موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396

سروینگ Serving یا واحد غذایی در بدنسازی چیست

سروینگ SERVING یا واحد غذایی در بدنسازی چیست؟


شاید در مقالات مختلف با کلمه سروینگ به کرات مواجه شده باشید که در هر مقاله ای معنای خاص خود را دارد.
سروینگ serving در مورد دارو همان دوز مصرفی  است که توسط پزشک یا داروساز تجویز می شود.
در مورد مکمل ها و پودر های بدنسازی ,سروینگ درج شده بر روی محصول در واقع همان میزان مورد نیاز در یک بار مصرف ویا یک پیمانه می باشد.
اما مهمترین معنای سروینگ serving به عنوان واحد غذایی در مقالات تغذیه, رژیمهای غذایی و بدنسازی مد نظر می باشد که در زیربه طور کامل به آن می پردازیم.

آشنایی با واحد غذایی یا  Serving سروینگ


شاید تاکنون در برخی متون علمی در رژیم های غذایی لاغری و بدنسازی خوانده باشید که روزانه دو واحد گوشت، پنج واحد نان یا سه واحد لبنیات بخورید، اما نمی‌دانید منظور از واحد غذایی چیست و روزانه از هر گروه غذایی چه میزان باید مصرف کرده تا کمترین کالری را از بهترین گروه غذایی دریافت کنید. در ابتدا لازم است بدانید مواد غذایی مورد نیاز بدن ما در پنج گروه غذایی نان (غلات)، سبزی‌ها، میوه‌ها، گوشت و لبنیات تقسیم‌بندی شده‌ است که چربی‌ها و شیرینی‌ها در آن جای ندارد.

گروه غلات


این گروه شامل نان(جو، گندم، چاودار و...)، برنج، انواع ماکارونی‌ها و رشته آشی و پلویی است. توصیه شده روزانه بین شش تا 11 واحد مصرف شود. یک واحد نان معادل یک برش به اندازه یک کف دست نان تافتون، سنگک یا بربری یا چهار کف دست نان لواش است. یک واحد برشتوک معادل سه‌چهارم لیوان، یک واحد پلو معادل هفت قاشق و انواع ماکارونی پخته شده معادل نصف لیوان و یک واحد بیسکوئیت ساده کوچک معادل سه تا چهار عدد است.

گروه سبزی‌ها


روزانه سبزی‌های تیره، برگدار و نشاسته‌ای به میزان سه تا پنج واحد توصیه می‌شود. یک واحد سبزی‌های برگدار اسفناج و کاهو معادل یک لیوان، یک واحد سبزی پخته یا خام خرد شده نصف لیوان، یک واحد نخود، ذرت، کلم، لوبیا سبز، هویج خرد شده، جوانه گندم و قارچ پخته معادل نصف لیوان، آب سبزیجات معادل سه‌چهارم لیوان، یک واحد گوجه‌فرنگی معادل یک عدد متوسط، یک واحد سیب‌زمینی معادل یک عددسیب زمینی متوسط پخته شده و یک واحد سیب‌زمینی خلال شده معادل 10 عدد خلال است.

گروه میوه‌ها


روزانه دو تا چهار واحد توصیه شده است. یک واحد میوه معادل یک میوه متوسط همچون سیب، هلو، موز و پرتقال، نصف گریپ‌فروت، یک برش هندوانه، یک‌چهارم خربزه، سه‌چهارم لیوان آبمیوه، نصف لیوان میوه‌های ریز (انگور و انار)، نصف لیوان کمپوت و یک‌چهارم خشکبار (انواع برگه، کشمش، توت، انجیر و...) است.



گروه گوشت


شامل گوشت قرمز، ماهی، مرغ، حبوبات، تخم‌مرغ، احشای دام و آجیل است. از این گروه روزانه دو تا سه واحد توصیه می‌شود. یک واحد گوشت معادل دو تکه متوسط خورشتی، یک ران مرغ، یک‌چهارم کل سینه، ماهی یک قطعه متوسط 60 گرمی، تن ماهی نصف لیوان بدون روغن، تخم‌مرغ دوعدد، حبوبات پخته نصف لیوان، سوسیس یک عدد 50 گرمی و سه‌چهارم یک همبرگر است.

گروه لبنیات


این گروه روزانه بین دو تا سه واحد توصیه شده است. یک واحد لبنیات معادل یک لیوان شیر یا ماست، نصف لیوان بستنی ساده و دو برش پنیر است.


1396/12/07