می شود و بدون آن بدن نمی تواند ماهیچه سازی و عضله سازی انجام دهد.
یک فرد معمولی روزانه حدود 2-1 گرم پروتئین برای هر یک پوند (حدود 450 گرم) از وزن بدنش نیاز دارد؛ بنابراین یک فرد متوسط با وزن تقریبی 70 کیلوگرم، باید روزانه بین 150 تا 300 گرم پروتئین مصرف کند.
پودرهای پروتئینی یا پروتئین وی که با آب یا شیر مخلوط می شوند معمولآ از انواع مناسبی هستند که کیفیت بالایی دارند و شما می توانید از آنها استفاده کنید. اما نکته مهم آن است که چندین نوع پروتئین وجود دارند که کارایی متفاوتی دارند.
اساسآ پروتئین های مایه پنیر یا پروتئین وی بسیار سریع هضم می شود (حدود 30 دقیقه) و 100% بهینه عمل می کند و یکی از بهترین محصولات مکمل ورزشی است.
کازئین همان ماده پروتئین شیر بسیار دیر هضم می شود (بالای 2.5 تا 5 ساعت) به این معنی که استفاده از این پروتئین به عنوان یک مکمل غذایی قبل از خواب بسیار خوب است چون در هنگام خواب بدن شما یک مدت طولانی را بدون پروتئین در طول شب سپری می کند.پروتئین سفیده تخم مرغ هضم متوسطی دارد(بین 1.5 تا 3 ساعت) و برای همه زمانها پروتئینی بسیار مفید است .پروتئین Soy  یا همان سویا برای گیاه خواران مناسب است چون این پروتئین تنها پروتئینی است که منبع آن گیاهی است. سویا اگر چه تاثیرپروتئین های دیگر مثل شیر و سفیده تخم مرغ را ندارد ولی برای گیاهخواران مناسب است. علاوه بر این سویا یک ماده بسیار مفید برای سلامت خانم ها شناخته شده است.مکملهای پروتئین گاهی بصورت ترکیبی از پروتئینها هم استفاده می شوند که بسیار موثر تر عمل می کنند.


کراتین

آمینو اسید کراتین برای عضله سازی بسیار خوب عمل میکند. نکته اساسی که در کراتین وجود دارد این است که کراتین قابلیت افزایش(منبع انرژی)ATP را دارد، بنابراین شما با مصرف صحیح آن می توانید تعداد حرکات، ست ها و وزنه های ورزشی خود را افزایش دهید که این کار باعث عضله سازی  در بدن می شود.کراتین باید در یک چرخه زمانی مشخص و درست مصرف شودکه حدودا 4 هفته تعیین شده است .
موارد استفاده کراتین
- افزایش حجم عضلات
 - ریکاوری سریعتر بعد از پایان تمرینات بدنسازی
-   افزایش ذخیره گلیکوژن
- افزایش عملکرد و کارآیی ماهیچه در تمرینات سخت بدنسازی
بهترین دوز پیشنهادی5-10 گرم است نصف این مقدار را قبل از تمرین و مابقی را پس از تمرین بدنسازی به صورت محلول بخورید.

مکمل های غذایی کراتین که داخل آن دکستروز، آمینوها و دیگر مواد مناسب وجود دارد معمولآ در حالت کلی نتیجه بهتری حاصل می کنند. فراموش نکنیم که کراتین را بهتر است بعد از ورزش مصرف کنید.

گلوتامین

گلوتامین بیشترین آمینو اسید موجود در بافت ماهیچه است. این ماده از کم کاری ماهیچه ها جلوگیری می کند و ترمیم آنها را بهبود می بخشد.
گلوتامین را نباید همزمان با کراتین استفاده کرد، چون در این حالت آنها با هم در جذب شدن رقابت می کنند. در صورت مصرف همزمان گلوتامین را قبل از ورزش و کراتین را پس از ورزش مصرف کنید.
دوز پیشنهاد شده: 5 گرم بعد از بیدار شدن از خواب، 5 گرم بعداز تمرین بدنسازی، و 5 گرم قبل از خواب.
آمینو اسید مهمترین ساختار پروتئین را می سازد که فرق آن ها با مکمل کربوهیدرات و چربی ها در وجود نیتروژن در ساختار سلولی آمینو اسید ها علاوه برسه عنصر کربن ، هیدروژن و اکسیژن می باشد. دانشمندان طی سال های مختلف حدوداً 20 اسید آمینه اصلی را کشف ونام گذاری کرده اند واین اسید های آمینه را به دو دسته ضروری و غیر ضروری تقسیم بندی کرده اند.
آمینو اسید ضروری : بدن قادر به ساختن آنها نیست و باید از طریق رژیم غذائی تامین شوند . آرژنین ، لیزین ، تره اونین، لوسین ، میونین ، والین ، فنیل آلین ،ایزو لوسین و ... از اسید های آمینه ضروری هستند.
آمینو اسید غیر ضروری : بدن توانایی ساخت و سنتز آمینو اسیدهای غیرضروری را دارد. گلیسین ، آلین ، گلوتامین ، لیستین و ....از اسید های آمینه غیرضروری هستند.

