موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

بهترین روش درمان کمردرد چیست؟

برای درمان کمردرد چه کنیم؟

درمان کمردرد در مرحله اول مستلزم شناخت علت آن می‌باشد. هرکدام از انواع کمردردها روش درمانی خاص خود را دارد؛ بنابراین توصیه می‌شود ابتدا علت کمردرد خود را دریابید و سپس روش‌های درمانی مناسب را آغاز کنید. نکاتی وجود دارد که افراد می‌توانند با رعایت آن‌ها از تشدید دردهای کمر خود پیشگیری کنند و در برخی موارد حتی آن را درمان کنند. در ادامه به چند نوع روش درمانی در مورد کمردرد اشاره شده است. در صورتی که شما هم از این عارضه رنج می‌برید، ادامه مقاله را از دست ندهید.
 

برای درمان کمردرد ورزش کنید

اگر شما به کمردرد مبتلا هستید و از نظر جسمی سالم هستید، یکی از بهترین درمان‌ها، انجام روزانه ورزش‌های ایروبیک و ورزش‌های کششی می‌باشد. ورزش و حرکات ورزشی در استخر نیز به دلیل اینکه عضلات بدن را نرم و خون را به جریان می‌اندازد، بسیار مفید است.
روش دیگری به نام غلتیدن روی توپ تنیس نیز بسیار سودمند است؛ بدین معنی که بر روی زمین و یا کف اتاق دراز بکشید و یک توپ تنیس در زیر ناحیه دردناک بدنتان بگذارید. روی توپ بغلتید و وزن خود را روی توپ بیندازید تا این‌که درد آرام بگیرد.
استفاده از ورزشهای ویلیامز و تمرینات مکنزی یکی از بهترین ها در درمان کمر درد می باشد.

تمرینات مکنزی

ورزش با الگوی اکستنشن (خم شدن کمر به سمت عقب) یا تمرینات مکنزی برای موارد زیر مناسب است:
*  وقتی علائم به پایین تر از باسن یا زانوها منتشر میشود
*  وقتی علائم بیمار با اکستنشن ( خم شدن به سمت عقب) کمر تخفیف می یابد
* وقتی علائم بیمار با فلکشن کمر (خم شدن به سمت جلو) و نشستن ایجاد یا تشدید میشود

۱. بر روی شکم دراز کشیده در حالیکه بازوها در کنار بدن قرار دارد و سر هم به یک طرف چرخانده شود. این وضعیت برای ۵ تا ۱۰ دقیقه نگهداشته شود. چند بار در روز حرکت را تکرار کنید.
۲. برروی شکم دراز کشیده در حالیکه وزن بدن بر روی آرنج و ساعدها قرار گیرد. در طی این مدت باید لگن کاملا در تماس با زمین باشد. حالا کمر را در وضعیت راحت و بدون انقباض قرار دهید. این وضعیت برای ۵ تا ۱۰ دقیقه در ابتدا نگهداشته شود. اگر با این حرکت درد ایجاد شد مجددا حرکت اول انجام شده و سپس حرکت دوم تکرار شود . چند بار در روز حرکت را تکرار کنید.
۳. بر روی شکم دراز کشیده و یک بالشتک زیر قفسه سینه تان قرار دهید. بعد از چند دقیقه یک بالشتک دیگر اضافه کنید.اگر احساس درد ندارید بالشتک دیگری را نیز بعد از چند دقیقه اضافه کنید. در این وضعیت برای ۱۰ دقیقه بمانید. حالا بالشتک ها را به ترتیب در طی چند دقیقه و به آرامی از زیر قفسه سینه تان خارج کنید. چند بار در روز حرکت را تکرار کنید.
۴. در حالیکه ایستاده اید دستان خود را بر روی کمر قرار داده و به آرامی و در ابتدا به میزان کمی به عقب خم شوید. این وضعیت را ۲۰ ثانیه حفظ کرده وهر ۲۰ دقیقه تکرار کنید. این حرکت را بعد از انجام فعالیتهای روزمره معمول زندگی که کمررا در وضعیت فلکسیون یا خم شده به جلو قرار می دهند مانند بلندکردن اجسام، نشستن، خم شدن به جلو و حالت های مشابه انجام دهید.

تمرینات ویلیامز

ویلیامز اعتقاد دارد که علت عمده بروز کمر درد، بر هم خوردن انحنای طبیعی ستون فقرات است. به بیان دیگر وی اعتقاد دارد که در اثر علل و عوامل مختلفی از جمله ضعف عضلات جداره شکم، میزان انحنا یا قوس ناحیه کمر افزایش پیدا می کند و همین عامل موجب بروز درد کمر می شود.
 بنابراین ویلیامز برای کاهش انحنا یا قوس کمر ( لوردوز )، تقویت عضلات ناحیه شکم و ایجاد انعطاف پذیری در عضلات اطراف لگن و باسن، تمریناتی را پیشنهاد می کند که به تمرینات ویلیامز معروف است و به صورت تصویری آنهاد را در اختیار شما می گذاریم.

