موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

راه‌های درمان شوره سر چیست؟

شوره سر را چگونه درمان کنیم؟

شوره سر یک مشکل پوستی نسبتاً شایع است که منظره ناخوشایندی را بر روی موها و شانه‌های شما ایجاد می‌کند. گرچه این مشکل ارتباط چندانی با رعایت بهداشت پوست و موی سر ندارد، بااین‌وجود دید جامعه متفاوت است. همین امر، باعث ایجاد حس شرمساری و عدم اعتماد به نفس در افراد درگیر با مشکل شوره سر می‌شود. در این مقاله با علل و راه‌های درمان شوره سر آشنا خواهید شد.
 

علت ایجاد شوره سر چیست؟

شوره سر در هر سنی ممکن است ایجاد شود، ولی احتمال دچار شدن به آن، با افزایش سن، بیشتر خواهد شد. این مشکل پوستی، در مردان بیش از زنان رخ می‌دهد که به دلیل تفاوت‌های هورمونی موجود در بین این دو جنس می‌باشد. علت شوره سر به طور دقیق مشخص نشده است، اما به نظر می‌رسد علت آن یکی از موارد زیر باشد:

شوره سر به علت نوعی قارچ یا مخمر

برخی از متخصصین علت شوره سر را به رشد بیش از حد نوعی قارچ به نام پتیروسپورون اوال نسبت می‌دهند. این قارچ در هر فردی وجود دارد و در بیست درصد افراد جامعه التهاب پوست ایجاد می‌کند که موجب ریزش سریع‌تر پوسته‌ها می‌گردد؛ این وضعیت را پزشکان درماتیت سبورئیک می‌نامند. این وضعیتی است که موجب می‌گردد تا بارش خفیف ذرات سفید بر روی شانه‌ها که هر روز به طور نامحسوسی برای هر کس اتفاق می‌افتد، به کولاک سفیدرنگی تبدیل گردد.
حتماً می‌پرسید که چرا برخی از افراد دچار شوره سر می‌شوند و برخی خیر. نظریه موجود آن است که سیستم ایمنی که نقش تدافعی برای پوست دارد، در برخی از افراد تضعیف گردیده و به این مخمرها مجال رشد و تکثیر داده است. البته وراثت و نوع پوست نیزنقش مهمی دارد.

شانه زدن ناکافی موی سر یک علت شوره سر

به نظر می‌رسد یکی از علل شوره سر، شانه زدن ناکافی موها باشد. شانه زدن و برس کشیدن موها، به پوسته ریزی نرمال پوست سر کمک می‌کند و اجازه تجمع پوسته‌ها را نمی‌دهد.

شوره سر به علت خشکی پوست سر

افراد دارای پوست خشک بیشتر احتمال دارد که دچار شوره سر شوند. هوای سرد زمستان که توأم با قرار گرفتن در اتاق‌های بسیار گرم خواهد بود، یک علت شایع، خارش و پوسته ریزی پوست سر می‌باشد. شوره ناشی از خشکی پوست سر ، با پوسته‌های کوچک‌تر و غیر روغنی مشخص می‌شود.

شوره سر به علت بیماری‌های پوستی خاص

پسوریازیس یک بیماری پوستی است که با لک‌های قرمز روشن بر روی آرنج و زانو مشخص می‌شود ولی گاهی به صورت موارد شدید شوره سر بروز می‌کند. اگزما و یا حساسیت پوستی نیز یک مظنون دیگر برای این اختلال می‌باشد.

شوره سر به علت استفاده از برخی از محصولات مراقبت از مو

گاهی اوقات استفاده از محصولات آرایشی بهداشتی نامناسب برای پوست و موی شما و یا انواع بی‌کیفیت آن باعث التهاب و پوسته ریزی پوست سر می‌شوند. شامپو کردن و یا رنگ کردن مکرر موها نیز، می‌تواند پوست سر را تحریک کند و احتمال ابتلا به شوره سر را افزایش دهد.

رژیم غذایی نامناسب

پیروی از یک رژیم غذایی فاقد مقدار کافی روی، ویتامین‌های گروه B و بعضی از انواع چربی‌ها، خطر ابتلا به شوره سر را افزایش می‌دهد.

