موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

خواص گیاهان دارویی در درمان بیماری ها (قسمت اول)

خواص گیاهان دارویی در درمان بیماری ها (قسمت اول)


در این سری از مقالات قصد داریم که شما را با خواص درمانی گیاهان دارویی زیر به طور اختصار آشنا کنیم .
-  زوفا
- شیرین بیان
-  به دانه
- عناب
- ایمپراتا
- اسپیره کوهی
- هاماملیس
-جینکوبیلوبا
- جینسینگ
-تخم کتان
- تخم کدو
- گیاه پیچک
- آلوئه ورا
-سبوس برنج


گیاه زوفا

زوفا گیاهی است پایا از تیره نعناعیان که به حالت خودرو می‌روید که يکی از مهمترين گياهان دارويی و ادويه ای به شمار می رود.
زوفا خواص درمانی بی شماری دارد که از جمله آنها می توان به درمان سرفه و ناراحتی های ریوی ، تسکین دهنده دردهای سینه و برطرف کننده بیماری آسم اشاره کرد . نوشيدن زوفای جوشيده با عسل و گياه سداب به کسانی کمک می کند که به سرفه های شديد، تنگی نفس وکسانی که نفسشان با خس خس همراه است کمک می کند . اين گياه همراه با عسل , کرم های داخل شکم را از بین می برد.

عناب

در طب سنتی ایران مصرف جوشانده عناب برای درمان سرفه، سرماخوردگی و آنفلوانزا و انواع گلودرد بسیار توصیه شده است
عناب به دلیل داشتن لعاب زیاد، نرم کننده سینه و ضد سرفه است. جوشانده عناب گرفتگی صدا را برطرف می‌کند. به علاوه آسم و تنگی نفس را برطرف می‌کند.

به دانه

این میوه به دلیل داشتن ترکیبی به نام «پکتین» که از کربوهیدرات‌های پیچیده است دارای خواص دارویی زیادی است که از جمله این خواص می توان به نرم کردن سینه و ضد سرفه بودن آن اشاره کرد

شیرین بیان

شیرین بیان بر خلاف نامش بسیار تلخ بوده اما خواص دارویی زیادی دارد این گیاه به کاهش التهاب در مجاری تنفسی و زخم معده کمک زیادی می کند و برای تسکین علائمی مانند سرفه و گلودرد و دردهای سینه موثر عمل می کند.

روغن تخم کدو

روغن تخم کدوی حلوایی ماده ای بسیار موثر برای افزایش متابولیسم و سلامت فیزیولوژیکی بدن است.همانند روغن سیاه دانه، این محصول دارای تریپتوفان، اسید چرب اشباع نشده و مقدار زیادی از آنتی اکسیدان ها است و برای هر دو جنس مرد و زن تاثیر گذار می باشد.
روغن تخم کدو بدلیل اینکه مقدار زیاد کاروتنوید و ویتامین های لیپوسولوبل دارد بعنوان پیش گیری کننده بسیاری از بیماری ها در نظر گرفته می شود که بیماری پروستات یکی از اصلی ترین آنهاست

جینکو بیلوبا

جینکوبیلوبا، گیاهی با اثرات درمانی متعدد می‌باشد که بیشتر در زمینه تقویت سیستم عصبی اثرات موثری را نشان داده است . معمول‌ترین کاربرد این گیاه به منظور افزایش حافظه و تمرکز و جلوگیری از فراموشی می‌باشد. هم چنین این گیاه اثرات مفیدی در درمان آلزایمر و اختلالات شناختی دارد. جینکوبیلوبا باعث بهبود گردش خون عروق مغزی می‌شود و در نتیجه مشکلات ناشی از نارسایی گردش خون در مغز که می‌تواند باعث دلهره، استرس، کمی حافظه، مشکلات شنوایی و کاهش تمرکز شود را درمان می کند .



