موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396

بیشترین علل مرگ و میر در ایران

بیشترین علل مرگ و میر در ایران

بیماری های غیر واگیر , بیشترین علل مرگ در ایران


مدیرکل دفتر مدیریت بیماریهای غیرواگیر وزارت بهداشت اعلام کرد : بیماری های غیرواگیر , عامل 76 درصد از مرگ ها در ایران هستند .
چهار بیماری غیرواگیر اصلی شامل : بیماریهای قلبی عروقی، سرطان ها، بیماری های مزمن ریوی و دیابت هستند.
در بررسی علت مرگ در کشور در سال 1394، از 327 هزار و 525 مورد مرگ ثبت شده برای تمام سنین، بیماری های قلبی عروقی با سهم 44.13 درصد، اولین علت مرگ در کشور بوده که از این میزان حدود 31 درصد مربوط به سکته های قلبی و مغزی هستند.
دومین علت مرگ در کشور  با سهم حدود 16 درصد مربوط  به سرطان ها و سومین علت با سهم حدود 9 درصد به سوانح و حوادث غیر عمد اختصاص دارداما اساسی ترین مسئله ای که باعث افزایش "فشارخون" و "دیابت" می شود عدم کنترل وزن، چاقی، اضافه وزن و نوع رژیم غذایی است.دبیر انجمن آنکولوژی و رادیوتراپی ایران نیز  ۳ عامل را مهم ترین فاکتور های خطر بروز سرطان اعلام کرد: تغذیه نامناسب، عدم تحرک و اضافه وزن .
همچنین علیرضا مقیسی افزود: در حال حاضر , از تعداد مرگ و میر بیماران غیرواگیر، ۴۶ درصد بیماری قلبی و عروقی، ۱۳ درصد سرطان، چهار درصد بیماری‌های مزمن تنفسی و آسم و ۲ درصد دیابت , علت مرگ در کشور است.
 بیشترین علت مرگ در بیماران قلبی و عروقی فشار خون است و ۲۷ درصد از جمعیت بزرگسال کشور فشار خون دارند. چاقی ۲۳ درصد عامل بیماری است. ۲۷ درصد افراد بالای ۲۵ سال نیز دارای کلسترول هستند و مصرف سیگار روزانه در افراد بالای ۱۸ سال به بالا حدود ۱۴ درصد است که این عوامل از شیوع بیماری‌های قلبی و عروقی در کشور است.


  1397/03/20