 

برای رفع شوره سر چه کنیم؟

برای از بین بردن شوره سر می‌بایست پوسته‌پوسته شدن و خارش پوست سر را با از بین بردن قارچ‌های مولد آن، مهار نمود. هنگامی‌که قارچ‌ها سرکوب شوند، شوره‌ها نیز ناپدید می‌شوند.
به این توصیه‌ها توجه کنید:

سرتان را بشویید

چنانچه تنها از مقدار اندکی شوره سر رنج می‌برید، سرتان را با یک شامپوی استاندارد، دست کم یک‌بار در روز بشویید. در حمام موهایتان را با یک شانه و یا برش مناسب، شانه بزنید. این کار برای رفع این مشکل کافی است.

از شامپو ضد شوره و محلول ضد شوره سر استفاده کنید

چنانچه شوره سر باز هم باقی بماند،باید به گونه ای جدی به درمان آن پرداخت . شامپوهای حاوی سلنیوم سولفید و یا پیریتیون زینک سلاحی مؤثر برای مبارزه با شوره هستند. از این شامپوها برای دو تا سه بار در هفته استفاده کنید. برخی از شامپوها باید در حدود 5 دقیقه بر روی پوست سر بمانند و برخی دیگر باید بلافاصله شسته شوند؛ بنابراین راجع به دستورالعمل استفاده از شامپو، حتماً با دکتر داروساز مشورت نمایید. همچنین می توان از محلول ضد شوره و یا  لوسیون ضد شوره سر طبق نظر پزشک برای درمان شوره سر استفاده نمود.

نوع شامپوی خود را تغییر دهید

برخی از افراد تنها با تغییر نوع شامپوی مصرفی خود، درمان می‌شوند. این تغییر را در مورد شامپوهای ضد شوره نیز انجام دهید. زمانی که از یک نوع شامپوی ضد شوره ویژه به طور روزانه و مکرر استفاده کنید، پس از چندی متوجه می‌شوید که شامپو، دیگر عملکرد مناسبی ندارد. برای حصول نتیجه بهتر، می‌توانید به صورت چرخشی از انواع شامپوهای ضد شوره استفاده کنید.

کاهش استرس

قطعاً هر عاملی که باعث ایجاد شوره سر در شما شود، در اثر تنش‌ها و استرس، تشدید می‌شود. کاهش استرس به بهبود شما کمک می‌کند.

استفاده از روغن برای کاهش خشکی پوست سر و شوره

استفاده از روغن اغلب می‌تواند در کاهش شوره سر کمک‌کننده باشد. البته اگر این روغن گرم باشد، موجب آسیب به موها شده، آن‌ها را شکننده می‌کند. بهتر است شب‌ها مقداری روغن زیتون بر روی پوست سر بمالید و موها را با یک حوله بپوشانید، سپس صبح آن‌ها را با یک شامپو بشویید.

از لوسیون بتامتازون استفاده کنید

لوسیون بتامتازون به تسکین التهاب که مولد شوره سر است، کمک میکند. البته باید دقت کرد، هیدروکورتیزون می‌تواند عفونت‌های جدی قارچی را پنهان سازد، مگر آنکه درمان متوقف گردد. به هر صورت می‌توان از این لوسیون به اندازه چند قطره پس از شامپو زدن استفاده نمود.


بهترین شامپوی ضد شوره سر کدام است؟

اکثر شامپوهای ضد شوره یا ضد قارچ حاوی حداقل یکی از مواد موثر زیر است:

کتوکونازول (Ketoconazole)

کتوکونازول یک عامل ضد قارچ مؤثر است. شامپوهای حاوی این ماده می‌توانند در هر سنی استفاده شوند.

سلنیوم سولفاید

این ماده باعث کاهش تولید روغن‌های طبیعی توسط غدد چربی موجود در پوست سر می‌شود. این عامل نیز در درمان شوره سر مؤثر است.

پیریتیون زینک

پریتیون باعث توقف و یا کند شدن رشد مخمرها می‌شود.

تار و یا زغال‌سنگ

این ماده یک عامل ضد قارچ طبیعی است. موهای رنگ‌شده ممکن است با استفاده طولانی‌مدت از این ماده، تغییر رنگ دهند. این ماده همچنین باعث حساسیت بیشتر پوست سر نسبت به نور خورشید می‌شود؛ بنابراین باید در هنگام خارج شدن از منزل از کلاه استفاده کنید. علاوه بر این تار موجود در شامپوهای ضد شوره می‌تواند در دوره‌ای بالا سرطان‌زا باشد .

