موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

روشهای ساده کاهش علائم سرماخوردگی

روشهای ساده کاهش علائم سرماخوردگی

در این مقاله قصد داریم چند روش ساده کاهش علائم سرماخوردگی را به شما معرفی کنیم تا با کمک آن‌ها نسبت به درمان سرماخوردگی کودکان و یا خودتان اقدام کنید.
 

استفاده از دوش آب گرم

استفاده از دوش آب گرم می‌تواند به کاهش گرفتگی بینی ، تخلیه مخاط و ریلکس شدن عضلات مجاری تنفسی کمک کند.
برای کاهش علائم سرماخوردگی بهتر است به مدت 5 تا 10 دقیقه دوش آب گرم داشته باشید. دمای آب را در حدود 40-45 درجه سانتی‌گراد نگه دارید. اطمینان حاصل کنید که آب خیلی گرم یا سرد نباشد، به‌خصوص اگر تب دارید. 
برخی مطالعات نشان می‌دهند که دوش آب گرم علاوه بر کاهش علائم سرماخوردگی، به کاهش اضطراب و استرس نیز کمک می‌کند. دوش با آب ولرم متمایل به گرم می‌تواند در درمان سرماخوردگی کودکان و نوزادان نیز مفید باشد و گرفتگی بینی آنان را کاهش دهد. 
افرادی که پوست حساسی دارند، بهتر است برای جلوگیری از خشکی پوست فقط یک یا دو بار در هفته از حمام گرم استفاده کنند.
 

استفاده از دستگاه بخور

دستگاه بخور می‌تواند بخار با دمای 60-70 درجه سانتی‌گراد ایجاد کند. این بخار گرم می‌تواند مجاری تنفسی شما را باز کرده و آن را به خوبی ضد عفونی کند.هنگامی که دستگاه بخور وارد مرحله تولید بخار شد،یک حوله روی سرتان بیندازید؛ چشمان خود را ببندید و برای 5 تا 10 دقیقه عمیقاً نفس بکشید.بنابراین دستگاه بخوری را انتخاب نمایید که قابلیت خروجی بخار تا 70 درجه سانتیگراد را داشته باشد.
بخار خارج‌شده از دستگاه بخور به از بین رفتن مخاط مجاری  تنفسی کمک می‌کند. همچنین هر ماده خارجی (مانند گردوغبار یا گرده) موجود در مجاری تنفسی را شستشو می‌دهد. مجموع این موارد به کاهش گرفتگی این مجاری کمک می‌کنند.

استفاده از مواد غذایی غنی از ویتامین C و حاوی آنتی اکسیدان

در هنگام سرماخوردگی علاوه بر استفاده از مواد غذایی حاوی ویتامین C و آنتی اکسیدانها مانند لیمو شیرین ولیمو ترش ,عسل,سیر, پیاز و چای سبز و سفید ,دمنوش لیمو ترش با عسل و زنجبیل و...از مکمل های غذایی مانند قرص چای سبز ,جوشان ویتامین C , قرص سیروزنجبیل استفاده نمود.

 

استفاده از حوله گرم روی پیشانی و سینوسها

یک حوله تمیز را برای 3 تا 5 دقیقه در یک ظرف آب ولرم قرار دهید.سپس آن را روی پیشانی یا سایر قسمت‌هایی که در اثر سرماخوردگی دچار گرفتگی هستند قرار دهید.این کار را برای 20 دقیقه ادامه دهید. البته هر بار دمای حوله کاهش یافت دوباره آن را داخل آب قرار دهید و دوباره تکرار کنید.
شما می‌توانید از بطری آب گرم یا کیسه‌های ژله‌ای Hot packهم برای این منظور استفاده کنید. اگر پوست حساسی دارید،دمای کیسه یا هر وسیله دیگری که استفاده می‌کنید نباید بیش از 30 درجه سانتی‌گراد باشد.
قرار دادن حوله یا کیسه گرم بر روی پیشانی یا گردن به خروج مخاط کمک خواهد کرد. یکی دیگر از فواید استفاده از حوله گرم این است که  با کاهش التهاب و گرفتگی بینی سردردهای ناشی از سینوزیت را کاهش می‌دهد. 
گرما رگ‌های خونی را باز می‌کند و باعث می‌شود جریان خون در آن‌ها افزایش یابد. در نتیجه مفاصل، ماهیچه‌ها،رباط‌ها و دیگر بخش‌های بدن اکسیژن و مواد غذایی بیشتری دریافت می‌کنند و به حالت ریلکس درمی‌آیند.
نکته : از حوله گرم روی نقاط زخمی و جراحت‌دیده بدنتان استفاده نکنید. افرادی که جریان خون بدنشان مشکل دارد و یا به دیابت مبتلا هستند بهتر است در استفاده از کمپرس گرم  افراط نکنند.اگر تب دارید به‌جای حوله یا کیسه گرم،باید از آیس پک استفاده کنید. این کار به کاهش اصلی‌ترین علامت سرماخوردگی یعنی تب کمک خواهد کرد. 

 

غرغره آب نمک و تخلیه بینی

شما می‌توانیداز سرم نمکی موجود در داروخانه  برای غرغره گلو و تخلیه بینی استفاده نمایید. برای تسکین سینوس‌ها و کاهش علائم سرماخوردگی هر چند ساعت یک‌باربا سرم نمکی بینی خود را تخلیه نمایید. غرغرهکردن باعث تخلیه مخاط می‌شود و گلودرد را بهبود می‌بخشد.
نمک دارای خواص ضد ویروسی است و میکروب‌ها را می‌کشد. بنابراین سریع‌تر از سرماخوردگی رهایی می‌یابید.
برای باز شدن گرفتگی بینی می توان از قطره بینی و یا قلم ویکس نیز استفاده نمود.
 
 
 
1396/11/02