موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

بهترین راه درمان ریزش موی مردان , استفاده از ماینوکسیدیل و فیناستراید

 جلوگیری از ریزش مو در مردان

زمانی که صحبت از درمان ریزش موی مردانه به میان می‌آید، تنها دو داروی مؤثر و اثبات شده برای آن وجود دارد. منظورمان داروی ماینوکسیدیل و فیناستراید هستند؛ اما این داروها چگونه عمل می‌کنند و تا چه حد در درمان طاسی با الگوی مردانه مؤثر هستند؟ در این مقاله به سؤالات شما پاسخ خواهیم داد؛ پس با ما همراه باشید.

فیناستراید چیست؟

فیناستراید دارویی است که از سال 1998 با نام‌های تجاری پروپشیا (Propecia) یا پرواسکار (Proscar) روانه بازار گردید. این دارو در ابتدا برای درمان بزرگی پروستات به کار می‌رفت اما بعدها مشخص شد که این دارو باعث مقابله با اثرات طاسی و ریزش مو با الگوی مردانه می‌گردد. برای کسب بهترین نتیجه می‌بایست قرص فیناستراید 1mg یک‌بار در روز مصرف شود. گزارش‌ها نشان داده‌اند که رشد مجدد مو در حدود 66 درصد از افراد پس از دو سال از شروع درمان اتفاق می‌افتد.

فیناستراید چگونه عمل می‌کند؟

ریزش مو با الگوی مردانه که تحت عنوان آلوپسی آندروژنیک نیز شناخته می‌شود، به دلیل ترشح هورمون دی هیدروتستسترون (DHT) اتفاق می‌افتد. این هورمون باعث تضعیف و کاهش فولیکول‌های مو می‌شود و در نتیجه فاز رشد مو را متوقف می‌کند. پس از آن سرعت ریزش موها از سرعت رشد مو پیشی می‌گیرد؛ همچنین باعث نازک شدن موها شده و خط رویش مو عقب‌ می رود و در برخی موارد نیز منجر به طاسی مردان می‌شود.
فیناستراید عملکرد خود را از طریق متوقف کردن آنزیم 5 آلفا ردوکتاز انجام می‌دهد. این آنزیم باعث تبدیل هورمون تستسترون به DHT می‌شود؛ بنابراین با متوقف شدن این آنزیم، میزان DHT کاهش یافته و به دنبال آن، تارهای مو در افراد حفظ می‌گردد.

آیا فیناستراید عوارضی هم دارد؟

اگر شما دوز مناسب فیناستراید را مصرف کنید، عوارض جانبی ناچیز و خفیفی مشاهده خواهید کرد؛ به طوری که اکثر مردان نیازی به توقف این دارو نمی‌بینند. با مصرف خودسرانه دوز بالای این دارو و یا در برخی از افراد که حساسیت بالایی دارند، ممکن است عوارض جانبی زیر مشاهده گردد:
  • حساسیت و بزرگ شدن پستان
  • خارش و بثورات پوستی
  • کاهش میل جنسی
  • اختلال نعوظ و عملکرد جنسی
  • تورم لب و صورت
گرچه این عوارض نادر هستند اما در صورت مشاهده هر یک از این عوارض جانبی با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت نمایید. معمولاً این عوارض جانبی در مدت کمی بعد از قطع مصرف دارو، برطرف می‌شوند.

ماینوکسیدیل چیست؟

ماینوکسیدیل دارویی است که قبل از فیناستراید و با نام تجاری روگین (Rogaine) روانه بازار گردید. این دارو اولین داروی تائید شده از سوی FDA(سازمان غذا و داروی امریکا) به عنوان یک درمان موضعی برای ریزش موی مردانه می‌باشد. ماینوکسیدیل در واقع یک داروی وازودیلاتور(گشادکننده عروق) است که برای درمان فشار خون بالا به صورت خوراکی مورد استفاده قرار می‌گرفت. در افرادی که از این دارو استفاده می‌کردند، رشد مجدد مو در نواحی ناخواسته نظیر پشت دست یا چانه دیده می‌شد. همین امر باعث شد که بعدها از محلول موضعی 2% ماینوکسیدیل برای درمان ریزش مو با الگوی مردانه استفاده شود.