جینسینگ

جینسینگ یکی از گیاهان دارویی مشهور در جهان می باشد که از آن به عنوان داروی جوان کننده یاد می شود جنسینک در تقویت جسمی و جنسی تاثیر گذار بوده و  باعث تقویت سیتم ایمنی بدن شده و در رفع خستگی بدن تاثیر بسزایی دارد.

هیبیس رز یا چای قرمز( چای ترش)

میوه گیاه رز و یا همان چای ترش است که یکی از غنی ترین منابع ویتامین ث می باشد این گیاه خاصیت درمانی زیادی دارد که یکی از آنها کمک به حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن می باشد.


گیاه پیچک

  پیچک، گیاه بالارونده است، این گیاه ,بومی اروپای غربی، مرکزی و جنوبی است و در طب سنتی از برگ های آن برای درمان بیماری های متعدد استفاده می شود.
عصاره گیاه پیچک خاصیت ضد التهابی دارد و برای درمان برونشیت مزمن مفید است . یکی دیگر از خواص آن خلط آور و ضد سرفه بوده که باعث تسکین سرفه می شود

روغن تخم کتان

روغن دانه کتان یکی از غنی ترین منابع امگا3 است.این روغن حاوی اسید چرب امگا3، 6، 9، ویتامین B، پتاسیم، منیزیم، فیبر، پروتئین و روی است. بنابراین به عنوان یک مکمل مهم، که عملکردی مانند یک مولتی ویتامین دارد، شناخته شده است و فواید زیادی برای بدن دارد.
تخم کتان نه تنها حاوی چربی های سالم، آنتی اکسیدان و فیبر میباشد، بلکه تحقیقات جدید نشان میدهند که تخم کتان می تواند به کاهش خطر دیابت، سرطان و بیماری های قلبی کمک نماید.

 آلوئه ورا

در درمان ترک های پوستی و خشکی پوست به خصوص اگزمای دور چشم یا پوست بسیار حساس ,مناسب است. آلوئه ورا برای پوست های خشک مناسب بوده و سبب نرم و براق شدن پوست می شود. دارای خواص ضدسوختگی است و می توان از آن در کرم های ضد آفتاب استفاده کرد. سلول های مرده پوست را از بین میبرد و سلول های جوان را جایگزین میکند و پوست را براق می کند. این گیاه مانع از پیری پوست و چروک آن می شود. سبب کم رنگ شدن لکه های پوستی شده و لکه های سر سیاه را از بین ببرد.



اسپیره کوهی

  اسپیره کوهی بدلیل ظاهر زیبا و قد بلند در هنگام شکوفه زدن ،پوشش زیبایی به چمن زارها میدهد و بهمین علت به آن ملکه چمن ها نیز میگویند.گلهای اسپیره عطر بادام را دارندو برگهای آن تندو معطرند. به علت وجود تانن کمک به جمع شدن منافذکرده  وبخاطر فنولیک اسید باعث کاهش چربی و آکنه میگردد.

ایمپراتا

عصاره ریشه آن غنی از پتاسیم و ترکیبات ارگانو سولفوره است و ترکیبات موجود در آن قادرند وارد سلولهای پوست شوند و با ایجاد فشار اسمزی در داخل سلول ،مقادیر زیادی آب را به داخل کشیده و آب سیتو پلاسم را افزایش دهند .

هاماملیس

هاماملیس بعنوان گیاه دارویی در فارماکوپه های معتبر جهان به ثبت رسیده است.پوست و برگهای آن دارای تانن و فلاوونوییدها  هستند و به همین علت خاصیت قابض بودن و ضد عفونی کنندگی دارد.دارای اثر آنتی اکسیدانی، ضد التهابی  و مرطوب کنندگی است.

سبوس برنج

برنج و روغن آن خواص زیادی برای پوست دارد. اگر شما تا به حال از روغن برنج برای تمیز کردن پوست صورت تان بهره برده باشید ، حتماً متوجه شده اید که خاصیت پاک کنندگی این روغن بسیار بالاست. ماساژ ملایم صورت با روغن برنج، پوست شما را کاملاً صاف و نرم و براق می‌کند
1397/01/14