BCAA مکمل آمینو اسید زنجیره ای برای سنتزپروتئین و در نتیجه عضله سازی بسیار مهم و حیاتی هستند.بدن ورزشکاران قادر به ساخت این آمینواسید نمی باشد و حتماً باید از مکمل های بی سی ای ای استفاده شود .

مکمل کربو هیدرات

کربوهیدرات بزرگترین منبع انرژی هستند که نیازهای بدن را تامین می کنند بدن انسان برای حفظ سلامت باید یک درصد معین از کربوهیدرات به صورت روزانه جذب کند.البته مصرف بیش از اندازه مکمل کربوهیدرات به علت بالا بودن کالری آن باعث جذب بیش از اندازه و در نتیجه کم شدن اثر بخشی آن می شود.
مکمل گینر در واقع پروتئینی است که دارای درصد نسبتاً بالایی از کربو هیدرات نیز می باشد.از این مکمل برای گرفتن درصد بالایی کالری مناسب ، جذب پروتئین بالا و در عضله سازی استفاده می شود. البته باید به این نکته توجه کرد مقدار و زمان مصرف این مکمل از اهمیت ویژه ای برخوردار است.معمولا برای رسیدن به جواب بهتر در هنگام استفاده از این مکمل از کراتین نیز استفاده می شود. از انواع گینر می توان به سریوس مس ON اشاره کرد.

مولتی ویتامین ها

ویتامین ها ترکیبات آلی هستند که بدن انسان برای فعالیت های مختلف از قبیل ساختن عضلات ، سوزاندن چربی ها و تولید انرژی و ... به آن ها نیاز دارد. تمام ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن انسان تنها از طریق غذا تامین نمی شوند و برای اطمینان ازنداشتن کمبود ویتامین ها و مواد معدنی باید از مکمل مولتی ویتامین استفاده کرد تا اطمینان حاصل شود که سطح عملکرد بدن پایین نیامده است.
ویتامین ها دارای 2 نوع محلول در آب و محلول در چربی هستند.ویتامین های محلول در چربی مانند ویتامین A و K، E ، D و ویتامین های محلول در آب مانند ویتامینC.
مولتی ویتامین ها برای عضله سازی بسیار ضروری هستند..به علاوه ورزشکاران و کسانی که تمرینات سخت بدنسازی انجام می دهند به ویتامین ها و مواد معدنی بیشتری نیاز دارند.

مکمل پروهورمون

سطح تولید هورمون تستوسترون در مردان حدوداً از 20 سالگی رو به کاهش می باشد و مکمل پروهورمون یا بوستر تستوسترون باعث افزایش تولید هورمون تستوسترون در بدن شما می شوند. مکمل پروهورمون انواع مختلف دارند اما اغلب آنها روی افزایش سطح هورمون تستوسترون بدن اثر می گذارند . مدل های دیگر این مکمل روی ترشح هورمون رشد یا انسولین یا تیروئید اثر میگذارند .انتخاب مکمل پروهورمون خود مسئله ی مهمی است که با توجه به شرایط بدنی و سن ورزشکار انجام می شود.

مکمل لاغری و چربی سوز
چربی سوز ماده ای است که انرژی متابولیسم بدن را افزایش می دهد یکی از بزرگترین اشتباهاتی که بسیاری از مردم دچار آن می‌شوند این است که فکر ‌می‌کنند آنها فقط کافیست که ازیک مکمل چربی سوز قوی بدنسازی استفاده کنند.
اما گرفتن رژیم غذایی با کالری محدود مهمترین اصل در سوخت چربی ها است در کنار رژیم غذایی مناسب مکمل های چربی سوز و کاهش اشتها نیز به لاغری و سوخت چربی ها بویژه در دوران استراحت ورزشکاران یا دوره کات کمک می کند .
از بهترین مکمل های چربی سوز و کاهش اشتها می توان به مکمل های قرص ال کارنیتین , ال کارنیتین مایع , سی ال ای  , قرص چای سبز, پی جی ایکس , HCA  گارسینیا , فت برنر و ....اشاره کرد.
حال که با انواع مکمل های بدنسازی  آشنا شدید میتوانید جهت اطمینان از اصل بودن مکمل و لیبل اصالت کالا از داروخانه تهران مکمل های بدنسازی مورد نیاز خود را , با قیمت مناسب خریداری کنید.

دکتر روزا ابوالقاسم 1403/01/03
  •