موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

ویژگی‌های یک مکمل مناسب برای مقابله با پیری پوست

ویژگی‌های یک مکمل مناسب برای مقابله با پیری پوست

 

در این مقاله می‌خوانید:
- خواص و منابع تأمین اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6
- خواص و منابع تأمین ویتامین‌های آنتی‌ اکسیدان
- خواص و منابع سلنیوم
- خواص و منابع روی
 
یک مکمل مناسب برای مقابله با پیری پوست و جوان سازی آن باید بتواند نیازهای پوست را تأمین کند.در زیر با مواد ضروری در تأمین سلامت و زیبایی پوست آشنا می‌شوید:

اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶

خواص اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶

احتمالاً در مورد فواید اسیدهای چرب امگا ۳ برای سلامت قلب و مغز مطالبی را خوانده یا شنیده‌اید؛ اما پژوهش‌ها ثابت کرده‌اند که این ترکیب همراه با اسیدهای چرب امگا ۶ برای سلامتی پوست و مقابله با پیری آن نقش حیاتی دارند و التهاب و تحریک ناشی از رادیکال‌های آزاد را کاهش می‌دهند.
امگا ۳ و امگا ۶ همچنین موجب حفظ مایع غشاهای سلولی و قابل انعطاف‌پذیر شدن آن شده و تولید چربی را با ایجاد لیپیدهای محافظ در لایه‌های فوقانی پوست به حد طبیعی می‌رساند. امگا ۳ و امگا ۶ همچنین از آسیب سلولی جلوگیری و به ترمیم پوست و انعطاف‌پذیر شدن آن کمک می‌کنند. امگا ۳ می‌تواند از پوست در برابر آسیب ناشی از آفتاب نیز محافظت کند.

منابع اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶

اسیدهای چرب امگا ۶ به مقدار فراوان در غذاهایی مثل تخم مرغ، روغن نباتی، گوشت مرغ و حبوبات یافت می‌شوند و اکثر مردم به طور روزانه مقدار بیش از حد لازم آن را مصرف می‌کنند؛ اما اسیدهای چرب امگا ۳ از گروهی از مواد غذایی متعدد مانند اسید ایکوزاپنتینوییک (EPA) و اسید دوکوزا هگزائنوییک (DHA) تشکیل می‌شوند که در منابع محدودی یافت می‌شوندکه می توان آن را از طریق  مکمل امگا3  و امگا 6 هم تامین نمود.
ماهی‌های چرب آب‌های سرد مانند سالمون، قزل آلای دریاچه‌ای، تن آلباکور، کیلکا، ماهی آنشوا (ماهی کوا) و ساردین ها از بهترین منابع امگا ۳ هستند. تخم مرغ و سایر غذاهای غنی‌شده با امگا ۳ نیز انتخاب‌های خوبی به شمار می‌آیند. گردو، تخم کتان زمینی و غذاهای حاوی سویا (مثل توفو) نیز حاوی امگا ۳ هستند بروکلی، کلم پیچ و سایر گیاهان دارای برگ سبز نیز دارای مقدار کمی از نوع دیگری امگا 3 موسوم به اسید آلفا لینولنیک (ALA) هستند که بدن از آن‌ها برای ساختن EPA و DHA استفاده می‌کند.

ویتامین های آنتی اکسیدان

 

خواص ویتامین های آنتی اکسیدان

ویتامین‌ های آنتی اکسیدان یعنی ویتامین‌های A،C و E مانند امگا ۳ و امگا ۶ با رادیکال‌های آزاد زیان‌بخش پوست مقابله می‌کنند. رادیکال‌های آزاد می‌توانند موجب چروک و حتی سرطان پوست شوند. اگرچه آنتی اکسیدان های موضعی هم تا حدودی تأثیر دارند ولی باید هدف اولیه تأمین آنتی اکسیدان ها از طریق خوراکی باشد.

منابع ویتامین های آنتی اکسیدان

سبزیجات و میوه‌های دارای رنگ روشن مانند آووکادو، بروکلی، هویج، کیوی، دانه‌ها و غلات، مرکبات، فلفل قرمز و سبز، اسفناج و توت‌فرنگی نیز از منابع آنتی اکسیدان ها هستند. ویتامین E می‌تواند به عنوان رقیق‌کننده خون عمل کند و مقادیر بالای آن ممکن است با داروهای کاهش‌دهنده کلسترول تداخل نمایند. از این رو باید در این زمینه با پزشک مشورت شود.
معمولاً مقدار ۴۰۰ واحد بین‌المللی ویتامین E در روز توصیه می‌شود. خوردن دو وعده ماهی چرب، هر وعده به مقدار ۵۶ تا ۸۴ گرم، ساده‌ترین راه برای دریافت مقدار کافی امگا ۳ است. درصورتی‌که تأمین این مقدار ماهی امکان‌پذیر نبود می‌توانید با تجویز پزشک از مکمل‌های روغن ماهی که حاوی ۵۰۰ میلی‌گرم یا بیشتر EPA و DHA هستند یا  مکمل‌های جوانسازی  تهیه شده از جلبک که ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلی‌گرم DHA دارند استفاده کنید.

سلنیوم

 

خواص سلنیوم

سلنیوم خطر بروز سرطان پوست را تا ۶۰ درصد کاهش می‌دهد و از پیری زودرس پوست جلوگیری می‌کنند. همچنین مصرف مکمل سلنیوم  جذب ویتامین E را نیز افزایش می‌دهد.

منابع سلنیوم

سلنیوم در برنج قهوه‌ای، غذاهای دریایی، سیر و تخم مرغ یافت می‌شود.

روی

 

خواص روی

روی از پوست در برابر نور آفتاب محافظت می‌کند و همراه با ویتامین c موجب ساخته شدن کلاژن می‌شود. کمبود روی موجب ریزش مو و ترک خوردگی پوست یا ایجاد جوش در پوست می‌شود.

منابع روی

روی در صدف خوراکی، حبوبات، گوشت قرمز، گردوی آمریکایی و دانه‌های کدوحلوایی یافت می‌شود. استفاده از  مکمل روی  به مقدار بیش از ۴۰ میلی‌گرم در روز توصیه نمی‌شود.
 
1396/08/26