موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396

مضرات آرسنیک موجود در برنج

مضرات آرسنیک موجود در برنج

هشدار در مورد آرسنیک موجود در برنج 

 

برنج بیش از هر محصول غذایی دیگر آرسنیک را در خود ذخیره می‌کند. در واقع، برنج بزرگترین منبع غذائی روی زمین است که حاوی آرسنیک غیر آلی، سمی‌ترین نوع آرسنیک، می‌باشد.
برخی از غذاهای برنجی که حاوی مقدار قابل‌توجهی آرسنیک غیرآلی هستند، عبارتند از : شیر برنج , غلات برنج و شیرینی های برنجی .
دانشمندان هشدار می‌دهند که آزمایش‌های اخیر آنها نشان می‌دهد در یک روش معمول پخت و پز برنج که برنج را در یک ظرف با آب بجوشانیم تا بخارپز شود در تمام کسانی که برنج را به این روش مصرف کرده‌اند آثار وجود سم آرسنیک دیده شده است.
محققان عنوان می کنند تهدید ناشی از آرسنیک موجود در برنج به سرعت مسموم کننده نیست، اما مصرف بلندمدت این نوع برنج می تواند خطر ابتلا به سرطان های مثانه، ریه و پوست، بیماری قلبی و دیابت را افزایش دهد. در بانوان باردار مسمومیت با آرسنیک می تواند باعث سقط جنین یا کاهش وزن نوزاد گردد. تماس با آرسنیک در دوران جنینی باعث اختلالات سیستم ایمنی و اختلال در تکامل مغز در نوزاد می شود.
به گفته «اندی مهارگ»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه کوئین کانادا : در حالی که به طور کلی باورعمومی بر این است که آرسنیک با آب پز کردن برنج از بین می‌رود اما باید بگوییم که این سم فقط زمانی از بین می‌رود که برنج به مدت یک شب خیسانده شود.
از اینرو محققان عنوان می کنند امن ترین روش پختن برنج آن است که برنج را قبل از پختن از شب قبل در آب خیس کنید.
1397/03/09