موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396

افینیتور قرص شیمی درمانی

افینیتور داروی شیمی درمانی در درمان سرطان پیشرفته



نام دارو : افینیتور  AFINITOR
نام ژنریک :اورولیموس Everolimus
شرکت تولید کننده : NOVARTIS سوئیس
شکل داروئی: قرص 5 میلی گرم و 10 میلی گرم
طبقه بندی مارتیندل : مهار کننده های ایمنی
شرکت وارد کننده : داروسازی مداوا
طبقه بندی درمانی : داروهای آنتی نئوپلاستیک

موارد مصرف افینیتور    

                                                                                                    
FDA  قبلا افینیتور را برای درمان بیماران با کارسینوم پیشرفته سلول کلیوی که پس از درمان با سایر داروهای ضدسرطان بدخیمی آنها پیشرفت کرده بود، بالغین با تومورهای نورواندوکرین پیشرفته با منشاء پانکراس، بیماران با آنژیومیولیپومای کلیوی و توبروس اسکلروزیس کمپلکس ( TSC ) که نیاز فوری به جراحی ندارند، بالغین و کودکان با آستروسیتوم ژاینت سل ساب اپندیمال مرتبط با TSC که به درمان نیاز دارند اما کاندید مناسبی برای جراحی نیستند مورد تایید قرار داده بود. این دارو به صورت ترکیبی در سرطان بدخیم پستان نیز مصرف میشود. داروی اورولیموس یا افینیتور پیشروی سرطان را در بیمارانی که بیماری آنها با درمان‌های دیگر وخیم تر شده بود، بطور قابل توجهی به تاخیر می‌اندازد.
 در 26 فوریه 2016، سازمان غذا و داروی آمریکا FDA داروی اورولیموس everolimus را با نام تجاری افینیتور Afinitor برای درمان بیماران بزرگسال مبتلا به تومورهای پیشرونده و تمایز یافته غیرعملکردی نورواندوکرین که از دستگاه گوارش یا ریه منشا گرفته و غیرقابل برداشت، پیشرفته موضعی یا متاستاتیک باشند، تائید کرد. شرکت داروسازی نوارتیس این دارو را وارد بازار دارویی کرده است .
مطالعات بالينی فاز 3 روی اثربخشی اوروليموس ( افینیتور) در درمان تومورهای غيربدخيم کليوی مرتبط با توبروزاسکلروزکمپلکس موفقيت‌آميز بوده است. يک مطالعه فاز 3، روی قرص‌های اوروليموس (با نام تجاری افينيتور) در مبتلايان به تومورهای غيربدخيم کليوی يا آنژيوميوليپوماهای مرتبط با توبروز اسکلروزکمپلکس نشان داده است که ميزان پاسخ‌دهی آنژيوميوليپوماها مطلوب بوده است؛ که به معنای کاهش در اندازه تومور کليه و عدم ايجاد تومورهای جديد است.. ‌توبروز اسکلروزکمپلکس يک اختلال ژنتيکی است که منجر به تشکيل تومورهای غيربدخيم در ارگان‌های حياتی نظير مغز و کليه می‌شود. اين تومورهای کليوی در 80 درصد از مبتلايان بروز پیدامی‌کنند. سن بروز آنها معمولا بين 15 تا 30 سالگی است و ميزان شيوع آنها با افزايش سن بيشتر می‌شود. آنژيوميوليپوماها علت اصلی مرگ ومير در بزرگسالان مبتلا به توبروز اسکلروزکمپلکس هستند. تومورهای بزرگ‌تر ممکن است خونريزی کنند و به جراحی نياز داشته باشند. گاه اين عارضه به نارسايی کليوی منجر میشود.


