موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

علت پیری زودرس پوست چیست؟

چرا پوست ما خراب می‌شود؟

از آنجا که پوست قابل رؤیت ترین عضو بدن است، شاخص مناسبی از وضعیت سلامت شماست و تحت تأثیر عوامل متعددی از جمله سبک زندگی، عادت‌های شخصی، کارهای روزمره، آب و هوا، محیط خانه و شرایط کاری قرار دارد. در ادامه قصد داریم به شما بگوییم که چه عواملی باعث پیری پوست شما می‌شوند. اگر می‌خواهید سلامت و شادابی پوستتان را حفظ کنید تا حد امکان از این عوامل اجتناب کنید.
 

چه عواملی باعث پیری پوست می‌شوند؟

عوامل متعددی وجود دارد که می‌توانند به درجات مختلفی روی پوست اثر بگذارند و نتایج گوناگونی در بر داشته باشند. این عوامل می‌توانند باعث از دست دادن انعطاف‌پذیری و قوام، بروز خطوط زودرس، چین و چروک و لک‌های پوستی وابسته به سن شوند. همچنین موجب پیشرفت شایع‌ترین بیماری‌های پوستی مانند اگزما، آکنه و پسوریازیس شوند. یا ممکن است نشانه اولیه یک بیماری جدی‌تر مانند سرطان پوست باشند.
 

رادیکال‌های آزاد

رادیکال‌های آزاد یکی از عوامل تعیین‌کننده و مهم در پیری پوست هستند. این مولکول‌های فعال , زنجیره‌ای از تغییرات را به وجود می‌آورند که به مولکول‌های پروتئینی بدن، چربی و DNA آسیب می‌رسانند. در پوست، رادیکال‌های آزاد به رشته‌های کلاژن و الاستین آسیب می‌رسانند و بر چین و چروک‌ها و عدم انعطاف‌پذیری پوست می‌افزایند.
پیدایش رادیکال‌های آزاد توسط شماری از عوامل تسریع می‌شود. برخی از آن‌ها عبارتند از:
  • عوامل داخلی نظیر عفونت‌ها، وجود سموم و فقدان ویتامین‌های آنتی اکسیدان در رژیم غذایی
  • عوامل خارجی نظیر گرمای بیش از حد، تابش اشعه، تنباکو، آلودگی هوا و غیره
 

مصرف الکل

مصرف بی‌رویه الکل موجب از دست رفتن رطوبت سلول‌های بدن یا به اصطلاح دهیدراته شدن آن‌ها می‌شود. کم‌آبی بدن می‌تواند باعث بروز نشانه‌های زودرس پیری مانند خشکی پوست و پوسته‌پوسته شدن آن و همچنین افزایش خطوط قابل رؤیت آن شود. به طور کلی الکل از راه‌های زیر پیری پوست را تسریع می‌کند:
- الکل باعث شکسته شدن مولکول‌های مواد غذایی در بدن می‌شود
- جذب ویتامین‌های A، B و E را محدود می‌کند و از این طریق آسیب‌های حاصل از رادیکال‌های آزاد که بر ظاهر و ساختمان پوست تأثیر می‌گذارند را می‌افزاید.
- با مصرف الکل عروق خونی متسع می‌شوند؛ این اتساع در برخی از موارد به حدی است که گردش خون مختل می‌شود و جریان اکسیژن به سلول‌های پوست مسدود می‌گردد.
- از آنجا که الکل اشتها را سرکوب می‌کند، جذب مواد غذایی محدود می‌شود؛ در نتیجه کمبود مواد غذایی بر پوست اثر می‌گذارد که حاصل آن پیری پوست خواهد بود.
 

برخی از داروها

برخی از داروها ، اگر بیش از حد مصرف شوند، می‌توانند موجب بروز عوارض جانبی منفی روی پوست شوند. به عنوان مثال آنتی بیوتیک ها می‌توانند موجب التهاب‌های پوستی شوند. قرص‌های ضد بارداری و داروهای هورمونی باعث افزایش حساسیت به نور می‌شوند. در نتیجه مشکلات ناشی از پیگمانتاسیون (تجمع رنگدانه ها در پوست) نظیر لک‌های پوستی افزایش می‌یابد.
 

