موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

خشکی لب را چگونه برطرف کنیم؟

خشکی لب را چگونه برطرف کنیم؟


خشکی لب
یکی از مشکلاتی است که گاهی ما را کلافه می‌کند! خصوصاً که این مشکل در فصول سرد سال تشدید می‌شود. اما علت خشکی لب چیست و برای رفع آن، چه اقداماتی می‌توان انجام داد؟
 

علل خشکی لب چیست؟

اگر لب‌های زبر، پوسته‌پوسته و خشک دارید دو عامل مهم در رفع این خشکی تاثیر بسزایی دارند, رطوبت و ماده ای که رطوبت را حفظ کند؛ اما لب‌ها چگونه رطوبت خود را از دست می‌دهند؟
در هوای خشک مثلاً در فصل زمستان در منازلی که از گرمای مرکزی استفاده می‌کنند، رطوبت سطح لب‌ها تبخیر می‌شود. شما به طور ناخودآگاه این خشکی را حس کرده و لب‌ها را با زبان مرطوب می‌کنید. با تبخیر این رطوبت , سطح لب بیش از پیش خشک میشود؛ لذا نیاز بیشتری برای مرطوب ساختن مجدد آن‌ها احساس می‌کنید. تابش نور خورشید بر سطح لب‌ها نیز چنین نیازی را به وجود می‌آورد و موجب بروز خشکی لب‌ها می‌شود.
از دیگر علل خشکی لب، واکنش‌های حساسیتی نسبت به رژ لب‌های نامرغوب و حساسیت ناشی از آن می‌باشد.
برخی از مردم از ترک گوشه‌های لب رنج می‌برند، علت چنین مشکلی می‌تواند شکل خود لب‌ها و یا عفونت قارچی باشد. در صورتی که گوشه‌های لب، در هنگامی که عضلات صورت رها و آرام می‌باشند، به سوی پایین بیایند، بزاق دهان در این ناحیه جمع شده و باعث ترک خوردن یا خشکی گوشه‌های لب می‌شود.
بطور کلی علل خشکی لب را به دسته بندی های زیر تقسیم می کنند:
- کم آبی بدن
- عفونت قارچی
- کمبود ویتامین B2
- مصرف بیش از حد ویتامین A
- آسیب نور خورشید
- واکنش آلرژیک به لوازم آرایشی و گاهی هوای سرد
- عوارض جانبی داروهامانند برخی داروهای درمان تیروئید و فشارخون و..
 

برای رفع خشکی لب چه کنیم؟

خشکی و ترک‌خوردگی لب‌ها ممکن است آزاردهنده باشد؛ اما خبر خوب آن است که تقریباً در تمامی موارد شما خودتان می‌توانید این مشکل را برطرف سازید.



استفاده از کمپرس آب نمک
هر روز کمپرس آب نمک سرد بر روی لب‌ها قرار دهید. به این منظور یک قاشق چای‌خوری نمک را در یک استکان آب حل کنید. یک پارچه تمیز را به آن آغشته کنید و آن را بر روی لب‌ها قرار دهید تا لب‌ها مرطوب و خنک شوند. سپس بلافاصله آن‌ها را خشک کنید. این کار را به مدت یک هفته، پیش از آنکه به بستر بروید انجام دهید.

رطوبت را حفظ کنید
بلافاصله پس از کمپرس، از پمادهای چرب نظیر وازلین و یا چرب لب های مخصوص استفاده کنید تا رطوبت حاصله حفظ شود.همچنین میتوانید از روغن نارگیل ویا آلوئه ورا و روغن کرچک استفاده نمایید.

هیدروکورتیزون
اگر استفاده از کمپرس و مواد مرطوب‌کننده پس از یک هفته ناکارآمد بود، پماد هیدروکورتیزون 1% را از داروخانه تهیه نمایید و آن را در زیر ماده مرطوب‌کننده به کار ببرید. این کار را تا دو هفته ادامه دهید.

لب‌های خود را لیس نزنید
مرطوب کردن موقتی لبها از طریق زبان و بصورت لیسیدن لبها در دراز مدت لبها را بیشتر خشک میکند.

رژ لب مناسب استفاده کنید
چنانچه از اجزای تشکیل‌دهنده رژ لبی که استفاده می‌کنید مطمئن نیستید و احتمال حساسیت در لبهاتوسط رژلب برای شما مطرح میشود این آزمون ساده را در منزل انجام دهید. مقداری رژ لب مورد استفاده را بر روی یک چسب زخم مالیده و چسب را برای مدت 48 ساعت بر بازوی خود بچسبانید. چنانچه حساسیتی در بین باشد، در آن ناحیه احساس خارش شدید خواهید داشت. در این صورت دیگر از آن رژ لب استفاده نکنید واز یک  رژ لب مناسب که حساسیت کمتری ایجاد می‌کند، استفاده نمایید.

 

از آفتاب سوختگی لبها جلوگیری کنید

پوست لب‌ها به آسانی در اثر نور خورشید آسیب می‌بینند. در صورتی که از رژ لب‌های مرطوب‌کننده و چرب لب استفاده می‌کنید، دقت کنید که حاوی ضد افتاب باشد.
 
 
 
1396/12/17