موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

انواع دیابت

انواع دیابت

در صورتی که تمایل دارید درباره بیماری دیابت بیشتر بدانید خواندن این مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنیم. آنچه خواهید خواند:
- بیماری دیابت چیست؟
- دیابت نوع 1
- دیابت نوع 2
- دیابت دوران بلوغ
- دیابت حاملگی

بیماری دیابت چیست؟

دیابت بیماری است که بدن قادر به کنترل سطح گلوکز خون نمی باشد؛ زیرا لوزالمعده یا انسولین ترشح نمی‌کند و یا مقدار آن کافی نیست و یا سلول‌های بدنتان نسبت به انسولین مقاوم هستند؛ بنابراین وقتی که قند خونتان بالا می‌رود نمی‌تواند وارد سلول‌های بدنتان شود؛ بنابراین سلول‌ها از منبع انرژی خود بی‌بهره می‌مانند.
پاسخ بدنتان این است که سعی می‌کند قند اضافی را از خونتان خارج کند و همچنین از چربی و پروتئین حاصل از تجزیه ماهیچه به عنوان جایگزین انرژی استفاده کند.
لوزالمعده غده‌ای است که انسولین ترشح می‌کند و انسولین هورمونی است که قند خون را تنظیم می‌کند. سلول‌هایی از لوزالمعده را که انسولین می‌سازند و آزاد می‌کنند سلول‌های بتا می‌گویند.
هرچند دیابت می‌تواند بر وضعیت سلامتی روزانه‌تان تأثیر بگذارد، باید دانست که می‌تواند در درازمدت نیز عوارضی جدی برای سلامتی شما داشته باشد. مثلاً اگر قند خون شما در طی گذشت سال‌های متمادی به طور منظم بالا باشد، می‌تواند به چشم‌ها ، کلیه‌ها و قلب آسیب جدی برساند. به همین دلیل است که مدیریت درازمدت و مؤثر دیابت بسیار مهم است.
برای دیابت فقط یک علت نمی‌توان یافت و عوامل خطرسازی وجود دارند که مجموعاً احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهند. از این عوامل خطرساز می‌توان به ژن‌ها، عوامل محیطی و شیوه زندگی‌تان نام برد.

انواع دیابت

دیابت انواع گوناگونی دارد؛ ولی در همه انواع دیابت قند در خونتان به حدی افزایش می‌یابد که می‌تواند برای سلامتی‌تان ضرر داشته باشد. اینکه چرابه دیابت مبتلا می شوید باید گفت که در نتیجه ترکیبی از عوامل ارثی و محیطی این بیماری ایجاد می‌گردد. عمدتاً دو نوع اصلی دیابت وجود دارد: نوع ۱ و نوع ۲ که نوع 2 شیوع بیشتری دارد. دیابت نوع ۱ و نوع دو با هم بسیار تفاوت دارند . انواع دیگری از دیابت نیز وجود دارند که کمتر شایع هستند؛ مانند دیابت دوران بلوغ ، دیابت حاملگی و اشکال نادری که به دنبال عفونت ها، مصرف برخی داروها و بیماری یا آسیب لوزالمعده ایجاد می‌شوند.

دیابت نوع ۱

دیابت نوع ۱ قبلاً به دیابت نوجوانی یا دیابت وابسته به انسولین معروف بود. از هر پنج نفری که دیابت دارند کمتر از یک نفر به بیماری دیابت نوع یک مبتلا می‌باشد. این بیماری معمولاً در دوران کودکی، سال‌های جوانی و آغاز بزرگسالی ظاهر می‌شود.
در دیابت نوع 1 هیچ انسولینی دربدن تولید نمی شودو یا به مقدار بسیار ناچیز تولید می‌گردد؛ زیرا در دیابت نوع یک سلول‌های بتای لوزالمعده از بین رفته‌اند. بیمارانی که مبتلا به دیابت نوع یک هستند اغلب لاغرند. برای جبران کمبود انسولین ، باید انسولین تزریق شود. حداقل ۱۰ تا ۱۵ درصد دیابتی‌ها را گروه دیابت نوع ۱ تشکیل می‌دهند.



