موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396

نحوه نگهداری ویتامین‌ها و مکمل‌ها

ویتامین‌ها و مکمل‌ها را چگونه نگهداری کنیم تا اثر مفید خود را از دست ندهند؟

این سؤال رایج بسیاری از افرادی است که می‌خواهند برای مدتی طولانی از مکمل‌ها و ویتامین‌ها نگهداری کنند. در این مطلب مختصر و مفید قصد داریم به این سؤال شما پاسخ دهیم .

ویتامین‌ها و مکمل‌ها را در جای خشک و خنک نگه‌دارید.

برخی از مردم قرص‌های ویتامین و مکمل را در کابینت‌های حمام خود ذخیره می‌کنند. تحقیقات نشان داده است که رطوبت موجود در مکان‌های مرطوب مانند حمام، می‌تواند اثربخشی و قدرت قرص‌های ویتامین را در طول زمان کاهش دهد. این شرایط همچنین کیفیت و طول عمر محصول را نیز کاهش می‌دهد و می‌تواند به این معنی باشد که شما تمام مواد مغذی را که بابتشان پول پرداخت کرده‌اید، دریافت نخواهید کرد!
باز و بسته کردن مکرر محصولات ویتامین و مکمل به خصوص در هوای مرطوب باعث جذب رطوبت توسط آن‌ها می‌شود. به خصوص بعضی از ویتامین‌ها در شرایط مرطوب سریع‌تر تخریب می‌شوند، مانند ویتامین B، ویتامین C، تیامین و ویتامین B6.
بنابراین ویتامین‌ها و مکمل‌ها را در جای مرطوب نگهداری نکنید؛ مکرراً درب آن‌ها را باز و بسته نکنید و رطوبت‌گیر داخل آن‌ها را تا هنگامی که محصول به پایان برسد، از آن خارج نکنید. برای حفاظت از رطوبت، کافی است چند عدد برنج در ته قوطی جای دهید تا رطوبت هوا را به طور طبیعی به خود جذب کنند.

معمولاً ویتامین‌ها و مکمل‌هایتان را نباید در یخچال قرار دهید.

در صورتی که ویتامین‌ها و مکمل‌های خود را در یخچال قرار دهید، ممکن است کیفیت آن‌ها کاهش یابد. رطوبت زیادی در یخچال وجود دارد، بنابراین اگرچه سرد و تاریک است، اما خشک نیست.
تنها ویتامین‌ها و مکمل‌هایی را در یخچال نگهداری کنید که برچسب روی آن‌ها به نگهداری دریخچال توصیه کرده باشد . به عنوان مثال:
  • پروبیوتیک ها دارای عناصری هستند که اگر در معرض گرما، هوا و نور قرار گیرند، تخریب می‌شوند.
  • معمولاً ویتامین‌های مایع و اسیدهای چرب را هم در یخچال نگه‌داری می‌کنند.
  • برخی از مولتی‌ویتامین‌ها را نیز باید در یخچال نگه‌دارید.
با این وجود، این موضوعی همیشگی نیست و می‌بایست به برچسب آن‌ها دقت کنید.

ویتامین‌ها و مکمل‌ها را در کنار سینک ظرف‌شویی و یا اجاق‌گاز قرار ندهید!

آشپزخانه می‌تواند محل خوبی برای نگهداری ویتامین‌ها و مکمل‌های شما باشد، اما نزدیک سینک ظرف‌شویی و یا اجاق‌گاز اصلاً جای مناسبی نیست. رطوبت و چربی تبخیر شده در هوا هنگام پخت‌وپز، می‌تواند روی قرص‌های شما بنشیند. همچنین در کنار اجاق‌گاز درجه حرارت و رطوبت آشپزخانه مدام کم و زیاد می‌شود. این شرایط برای نگهداری ویتامین‌ها و مکمل‌های شما مناسب نیست. سینک آشپزخانه نیز یک منطقه دیگر است که رطوبت زیادی تولید می‌کند.
اگر قصد دارید قرص‌ها و مکمل‌های خود را در آشپزخانه نگه‌دارید، یک کابینت خشک را که دور از اجاق‌گاز و سینک ظرف‌شویی قرار دارد، انتخاب کنید.
شما عزیزان می‌توانید جهت خرید مکمل ورزشی از وب سایت داروخانه آنلاین به بخش مکمل مراجعه کنید.

اتاق‌خوابتان بهترین مکان برای نگهداری ویتامین‌ها و مکمل‌ها است!

شاید اتاق‌خوابتان بهترین مکان برای ذخیره مکمل‌ها و ویتامین‌ها باشد؛ زیرا رطوبت اتاق‌خواب کم است و معمولاً سرد و خشک است. با این وجود، اطمینان حاصل کنید که آن‌ها را از پنجره‌های باز و نور خورشید دور نگه‌دارید؛ زیرا این شرایط قدرت و اثربخشی آن‌ها را کاهش می‌دهد. بعلاوه مراقب باشید که آن‌ها را در نزدیکی رادیاتور یا هر منبع گرمایشی دیگر نگه ندارید. همیشه آن‌ها را در مکان‌هایی امن نگه‌دارید تا در دسترس کودکان و حیوانات خانگی قرار نگیرد.

قرص‌های ویتامین و مواد معدنی را دور از نور و هوا نگه‌دارید.

قرص‌های ویتامین و مواد معدنی را باید در مکان‌های تاریک نگهداری کرد. نباید نور خورشید به آن‌ها بتابد یا به حرارت نزدیک باشند. مکمل‌های غذایی باید در بطری‌های تیره نگهداری شوند تا نور آفتاب به آن‌ها نفوذ نکند.
مکمل‌های غذایی، ویتامین‌ها و مواد معدنی در صورتی که در قوطی‌های دربسته نگهداری شوند و هوا به داخل آن‌ها نفوذ پیدا نکند و در محل خشک نگهداری شوند، دو تا سه سال سالم و مؤثر باقی می‌مانند.

به تاریخ‌مصرف مکمل‌ها و ویتامین‌ها توجه کنید.

موقع خرید ویتامین حتماً به برچسب آن‌ها نگاه کنید تا تاریخ‌مصرف آن‌ها معتبر باشد. عمر مفید یک ویتامین یا مکمل ، به طور میانگین یک سال بعد از باز کردن درب قوطی آن است.
 
1397/03/27