موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

کشف یک داروی جدید برای درمان شایعترین نوع سرطان سینه

کشف یک داروی جدید برای درمان شایعترین نوع سرطان سینه

کشف یک داروی جدید برای درمان شایعترین نوع سرطان سینه

داروی اندوکسیفن (Z-endoxifen) می‌تواند راه درمانی جدیدی برای شایع ترین و پیشرفته‌ترین نوع سرطان پستان در زنان و مردان باشد. این یافته در نتیجه یک مطالعه تحقیقاتی در امریکا به دست آمده است که در این خبر گزارش آن را خواهید خواند.
 

درمان سرطان پستان با داروی تاموکسیفن چه مشکلاتی دارد؟

سرطان سینه در زنان و مردان به سه علت ایجاد می‌گردد که دو مورد آن  مربوط به گیرنده‌های هورمونی هستند (گیرنده استروژن مثبت یا گیرنده پروژسترون مثبت). سرطان سینه از نوع استروژن مثبت شایع‌ترین نوع آن است که معمولاً به صورت متاستاتیک ( پیشرفته ) درمی‌آید.
داروی تاموکسیفن یکی از متداولترین داروهایی است که در درمان سرطان پستان از نوع استروژن مثبت به کار می‌رود. با توجه به اینکه در این نوع از سرطان پستان ، سلول‌های بدخیم پیام رشد خود را از هورمون استروژن می‌گیرند داروی تاموکسیفن با اثر ضد استروژنی خود مانع از رشد سلول‌های سرطانی می‌شود.
داروی تاموکسیفن توسط یک آنزیم کبدی به نام CYP2D6، به اندوکسیفن تبدیل می‌شود. اثر ضد سرطان اندوکسیفن بیشتر از خود تاموکسیفن است؛ بنابراین در زنانی که تولید و یا عملکرد آنزیم CYP2D6 ضعیف است، درمان با تاموکسیفن به خوبی جواب نمی‌دهد.

داروی اندوکسیفن نوع Z چیست و چه مزایایی دارد؟

دکتر گوئتز (Goetz) و گروه تحقیقاتی‌اش روی تولید داروی جدیدی به نام  Z-endoxifen کار کردند که یک داروی قوی مشتق از تاموکسیفن است و دیگر مثل آن برای فعال شدن نیازی به آنزیم CYP2D6 کبدی ندارد.
فاز یک این تحقیقات بر روی 41 زن مبتلا به سرطان پستان پیشرفته استروژن مثبت انجام شد که درمان با تاموکسیفن در آن‌ها مؤثر نبود. نتایج نهایی این مرحله نشان داد که داروی Z-endoxifen در این زنان باعث کاهش اندازه تومور و بهبود سرطان می‌شود.
هدف اصلی در این مطالعه رساندن میزان کافی اندوکسیفن به بدن زنانی بود که به دلیل اختلال در تولید و عملکرد CYP2D6 کبدی به خوبی به داروی تاموکسیفن پاسخ نمی‌دادند. بااین‌حال، یکی از نتایج شگفت‌انگیز دیگر این مطالعه، مشاهده اثرات طولانی‌مدت این داروی جدید بود که در برخی موارد حتی بیش از دو سال به طول می‌انجامید.
دکتر گوئتز و گروه تحقیقاتی‌اش در حال پیگیری هر چه بیشتر نتایج این مطالعه هستند و قصد دارند نتایج آن را در سال 2018 منتشر کنند. آن‌ها امیدوارند که داروی Z-endoxifen بتواند به عنوان یک راه درمانی جدید برای درمان زنان مبتلا به سرطان پستان متاستاتیک استروژن مثبت به کار رود.
 
1396/08/09