موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396

ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز دوران بارداری

ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز دوران بارداری

در این مقاله قصد داریم درباره ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری در دوران بارداری توضیحاتی ارائه دهیم. اگر شما هم در آستانه بارداری و یا در دوران بارداری به سر می‌برید، حتماً این مقاله را بخوانید.
 

اهمیت مصرف ویتامین‌ها و مواد معدنی در زنان باردار

در دوران بارداری بر میزان نیاز بدن به ویتامین‌ها و مواد معدنی افزوده می‌شود که برخلاف نیاز به سایر مواد غذایی، یک نیاز دوره ای است. اسید فولیک ,کلسیم و آهن از مهم‌ترین مواد مورد نیاز بدن مادران باردار هستند اما مادران باردار نیازهای دیگری هم دارند که در ادامه توضیح داده شده است.

اسید فولیک

زنان باردار در ماه اول بارداری برای ساخت سلول‌های جدید و ماده ژنتیک به اسید فولیک نیاز دارند. اسید فولیک همچنین در دوران بارداری به ساخت لوله عصبی کمک می‌کند که بعدها ستون فقرات جنین را می‌سازد. به علت این که زنان اغلب از آغاز بارداری خود خبردار نمی‌شوند و با توجه به اینکه ساخت لوله عصبی بلافاصله پس از بارداری آغاز می‌شود، توصیه می‌شود مصرف منظم اسید فولیک پیش از دوران بارداری آغاز شود. این کار به کاهش تولد نوزادان مبتلا به بیماری‌های عصبی و مغزی کمک می‌کند.
زنان باردار برای تأمین نیاز خود به این ماده، می‌توانند از مواد غذایی نظیر مرکبات و آب‌میوه و سبزیجات دارای برگ سبز تیره، حبوبات و غلات غنی‌شده استفاده کنند. همچنین برای حصول اطمینان از دریافت میزان کافی اسید فولیک می‌توان از مکملهای اسید فولیک نیز استفاده کرد.
 

ویتامین A

مصرف ویتامین A برای پیشرفت، رشد و نمو سلول‌ها و بافت‌های بدن مادر و کودک ضروری است. ویتامین A مورد نیاز مادر باید از طریق مواد غذایی و یا مصرف مکمل‌ها تأمین شود اما نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد. تحقیقات نشان می‌دهد مصرف بیش از اندازه ویتامین A خطر بروز مشکلات زمان تولد را افزایش می‌دهد؛ اما مصرف مکمل‌ها و یا مواد غذایی غنی از بتاکاروتن (از قبیل میوه‌ها و سبزیجات) مشکلی ایجاد نخواهد کرد؛ زیرا مادام که سطح ویتامین A خون عادی است بتاکاروتن به این ماده تبدیل نمی‌شود.
 

ویتامین‌های گروه B

همان‌طور که کالری مصرفی مورد نیاز شما در دوران بارداری افزایش می‌یابد، بر نیازتان برای دریافت ویتامین B نیز افزوده می‌شود. ویتامین B12 در فراورده‌های حیوانی مانند شیر، گوشت، تخم مرغ و پنیر یافت می‌شود؛ بنابراین زنان گیاهخوار که از فراورده‌های حیوانی استفاده نمی‌کنند، باید این ماده را از راه مصرف مکمل‌های ویتامین B یا غلات غنی‌شده به دست آورند.


 

ویتامین C

در دوران بارداری نیاز بدن به ویتامین C تا حدودی افزایش می‌یابد. این ویتامین به جذب آهن از منابع گیاهی نیز کمک می‌کند. شما می‌توانید با مصرف یک لیوان آب‌پرتقال و سایر مرکبات نیاز خود را تأمین کنید. همچنین می‌توانید از یک مکمل مناسب ویتامین C استفاده کنید.

ویتامین D

ویتامین D یکی از ویتامین‌های مهم مورد نیاز بدن است که به جذب کلسیم کمک می‌کند. دو لیوان شیر غنی‌شده با ویتامین D می‌تواند نیاز شما را تأمین کند. افرادی که با هضم یا طعم شیر مشکل دارند، می‌توانند از مکمل‌های ویتامین D مخصوص دوران بارداری استفاده کنند.

کلسیم و آهن

دو ماده معدنی مهم که باید نسبت به دریافت آن‌ها در دوران بارداری، توجه خاصی شود، آهن و کلسیم هستند. در صورتی که از میزان کافی این دو ماده بهره‌مند نشوید، جنین از کلسیم موجود در استخوان‌ها و آهن موجود در خون مادر استفاده می‌کند.
مصرف میزان کافی کلسیم در دوران بارداری و حتی پیش و پس از آن به کاهش خطر پوکی استخوان در مادران باردار کمک می‌کند. منابع غذایی کلسیم، فراورده‌های لبنی و برخی سبزیجات دارای برگ سبز هستند. در صورتی که در مورد مصرف میزان کافی کلسیم در دوران بارداری مطمئن نیستید، می‌توانید از یک مکمل مناسب کلسیم D استفاده کنید.
افزایش حجم خون زنان باردار، افزایش آهن مورد نیاز آنان را به دنبال دارد که تا 30 میلی‌گرم در روز نیز می‌رسد. گوشت، مرغ، حبوبات، غلات کامل و فراورده‌های غنی‌شده حاصل از آن‌ها، منابع غذایی خوبی برای آهن هستند. ممکن است نیاز باشد از مکمل‌های آهن نیز استفاده کنید زیرا تشخیص نیاز به آهن در دوران بارداری اندکی مشکل است.
منابع ویتامین C از جمله مرکبات یا آب مرکبات، کلم بروکلی، گوجه‌فرنگی و کیوی به جذب آهن کمک می‌کنند. همچنین جذب آهن مکمل‌ها در زمان خالی بودن معده افزایش می‌یابد.
 
1396/12/13
  •