کمبود خواب

به احتمال زیاد خود شما هم متوجه اثرات بدخوابی شب در ظاهر پوست خود شده‌اید؛ اما فقدان و یا کمبود خواب می‌تواند اثرات درازمدت جدی‌تری بر روی پوست داشته باشد. هنگامی که می‌خوابیم، فعالیت متابولیک در بیشترین حد خود است. در این زمان سلول‌های پوست بازسازی می‌شوند و جریان خون و فعالیت مغز 200 الی 300 برابر می‌شود؛ بنابراین بهتر است اهمیت خواب بر سلامت پوست و بدنتان را جدی بگیرید و حتماً از کرم شب برای کمک به فرایند جوانسازی پوست استفاده کنید.
 

استرس

تغییرات فیزیکی همراه با استرس، اغلب اثرات شدیدی بر پوست می‌گذارند. عدم تعادل هورمونی همراه با تنش بیش از حد، موجب انقباض عروق خونی و در نتیجه عدم تعادل گردش خون در پوست می‌شود؛ حاصل آن، پوستی خشک، پوسته‌پوسته و مستعد حساسیت و آلرژی است. بعلاوه هنگام استرس، سطح اکسیژن موجود در جریان خون افت می‌کند و به پوست اطراف چشم و دهان، ظاهری خاکستری‌رنگ یا رنگ‌پریده می‌دهد. دیگر مشکلات پوستی مانند اگزما، پسوریازیس و بثورات جلدی خاص نیز، تحت شرایط استرس و فشار، بدتر می‌شوند.

 

یائسگی

به دنبال یائسگی در زنان، تغییرات هورمونی پیش‌آمده با کاهش کلاژن پوست , باعث خشکی و عدم انعطاف‌پذیری پوست می‌شود. به طور کلی تغییرات ایجادشده در دستگاه غدد درون ریز در سراسر دوران یائسگی تغییراتی را در پوست ایجاد می‌کند.
 

استفاده از سیگار و دخانیات

آمار و تحقیقات نشان داده است که افراد سیگاری که روزانه بیش از 20 عدد سیگار می‌کشند، نسبت به افراد غیر سیگاری 5 برابر بیشتر در معرض پیری پوست قرار دارند. این امر موجب ظهور زودرس چین و چروک‌های عمیق و قابل رؤیت در پوست این افراد می‌شود.
نیکوتین موجود در تنباکوی سیگار ,  عروق خونی را که اکسیژن را به پوست می‌رسانند، نازک و باریک می‌کند. در کمبود اکسیژن , رنگ پوست کدر شده و به خاکستری می‌گراید. سیگار فعالیت رادیکال‌های آزاد و آسیب‌های ناشی از آن‌ها را می‌افزاید؛ زیرا سطوح کلی ویتامین C بدن را که در سلامت عمومی و شفافیت پوست نقش حیاتی دارد، کاهش می‌دهد. از آنجا که در این شرایط پوست خشک می‌شود و انعطاف‌پذیری خود را از دست می‌دهد، خطوط ریز و چین و چروک‌هایی در آن پدیدار می‌شوند.
 

افزایش سن

افزایش سن نیز عاملی اساسی در بروز پیری پوست می‌باشد. ظهور چین و چروک‌ها و خطوط ظریف در پوست پس از 35 سالگی در زنان و مردان شایع است و پوست به تدریج شکل طبیعی خود را از دست می‌دهد. همچنین لک‌های پوستی قابل مشاهده در این سنین بیشتر دیده می‌شود و پوست انعطاف‌پذیری و قوام خود را نیز از دست می‌دهد.
تشدید پیری پوست با افزایش سن به سه عامل اصلی مربوط است که عبارتند از:
  • - کم شدن آب بدن که باعث تغییر در ساختار پروتئین‌های پوست می‌شود.
  • - اکسیداسیون ناشی از رادیکال‌های آزاد که کلاژن و دیگر ترکیبات پوست را تخریب می‌کند.
  • - کاهش سرعت بازسازی سلول‌های پوستی
حال که با عوامل موثر در پیری پوست آشنا شدید، بهتر است تصمیم بگیرید تا با تغییر در سبک زندگی و به کارگیری روش‌ها و انتخاب مناسب محصولات آرایشی و بهداشتی ، مانع از این فرآیند شد ه و سلامت و شادابی پوست خود را حفظ کنید.
1397/02/22