موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

مکمل CLA سی ال ای چیست ؟

مکمل CLA سی ال ای چیست ؟


در این مقاله قصد داریم مکمل سی ال ای را از جنبه های زیر بررسی کنیم:
- مکمل CLA سی ال ای چیست ؟
- فوائد CLA سی ال ای
- عوارض سی ال ای در بدن
- فواید سی ال ای در بدنسازی
- منابع CLA  و مکمل سی ال ای
- میزان مصرف مکمل CLA
- بهترین زمان مصرف مکمل CLA

مکمل سی ال ای چیست؟

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث گرایش افراد به افزایش توده عضلانی می‌شود. افزایش توده عضلانی باعث افزایش متابولیسم بدن می‌شود .
یک نکته اساسی که در مسیر عضله سازی باید به آن توجه داشته باشید این است که تغذیه حرف اول را می‌زند و چند گام مؤثرتر از تمرینات ورزشی عمل خواهد کرد. گرچه پروتئین، ماده اصلی سازنده عضله است، اما برای ساختن عضلات ماده دیگری نیز نقش‌آفرینی می‌کند که لینولئیک اسید کونژوگه یا CLA نام دارد.
CLA یک اسید چرب امگا 3 است که به‌طور طبیعی در محصولات لبنی و گوشتی یافت می‌شود. مطالعات نشان داده‌اند که سی ال ای نه‌تنها به افزایش توده عضلانی کمک می‌کند بلکه باعث کاهش چربی بدن خواهد شد. تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که CLA همانند اسید چرب امگا 3 دارای مزایای پیشگیری از سرطان و پیشگیری از بیماری‌های قلب و عروق است.

فوائد سی ال ای CLA

سی ال ای  با کمک به فرآیندهای متابولیکی که توده عضلانی را افزایش می‌دهند،بر روی بدن می‌گذارد. هنگامی‌که مصرف این مکمل با رژیم غذایی سالم و برنامه تمرینی همراه باشد، CLA می‌تواند رشد عضلانی را تقویت کند. با افزایش توده عضلانی، بدن شما کالری بیشتری مصرف می‌کند و باعث کاهش چربی می‌شود. مطالعات نشان داده‌اند که عضله نسبت به چربی ,کالری بیشتری می‌سوزاند.
دیگر فوائد سی ال ای
  • -کاهش وزن و افزایش متابولیسم بدن
  • -کاهش سطح کلسترول و قند خون
  •  -افزایش حجم عضله ( عضله سازی )
  • -تقویت سیستم ایمنی بدن
  • -پیشگیری از سرطان
  • -پیشگیری از بیماری‌های قلبی-عروقی
  • -کمک به افزایش جذب ویتامین‌های محلول در چربی (ویتامین A و D)

  • فواید سی ال ای در بدنسازی

  • در یک تحقیق کوچک انجام شده بر روی 24 بدنساز ، مصرف 7.2 گرم CLA هر روز برای مدت 6 هفته به همراه تمرینات بدنسازی ، نتایج افزایش توده عضلانی (عضله سازی ) و افزایش میزان وزنه پرس پا را به همراه داشته است و باعث افزایش قدرت بدن شده است.مقدار مصرف CLA و زمان مصرف آن بسیار مهم است .

عوارض CLA

تاکنون گزارشی مبنی بر عوارض جانبی سی ال ای ارائه نشده است. در موارد بسیار نادری استفاده از این مکمل ممکن است به تهوع یا ناراحتی‌های گوارشی منجر شود. بااین‌حال حتی همین عوارض هم در صورت مصرف این مکمل‌ها به همراه وعده‌های غذایی کاهش خواهد یافت.

منابع غذایی سی ال ای و نیاز به مکمل CLA

همان طور که قبلا گفته شد ، CLA بیشتر در لبنیات و گوشت قرمز ، ماکیان وتخم مرغ و روغن ذرت یافت می شود .

 منابع خوراکی CLA در رژیم غذایی ما از گوشت و شیر گاو تأمین می‌شود در صورتی که دام ها علفخوار باشند. در حال حاضر ، بسیاری از گاوها دیگر علفخوار نیستند و از غذاهای ارگانیک استفاده نمی‌کنند. این باعث شده است که مقدار CLA دریافتی ما از طریق رژیم غذایی کافی نباشد. کمبود سی ال ای می‌تواند با ایجاد چربی ناسالم و محدود کردن رشد ماهیچه‌ها بر بدن ما تأثیر بگذارد؛ بنابراین نیاز است که CLA مورد نیاز بدنمان را از طریق مکمل‌های سی ال ای تأمین کنیم یکی از بهترین انواع مکمل CLA  سی ال ای موجود در داروخانه ها با کیفیت و تاثیر بالا سافت ژل سی ال ای برونسون  2000 است.


آیا مکمل‌های سی ال ای مؤثرند؟

 برخی از مکمل‌ها ی سی ال ای کیفیت پایینی دارند در نتیجه یابر روی بدن تاثیر نمی گذارند و یا تاثیر اندکی دارند. بعلاوه حتی وجود CLA  به‌تنهایی اثربخشی آن را تضمین نمی‌کند بلکه باید سی ال ای فعال در مکمل وجود داشته باشد. در فرم فعال مکمل سی ال ای ایزومرهای سیس-9، سیس-12، ترانس-10 و ترانس-11 وجود دارد؛ بنابراین مهم است که یک مکمل حاوی فرم فعال این اسید چرب باشد. از طرفی برخی از مکمل‌ها دارای افزودنی‌های مصنوعی هستند که می‌توانند برای بدن مضر باشند. بنابراین برای انتخاب مکمل مناسب حتماً با دکترداروساز مشورت کنید.
از طرفی این نکته را مد نظر داشته باشید که سی ال ای یک قرص سحرآمیز نیست که به‌تنهایی ضامن کاهش وزن شما باشد. با این حال، هنگامی‌که با یک رژیم غذایی مناسب و ورزش ترکیب شود می‌تواند به طور مؤثری باعث کاهش چربی بدن شما شده و رشد ماهیچه‌ها را افزایش دهد.

میزان مصرف مکمل CLA

تحقیقات نشان داده است که هر فرد به میزان 3.2 تا 6.4 گرم CLA در روز نیاز دارد تا از تاثیرات آن بهره مند شود . در نظر داشته باشید که استفاده بیش از این میزان توصیه نمی شود.


بهترین زمان مصرف سی ال ای
 بهترین زمان مصرف مکمل سی ال ای قبل از وعده های غذایی اصلی و یا همراه با وعده های غذایی اصلی و هر باربه میزان 800 تا 1000 میلی‌گرم می باشد.
 
 
1396/11/11