موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

ارتباط شیردهی با بیماری های قلبی عروقی

ارتباط شیردهی با بیماری های قلبی عروقی

شیردهی با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی در ارتباط است

مادرانی که فرزندانشان را از شیر خود تغذیه کرده‌اند، کمتر دچار بیماری‌های قلبی عروقی می‌شوند. این نتیجه مطالعه‌ای است که در مدت 8 سال بر روی حدود 300 هزار زن چینی انجام شده است. در این پژوهش مشخص شد که شیردهی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را تا بیش از 10 درصد کاهش می‌دهد. میانگین سن زنانی که در این مطالعه شرکت کرده بودند حدود 50 سال بود و این افراد هیچ‌گونه سابقه بیماری‌های قلبی عروقی نداشتند.
شیردهی نه‌تنها خطر بیماری‌های قلبی عروقی را در مادران کاهش می‌دهد، بلکه از بروز اختلالات دیگر نظیر سکته مغزی نیز پیشگیری خواهد کرد. به طور کلی در این مطالعه مشخص شد که به ازای هر 6 ماه شیردهی خطر ابتلا به سکته مغزی حدود 3% و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی حدود 4% کاهش می‌یابد. کاهش خطر ابتلا به این اختلالات در صورت شیردهی بیش از دو سال تا 17% در مورد سکته مغزی و 18% در مورد بیماری‌های قلبی عروقی نیز می‌رسد.

شیردهی چگونه باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود؟

هنوز به طور دقیق مشخص نشده است که چرا شیردهی باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته مغزی در مادران می‌شود. با این وجود برخی از محققان معتقدند که تنظیم مجدد سوخت و ساز بدن مادر پس از زایمان می‌تواند علت آن باشد. درواقع مادر در دوران بارداری برای حفظ سلامت جنین و آماده شدن برای شیردهی چربی بیشتری ذخیره می‌کند. در مقابل در دوران شیردهی با سرعتی بیشتر و به طور کامل این چربی را مصرف می‌کند. از طرفی مادران در دوران بارداری در راستای حفظ سلامت جنین  , سبک زندگی سالم‌تری را در پیش می‌گیرند. گرچه نیاز به شواهد بیشتری هست اما می‌توان این عوامل را در کاهش ریسک بیماری‌های مختلف نظیر سکته مغزی و بیماری‌های قلبی عروقی مؤثر دانست.
 
1397/02/27