موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

کدام داروها سبب کاهش مواد معدنی و ویتامین ها در بدن می شوند

کدام داروها سبب کاهش مواد معدنی و ویتامین ها در بدن می شوند

کمبودهای ویتامین ها و مواد مغذی ناشی از متداول‌ترین داروهای مصرفی

 

تحقیقات نشان داده است که بعضی از داروهای تجویزشده توسط پزشکان یا داروهای OTC , ضررشان بیشتر از نفعشان است. گاهی اوقات این داروها سبب می‌شوند که ویتامین ها و مواد معدنی از بدن دفع شوند و یا بطور کامل جذب نشوند ؛ از طرف دیگر می‌توانند باعث اختلال در کارکرد سلول‌های بدن شده و کارایی آن‌ها را در جذب غذا کاهش دهند.
  • تحقیقات نشان داده است، قرص‌های سرماخوردگی، ضد آلرژی و مسکن که بدون نسخه تهیه می‌شوند، سطح ویتامین A خون را پایین می‌آورند. از آنجا که ویتامین A مخاط بینی و گلو و همچنین رگ‌های خونی را تقویت می‌کند، کمبود آن باعث می‌شود باکتری‌ها به راحتی  در این نواحی، رشد و نمو کنند. درنتیجه بیمار به‌جای اینکه حالش بهتر شود بیماریش به درازا می‌کشد.
  • آسپیرین یک مسکن شناخته شده است و در اکثر منازل یافت می‌شود. اکثر مردم آسپرین را بیش از هر مسکن دیگری برای سردرد، سرماخوردگی و ناراحتی‌های سینوس استفاده می‌کنند. این دارو سبب تخلیه ویتامین C از بدن می‌شود. آسپیرین همچنین باعث کمبود ویتامین‌های گروه B، اسید فولیک، ناراحتی‌های معده و کم خونی می‌شود.  
  • داروهای کورتیکواستروئیدی مانند پردنیزولون که برای بیماریهای التهابی و درد مفاصل و دردهای آرتروز، مشکلات پوستی و غیره تجویز می‌شود، سطح ماده معدنی روی Zn را در بدن پایین می‌آورد. 
  • طبق تحقیقاتی که در مجله دانش‌آموختگان علوم دارویی انتشار یافته است سطح کلسیم در بدن اشخاصی که داروهای مسکن و خواب‌آور مصرف می‌کنند، پایین‌تر  از حد نرمال قرار دارد. 
  • تحقیقات نشان می‌دهد داروهایی که در سراسر جهان برای درمان اسهال و خنثی کردن اسید معده استفاده می‌شود، کلسیم و فسفر بدن را تخلیه می‌کنند. 
  • قرص‌های ملین که برای رفع یبوست مصرف می‌شوند، مقدار زیادی پتاسیم، ویتامین  D ، ویتامین E و ویتامین K را از بدن دفع می‌کنند. 
  • آنتی بیوتیک ها و داروهای ادرارآور که برای فشار خون بالا استفاده می‌شوند نیز، پتاسیم بدن را تخلیه می‌کنند.
بنابراین به طور کلی پیشنهاد می‌کنیم از مصرف خودسرانه هر نوع دارویی اجتناب کنید. قبل از تهیه و مصرف هر  نوع دارویی، حتماً با پزشک یا دکترداروساز مشورت کنیدزیرا دکترداروساز می‌تواند شما را از عوارض و تداخل‌های دارویی آگاه کند.
 
1397/03/22