بدخیمی پستان  دومین علت مرگ ناشی از سرطان در زنان است. دارودرمانی ترکیبی با افینیتور برای آن گروه از زنان تجویز می‌شود که پس از درمان با لتروزول (letrozole) یا آناستروزول (anastrozole) بدخیمی در آنها پیشرفت یا عودکرده است.
ایمنی و اثربخشی افینیتور در یک مطالعه روی 724 بیمار با سرطان پیشرفته پستان مورد مطالعه قرار گرفت. همه این بیماران یائسه بودند، گیرنده استروژن داشتند، HER2 منفی بودند و پیش از این با فمارا (نام تجاری لتروزول) یا آریمیدکس (نام تجاری آناستروزول) تحت‌درمان قرار گرفته بودند.
به این بیماران افینیتور در ترکیب با آرومازین یا آروماسین در ترکیب با دارونما داده شد. دارودرمانی بیماران تا زمانی که بدخیمی آنها پیشرفته‌تر شد یا عوارض غیرمنتظره‌ای مشاهده شدند، ادامه یافت.
مطالعه با این هدف طراحی شده بود که طول مدت زمانی که یک بیمار بدون پیشرفت بدخیمی به زندگی خود ادامه می‌دهد، محاسبه شود. شانس بقای بیماران دریافت‌کننده افینیتور و آرومازین در مقایسه با دریافت‌کنندگان آرومازین و دارونما 6-4 ماه افزایش یافت.
شایع‌ترین عوارض مشاهده شده در بیماران دریافت‌کننده افینیتور برای درمان بدخیمی پستان عبارت بودند از زخم‌های دهانی، عفونت‌ها، بثورات جلدی، ضعف، اسهال و کاهش اشتها. بیماران بالای 65 سال دریافت‌کننده افینیتور باید به دقت تحت‌نظر باشند زیرا احتمال بروز عوارض، در این گروه سنی به مراتب بیشتر از بیماران جوان‌تر است.
عموما شیمی درمانی با دارو های ضد سرطان به صورت وریدی در بیمارستان یا مطب پزشک انجام می شود. این روش، متد درمان غیر جراحی کلاسیک سرطان بوده است. اما با توجه به پیشرفت های اخیری که در درمان سرطان بوجود آمده است به تدریج روش های شیمی درمانی خوراکی جایگزین داروهای تزریقی شده اند که افینیتور نیز جزء داروهای پیشرو در متد شیمی درمانی خوراکی می باشد. داروهای خوراکی شیمی درمانی معمولا جدیدتر و عوارض آنها کمتر از داروهای تزریقی است و نیازی به بستری شدن بیمار ندارد.
در سال 2007 محققان تخمین زده اند که 25 درصد از داروهای ضد سرطان که در حال توسعه هستند داروهای خوراکی هستند که در قالب یک مایع یا یک قرص  به بازار آمده است. اما دانستن تفاوت بین اشکال مختلف از داروهای خوراکی که برای مبارزه با سرطان سینه تجویز می شوند مهم است.
برخلاف شیمی درمانی کلاسیک که در یک کلینیک یا بیمارستان انجام می شود، قرص شیمی درمانی در خانه توسط خود بیمار به راحتی مصرف میشود. پزشکان و داروسازان دستورالعمل های روشنی در مورد اینکه چگونه دارو را مصرف کنید، به شما می دهند و می گویند که آیا قرص را با غذا یا قبل از غذا مصرف کنید. شما حتی ممکن  است برای برخی از این داروها نیاز به پوشیدن دستکش هنگام دست زدن به قرص شیمی درمانی خود داشته باشید.
شما همچنین باید از پزشک خود بپرسید که آیا مصرف این قرص با داروهای دیگر تداخل دارد یاخیر؟ ضمنا از خرد کردن و شکستن یا جویدن قرص شیمی درمانی خودداری کنید.


عوارض جانبی قرص شیمی درمانی افینیتور

این عوارض عبارتند از :
حالت تهوع، استفراغ، ریزش مو، تغییر تعداد سلول های خون، زخم های دهان، سوزن سوزن شدن یا بی حسی در دست ها و پاها، خستگی، تغییرات در قاعدگی، تورم در پاها، مشکلات تنفسی، افزایش فشار خون، افزایش قند خون، یبوست یا اسهال، درد و سوزش هنگام ادرار، قرمزی، گرمی، تورم، تراوش و یا کاهش سرعت بهبودی زخم.
در صورت بروز زخم های دهانی، معمولا پزشک یک بی حس کننده موضعی مثل بنزوکائین به همراه خمیر دهانی تریامسینولون تجویز می کند.  مصرف مایعات و دهانشویه های حاوی الکل، آب اکسیژنه و ید می تواند باعث وخیم تر شدن زخم های دهانی شود.   


تداخلات دارویی افینیتور

تداخلات دارویی: قبل از استفاده از این دارو با پزشک معالج خود در مورد داروهایی که استفاده می کنید حتی ویتامین ها، مواد معدنی وداروهای گیاهی مشورت نمایید. به خصوص داروهای زیر : aprepitant، conivaptan، سیکلوسپورین، دفریپرون، ایماتینیب، ناتالیزوماب .
آنتی بیوتیک هایی مانند: کلاریترومایسین، dalfopristin، اریترومایسین، telithromycin 
داروهای ضد افسردگی مانند: فلووکسامین، نفازودون
 داروهای ضد قارچ مانند: فلوکونازول، ایتراکونازول، کتوکونازول
داروهای قلب یا فشار خون مانند: دیلتیازم، وراپامیل  داروهای ایدز مانند: : atazanavir، delavirdine، fosamprenavir، indinavir، nelfinavir، ریتوناویر، ساکوییناویر

همچنین این دارو نباید به همراه آب گریپ فروت و یا خود گریپ فروت مصرف شود.


روش مصرف

قرص افینیتور را می توانید همراه غذا و یا با شکم خالی مصرف نمایید . در صورت مصرف افینیتور 10 میلی گرم، تا زمانیکه مسمومیت داروئی ایجاد نشده باشد پزشک مصرف آن را توصیه می کند و در غیر این صورت دوز مصرفی آن را تعدیل می نماید. این دارو نباید به همراه آب گریپ فروت و یا خود گریپ فروت مصرف شود. 

هشدار: در صورت بارداری، شیردهی، دیابت، نقص کلیوی یا کبدی قبل از مصرف افینیتوربه پزشک یا داروساز اطلاع دهید.اگر هم زمان داروهای دیگری مصرف می کنید برای جلوگیری از تداخلات احتمالی پزشک خود را مطلع نمایید. پزشک از عوارض احتمالی داروی شما آگاه است بنابراین دوره درمان دارو را مطابق تجویز پزشک تکمیل و از قطع خودسرانه دارو پرهیز کنید.

 

گردآوری و تنظیم: دکتر روزا ابوالقاسم

1397/08/27
  •