موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

تاثیر مکمل های ورزشی بر روی سیستم ایمنی بدن

تاثیر مکمل های ورزشی بر روی سیستم ایمنی بدن

تاثیر مکمل های ورزشی بر روی سیستم ایمنی بدن

به طور کلی، این عقیده وجود دارد که تمرینات ورزشی با شدت متوسط ، سیستم ایمنی بدن را تقویت نموده و در جلوگیری از بیماری‌ها و عفونت‌ها مؤثر است. حال آنکه تمرین جسمانی فزاینده و شدید موجب سرکوب دستگاه ایمنی شده، عفونت‌ها و اختلالات آلرژیک را در پی خواهد داشت. مستعد شدن به عفونت پس از چنین فعالیت‌هایی به افزایش تولید عوامل سرکوبگر سیستم ایمنی از جمله هورمون‌های آدرنوکورتیکال و سایتوکاین ها نسبت داده می‌شود که موجب کاهش تعداد و همچنین فعالیت سلول‌های ایمنی طبیعی موجود در گردش خون، کاهش لنفوسیت T و کاهش میزان نوعی آنتی بادی به نام IgA در بزاق می‌شود. مصرف مکمل‌ها نقش مهمی در جلوگیری از این روند ایفا می‌کند.
ویتامین‌های C و  E در تمایز پذیری لنفوسیت‌های T و حفظ عملکرد آنان نقش دارند. مصرف کربوهیدرات‌ها در هنگام تمرینات طولانی‌مدت در رقیق شدن پلاسما از کورتیزول (هورمون استرس) و سیتوکاین ها نقش دارد و ازتضعیف سیستم  ایمنی جلوگیری می‌کند.
گلوتامین  یک منبع مهم انرژی برای لنفوسیت‌ها، ماکروفاژها و نوتروفیلها می‌باشد و در تمایز پذیری و رشد این سلول‌ها نیز مؤثر است. تمرین شدید موجب کاهش میزان گلوتامین پلاسما می‌شود و این امر ممکن است با سرکوب سیستم ایمنی ارتباط داشته باشد. مطالعات نشان داده‌اند ورزشکارانی که گلوتامین مصرف می‌کنند در مقایسه با افرادی که از این ماده استفاده نمی‌کنند، عفونت کمتری را پس از یک مسابقه ماراتن تجربه می‌کنند. افزون بر این، گلوتامین از تولید سایتوکاینهای دخیل در عفونت و سرکوب سیستم ایمنی جلوگیری می‌کند.
بنابراین استفاده از مکمل‌های مولتی ویتامین و دیگر مکمل‌های ورزشی، علاوه بر تقویت عملکرد ورزشی ، می‌تواند سیستم ایمنی بدن فرد را نیز تقویت کنند.
 
1397/01/06