چند نوع محلول ماینوکسیدیل در بازار موجود است؟

اشکال مختلفی از محلول ماینوکسیدیل در بازار موجود است که بنا بر نیاز و شرایط متقاضی تجویز می‌گردند. بهترین آنها شامل :
  • محلول ماینوکسیدیل 2%: برای درمان ریزش موی سر در خانم‌ها و رشد ریش و سبیل در آقایان
  • محلول ماینوکسیدیل 5%: برای درمان ریزش موی سر خانم‌ها و آقایان
  • محلول ماینوکسیدیل 10%: برای درمان ریزش موی موضعی مردان

 


 

ماینوکسیدیل چگونه عمل می‌کند؟

هنوز به طور دقیق مشخص نیست که ماینوکسیدیل چگونه باعث تحریک رشد مو می‌شود. متخصصان معتقدند که ماینوکسیدیل با گشاد کردن عروق خونی اطراف فولیکول‌های مو، خون‌رسانی و تغذیه بافت مو را افزایش می‌دهد و در نتیجه رشد مو را تحریک می‌کند.
حداقل نیمی از افرادی که از داروی ماینوکسیدیل استفاده می‌کنند نتایج چشمگیری را مشاهده می‌کنند. بهترین زمان مصرف ماینوکسیدیل زمانی است که ریزش مو تازه آغاز شده است و هرچه میزان ریزش موی مردان بیشتر شده باشد و فرد به مرحله طاسی نزدیک‌تر باشد، اثربخشی ماینوکسیدیل کاهش می‌یابد.

آیا ماینوکسیدیل عوارضی هم دارد؟

ماینوکسیدیل عوارض جانبی خاصی ندارد و در موارد نادری ممکن است اتفاق بیفتد. شایع‌ترین مشکلی که به دنبال مصرف داروی موضعی ماینوکسیدیل ممکن است رخ دهد، تحریک و خشکی پوست می‌باشد. مصرف مقدار زیاد ماینوکسیدیل می‌تواند باعث سردرد، آریتمی قلب (ضربان قلب نامنظم)، تاری دید و درد قفسه سینه شود. بیماران مبتلا به بیماری قلبی یا فشار خون بالا باید قبل از شروع درمان با ماینوکسیدیل , با پزشک یا داروساز مشورت کنند.

آیا ماینوکسیدیل برای رشد ریش آقایان مفید است ؟

پاسخ مثبت است. همان‌طور که گفتیم ماینوکسیدیل از طریق گشاد کردن عروق و افزایش خون‌رسانی، باعث تحریک فولیکول‌های مو می‌شود؛ بنابراین شما می‌توانید از آن به صورت موضعی در مکان‌های دیگری نظیر ناحیه ریش یا سبیل استفاده کنید.
به دلیل حساسیت بیشتر پوست ناحیه صورت، پیشنهاد می‌شود که از محلول ماینوکسیدیل 2% در این نواحی استفاده کنید. شما می‌توانید حدود 20 قطره از محلول ماینوکسیدیل را صبح و شب در محل مورد نظر بمالید.

آیا ترکیب دو داروی ماینوکسیدیل و فیناستراید مؤثرتر است؟

با وجودی که هر یک از این دو دارو به تنهایی می‌توانند ریزش موی مردانه را کاهش دهند، تحقیقات مختلف نشان داده است که ترکیب آن‌ها با هم می‌تواند اثربخشی درمان را دوچندان کند. همان‌طور که در قسمت‌های قبل نیز توضیح داده شد، ماینوکسیدیل و فیناستراید از راه‌های مختلفی باعث کاهش ریزش موی مردان و تحریک رشد مو ، می‌شوند. در نتیجه ترکیب این دو دارو با یکدیگر می‌تواند نتیجه بهتری را برای فرد به همراه داشته باشد.

داروخانه تهران
1397/02/11