دیابت نوع ۲

این بیماری را قبلاً به نام بیماری قند دوران بزرگسالی یا دیابت غیر وابسته به انسولین می‌نامیدند. از هر پنج دیابتی تقریباً چهار نفر به دیابت نوع ۲ دچار هستند. دیابت نوع دو اغلب بعد از سن ۴۰ سالگی به سراغ انسان می‌آید. ۸۵ تا ۹۰ درصد بیماران دیابتی را دیابت نوع ۲ تشکیل می‌دهد. اگر دیابت نوع ۲ دارید، انسولین تولید می‌کنید ولی مقدارش ناکافی است و یا سلول‌های بدن نسبت به انسولین مقاوم هستند. در آغاز لوزالمعده با تولید انسولین بیشتر به مقاومت انسولینی پاسخ می‌دهد. ولی بر اثر گذشت زمان لوزالمعده‌تان نمی‌تواند نیاز بدن به انسولین را تأمین کند. به این علت است که معالجه دیابت نوع ۲ در اثر گذشت زمان تغییر می‌کند.
در آغاز بیماری,کاهش وزن اضافی  و خوردن غذای سالم و فعالیت ورزشی مرتب و منظم می‌تواند به خوبی سطح قند خون را در دیابت نوع دو کنترل کند که گاهی اوقات این نوع کنترل، سال‌ها طول می‌کشد. در صورت لزوم پزشک قرص‌هایی تجویز می‌کند تا مقدار انسولین خونتان را کاهش دهد و یا سرعت تجزیه کربوهیدرات‌ها را در خلال هضم غذا تغییر دهد. سرانجام و در صورت عدم درمان، احتمالاً شما نیز به تزریق انسولین نیاز پیدا خواهید کرد.
افزایش شیوع چاقی که به شیوه زندگی بی‌تحرک دنیای امروز مربوط می‌شود باعث بروز دیابت نوع ۲ می‌شود. به همین دلیل در بچه‌ها و نوجوانان نیز این بیماری رو به گسترش است. داشتن اضافه‌وزن احتمال بروز بیماری دیابت نوع ۲ را زیاد می‌کند؛ بنابراین حفظ تناسب وزنتان به جلوگیری از دیابت نوع ۲ کمک می‌کند.
در هر دو نوع دیابت قند خون بسیار بالا می‌رود؛ با این تفاوت که در دیابت نوع اول برای ادامه زندگی نیاز به مصرف انسولین وجود دارد؛ زیرا سلول‌های بتای لوزالمعده از بین رفته اند و بدن قادر به تولید انسولین نمی‌باشد. اگرچه بعضی از افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ نیز در صورت عدم درمان با قرص‌های خوراکی ، نیاز به انسولین پیدا می‌کنند.



دیابت دوران بلوغ
این نوع دیابت ، نوع نادری است که از هر ۱۰۰ نفر دیابتی ، حدود یک نفر به آن دچار می‌شود. دیابت دوران بلوغ معمولاً در نوجوانان یا افراد ۲۰ سال به بالا ظاهر می‌شود. مشابه دیابت نوع ۲ است ولی فقط در افرادی بروز می‌کنند که ژن‌های مخصوصی دارند و این ژن‌ها هستند که باعث ایجاد اختلال در کار سلول‌های انسولین ساز لوزالمعده می‌شوند. در نتیجه این افراد انسولین کمتری تولید می‌کنند. این نوع دیابت را فقط با آزمایش ژنتیک می‌توان شناسایی کرد. برای مداوای آن همانند دیابت نوع دو معمولاً باید بر سالم خوردن و فعالیت ورزشی تکیه کرد. سپس در صورت لزوم با تجویز پزشک از قرص و یا انسولین استفاده شود.

دیابت حاملگی
این نوع دیابت ممکن است در طول بیست و هشت هفته از حاملگی ایجاد گردد که یک نوع موقت از دیابت می‌باشد. تغییرات هورمونی حاملگی می‌تواند منجر به مقاومت انسولینی در بعضی از زنان شود. دیابت حاملگی وقتی از بین می‌رود که حاملگی به پایان رسیده باشد. ولی در حاملگی‌های آینده دوباره ظاهر می‌شود و تا حد زیادی خطر مبتلا شدن به دیابت نوع ۲ را در آینده افزایش می‌دهد.
 
داروخانه تهران
1396/10/09