اسید سالیسیلیک

اسید سالیسیلیک به شما کمک می‌کند تا پوسته‌های موجود بر روی پوست سر جدا شده و دچار ریزش شوند؛ بسیاری از شامپوهای "اسکراب یا لایه‌بردار پوست" حاوی اسید سالیسیلیک هستند. گاهی اوقات استفاده از این نوع شامپوها، پوست سر را خشک کرده و وضعیت شوره سر را بدتر می‌کند؛ بنابراین باید دید که کدام شامپو مناسب کدام فرد است.

روغن درخت چای

بسیاری از شامپوهای ضد شوره در حال حاضر شامل این ماده هستند. روغن درخت چای از دیرباز به عنوان یک عامل ضد قارچ، آنتی بیوتیک و ضدعفونی‌کننده مورد استفاده قرار گرفته است. بااین‌وجود برخی از افراد به آن حساسیت دارند و ممکن است نتوانند از شامپوهای حاوی این روغن، استفاده کنند.
بهترین شامپوی ضد شوره سر حاوی حداقل یکی از ترکیبات ذکرشده در بالا است و انتخاب این شامپو بستگی به علت شوره سر در شما و نوع پاسخی که شما نسبت به محصول می‌دهید، دارد. گاهی ممکن است نیاز باشد که نوع شامپوی مصرفی خود را بعد از مدتی تغییر دهید.

برای درمان شوره سر کودکان چه کنیم؟

معمولاً نوزادان به نوعی از شوره سر در دو ماه اول تولد خود دچار می‌شوند که ممکن است چند هفته تا چند ماه به طول بینجامد. این پوسته‌ها زردرنگ و چسبناک هستند و معمولاً با استفاده از شامپوی بچه و روغن بچه به مرور از بین خواهند رفت. در صورتی که این شوره‌ها همراه با عفونت، خونریزی و یا تورم بود و به مرور در بخش‌های دیگر بدن نیز منتشر شد، حتماً با متخصص مشورت کنید.

معرفی بهترین شامپوهای ضد شوره خارجی و ایرانی


1- شامپو ضد شوره و ضد ریزش دابل افکت آلپسین
- دارای قابلیت شوره زدایی بسیار قوی برای انواع شوره ها، با دو خاصیت ضد شوره و ضد ریزش
2- شامپو ضد شوره مو سبامد - رفع شوره سر کودکان و بزرگسالان ، مناسب انواع مو
3- لوسیون دی اس اوریاژ - تنظيم کننده پوسته ريزی و ضد شوره، ضد التهاب و ضد قارچ
4- شامپو ضد شوره قوى نُد دی اس پلاس بایودرما - رفع شوره های مقاوم ، جلوگیری از بازگشت شوره ، تسکین خارش سر
5- شامپو ضد شوره A3 آلپسین-  دارای قابلیت شوره زدایی ملایم و مؤثر، جهت مصارف متناوب در طول هفته
6- شامپو از بین برنده انواع شوره آلپسین - درمان شوره خفیف و شدید ، جلوگیری از شوره جدید و بازگرداندن پوست سر به حالت طبیعی
7- شامپو ضد شوره پیریتیون پیروکتون اولامین هگور-  مخصوص شوره های مقاوم به درمان
8- شامپو ضد شوره کلیمبازول 50 هگور - رفع شوره و خارش سر ، بازگشت نرمی و درخشش مو
9- شامپو اکتوزینک ضد شوره اویدرمPH5.8  - رفع شوره های خفیف تا متوسط ، جلوگیری از بروز مجدد شوره
10- شامپو سیکلوزینک ضد شوره اویدرم PH5.8  - رفع انواع شوره سر ، ضد خارش و التهاب پوست سر
11- شامپو ضد شوره مدیلن – ضد شوره و در 3 نوع جهت موهای چرب، خشک و معمولی
12- شامپو اکتوپیروکس 1 درصد ایروکس ضد شوره - درمان شوره سر ، ضد قارچ ، ضد خارش
13- شامپو سلنیوم سولفاید 2/5 درصد ایروکس - درمان درماتیت سبورئیک و شوره سر


 

 

1397/06/10