موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

تریپتوفان چیست ؟ آشنایی با اسیدآمینه و مکمل تریپتوفان

تریپتوفان چیست ؟ 

 
خلاصه مقاله:
تریپتوفان یک اسید آمینه است و در واقع یک بلوک سازنده پروتئینی است. فرم فعال‌تر و موثر‌تر آن ال‌تریپتوفان است. در این مقاله به بررسی موضوعات زیر در ارتباط با تریپتوفان می پردازیم:
 

تریپتوفان چیست

مکمل تریپتوفان

منابع غذایی تریپتوفان

ارتباط تریپتوفان و سروتونین

 
ال‌تریپتوفان یک اسید آمینه ضروری است، زیرا بدن توانایی ساخت آن را ندارد. اسید آمینه تریپتوفان باید از غذا تامین شود. این اسیدآمینه در بسیاری از پروتئین‌های گیاهی و حیوانی یافت می‌شود.
 

موارد مصرف ال‌تریپتوفان

بی‌خوابی ، آپنه خواب ( قطع تنفس در خواب ) ، ضدافسردگی ، ضداضطراب ، درد صورت ، یک فرم شدید از سندروم پیش‌ از قاعدگی به نام اختلال ملال پیش از قاعدگی (PMDD) ، ترک سیگار ، دندان‌قروچه در هنگام خواب (بروکسیم) ، اختلال بیش‌فعالی (ADHD) ، سندروم تورت و بهبود عملکرد ورزشی
 

عملکرد ال تریپتوفان در بدن ؟

تریپتوفان برای توسعه و عملکرد بسیاری از اندامهای مهم بدن ضروری است. پس از جذب L-تریپتوفان از غذا، بدن آن را به 5HTP یا همان 5-هیدروکسی‌تریپتوفان و سپس به سروتونین تبدیل می‌کند. سروتونین یک انتقال دهنده عصبی است که سیگنال‌ها را بین سلول‌های عصبی منتقل می‌کند. همچنین باعث تنگ شدن رگ‌های خونی می‌شود. افزایش سطح سروتونین مغز می‌تواند خلق و خوی فرد را بهتر کند و عملکرد ضدافسردگی داشته باشد.
 

کاربردهای تریپتوفان

  • تریپتوفان احتمالاً در موارد زیر مؤثر است:
    درمان اختلال ملال پیش‌ از قاعدگی (PMDD). به نظر می‌رسد که مصرف 6 گرم L-تریپتوفان در روز برای کاهش نوسانات خلقی، تنش و تحریک‌پذیری در زنان مبتلا به PMDD مفید باشد.
  • ترک سیگار (کمک به افراد برای ترک سیگار). به نظر می‌رسد که مصرف L-تریپتوفان اثربخشی درمان‌های مرسوم برای ترک سیگار را بهبود می‌بخشد.

 

مراقبت‌های ویژه و هشدارها

بارداری و شیردهی: به احتمال زیاد مصرف تریپتوفان در دوران بارداری مضر است زیرا ممکن است به جنین آسیب برساند. اطلاعات کافی در مورد امنیت استفاده از این مکمل در دوران شیردهی وجود ندارد. در دوران بارداری و شیردهی از مصرف ال‌تریپتوفان خودداری کنید.
شما عزیزان می‌توانید جهت خرید مکمل ورزشی و مکمل پروتئین وی از وب سایت داروخانه آنلاین تهران به بخش انواع مکمل مراجعه کنید.

 

تداخلات دارویی

تداخلات مهم (از مصرف همزمان تریپتوفان با این داروها پرهیز کنید.)
داروهایی که برای افسردگی استفاده می‌شوند (داروهای ضدافسردگی) می توانند با ال‌تریپتوفان تداخل داشته باشند.
ال‌تریپتوفان یک ماده شیمیایی در مغز به نام سروتونین را افزایش می‌دهد. برخی از داروهایی که برای افسردگی تجویز می‌شوند نیز ماده شیمیایی سروتونین را در مغز افزایش می‌دهند. مصرف ال‌تریپتوفان همراه با این داروهای ضدافسردگی می‌تواند سروتونین را بیش از حد افزایش داده و باعث عوارض جانبی خطرناکی مانند مشکلات قلبی، لرز و اضطراب شود. اگر داروهای ضد افسردگی مصرف می‌کنید ال‌تریپتوفان یا مکمل های حاوی آن را مصرف نکنید.
برخی از این داروهای ضد‌افسردگی عبارتند از  فلوکستین (پروزاک)، پاروکستین (پاکسیل)، سرترالین (زولوفت، آسنترا)، آمی‌تریپتیلین، کلومیپرامین، ایمی‌پرامین (توفرانیل)، و غیره.
دسته ای دیگر از داروهای اعصاب و روان که با ال‌تریپتوفان تداخل دارند، گروهی به نام مهارکننده های MAO هستند.
برخی از این داروها که برای افسردگی استفاده می‌شوند عبارتند فنلزین (ناردیل)، ترانیل‌سیپرومین (پارنات)، و ... .
داروهای آرام‌بخش، خواب آور و برخی داروهای ضد تشنج (تضعیف کننده‌های اعصاب مرکزی)
ال‌تریپتوفان ممکن است باعث خواب‌آلودگی و گیجی شود. داروهایی که باعث خواب‌آلودگی و یا تضعیف سیستم اعصاب مرکزی می شوند، می توانند با ال‌تریپتوفان تداخل داشته باشند. مصرف ال‌تریپتوفان همراه با این داروها می‌تواند منجر به خواب‌آلودگی بیش از حد و تاثیر منفی بر روی سیستم اعصاب مرکزی شود.
برخی از این داروها عبارتند از کلونازپام ، لورازپام ، فنوباربیتال ، زولپیدم  و غیره.
 
بنابراین در زمان مصرف، حتماً با پزشک یا داروساز خود در مورد این تداخلات مشورت کنید.

دوز مصرفی تریپتوفان

دوز مناسب برای مصرف ال‌تریپتوفان بستگی به عوامل مختلف و متعددی از جمله سن، سلامت فرد و برخی شرایط دیگر دارد. اطمینان حاصل کنید که همواره از دستورات نوشته شده بر روی برچسب داروها پیروی کنید و قبل از مصرف با داروساز یا پزشک یا سایر متخصصین مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنید.
 
گردآوری مطلب: دکتر بهرام دهخوارقانی
1396/03/24