از کفش طبی و یا کفی طبی استفاده نمایید

فشار پاشنه هنگام  راه رفتن به ستون فقرات شما منتقل می‌شود و برای یک ستون فقرات ضعیف، ایجاد درد می‌نماید. در خیلی از موارد با تعویض کفش‌های معمولی با کفش‌های طبی یا ورزشی این دردها از بین می‌روند؛ زیرا کفش‌های ورزشی به شکلی ساخته شده‌اند که ضربه‌های ناشی از راه رفتن را جذب می‌کنند و از انتقال این ضربه‌ها به ناحیه کمرجلوگیری می‌نمایند. و یا حتی می توانید از کفی های طبی در داخل کفش های معمولی خود استفاده نمایید.

 

بین استراحت و تحرک خود تعادل برقرار کنید

در صورتی که کمردرد دارید، بیشتر استراحت کنید. ولی باید به این نکته نیز اشاره کنیم که برای به جریان انداختن خون در بدن، بهتر است هر سه ساعت یک‌بار به مدت 45-30 دقیقه پیاده‌روی کنید. در غیر این صورت پاها و مفاصل از حالت عادی خارج میشوند و عضلات دچار گرفتگی شده، درنتیجه رفلکس درد فعال میشود؛ بنابراین می‌بایست تعادلی بین استراحت و تحرک ایجاد کنید تا بتوانید به بهترین نحو با مشکل کمردرد خود مقابله کنید.

 

برای درمان کمردرد از مسکن‌های بدون نسخه یا OTC استفاده کنید

شما می‌توانید برای کاهش دردهای کمر خود از قرص‌های مسکن مانند آسپرین ، استامینوفن و یا ایبوپروفن کمک بگیرید. با این وجود، توصیه می‌شود قبل از ایجاد درد و تنها برای جلوگیری از درد احتمالی، از قرص استفاده نکنید؛ زیرا در این صورت بدنتان واکنش صحیح خود را نسبت به درد از دست بدهد. در این شرایط ممکن است ساعت‌ها ورزش و یا هر فعالیت دیگری را انجام دهید و دردی هم نداشته باشید؛ اما درواقع کمرتان را تحت فشار گذاشته باشید.


سیگار کشیدن کمر درد را تشدید میکند

نتایج مطالعات نشان داده است که سیگار باعث کمبود اکسیژنی می‌شود که هنگام خواب، از طریق اسموز به دیسک ستون فقرات وارد می‌شود. نتیجه آن، وقوع کمردرد در برخی از افراد است. به احتمال قوی اگر سیگار نکشید این درد را نخواهید داشت.
 

برای درمان کمردرد از کمپرس یخ استفاده کنید

برای درمان کمردرد می‌توانید با گذاشتن یخ در ناحیه دردناک، از درد آن بکاهید. هیچ‌وقت یخ را به طور مستقیم روی ناحیه دردناک نگذارید. همواره از آن در حوله و یا کیسه یخ، استفاده کنید. اگر درد کمر ناشی از گرفتگی عضلات باشد می‌توانید با گرم کردن ناحیه دردناک، از دردکمر خود بکاهید. مثلاً یک بطری آب گرم دربسته را داخل حوله‌ای قرار دهید و سپس روی کمرتان بگذارید. یا پشت به یک بخاری روشن چوب سوز و یا الکتریکی بنشینید و یا از تشکچه برقی و یا کیف آبگرم استفاده کنید.
ممکن است سؤال شود که برای رهایی از کمر درد سرما مفیدتر است یا گرما ؟ در جواب باید گفت: اگر درد ناحیه کمر بدلیل ضربه یا دیسکوپاتی و یا التهاب باشد سرما مفید تر است و اگر بدلیل گرفتگی عضلات این ناحیه باشد گرما موثرتر است.


حرکات ناگهانی کمر خود را به حداقل برسانید

یکی از توصیه‌هایی که به افراد مبتلا به کمردرد می‌شود این است که همانند یک آدم آهنی رفتار کنند! یک آدم آهنی را در ذهنتان تصور کنید که هنگام حرکت کردن چگونه عمل می‌کند؛ به این معنا که سعی کنید حرکات و چرخش‌های سریع به‌خصوص در ناحیه کمر خود نداشته باشید و از خم کردن کمر با زانوهای صاف بپرهیزید. شما می‌توانید از کمربندهای طبی برای به حداقل رساندن حرکات کمر خود استفاده کنید. این کمربندها، کمردرد  شما را نیز به حداقل خواهند رساند.
 
1397/07/29

نظرات کاربران