موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396

6 اثر سرکه سیب بر روی سلامتی

6 اثر سرکه سیب بر روی سلامتی

در این مقاله به 6 اثر سرکه سیب بر روی  سلامتی که توسط تحقیقات علمی اثبات شده‌اند، پرداخته ایم. از شما دعوت می‌کنیم این مقاله را به دقت بخوانید، شاید تصمیم بگیرید مصرف سرکه سیب را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.
 

خواص بی شمار سرکه سیب

سرکه از قرن‌ها پیش برای اهداف مختلف خانگی و پخت‌وپز به کار می‌رود. همچنین در دوران باستان از سرکه برای درمان انواعی از مشکلات بهداشتی استفاده می‌شد. در این میان محبوب‌ترین و پرفایده‌ترین نوع سرکه، سرکه سیب می‌باشد. سرکه سیب منافع فراوانی برای سلامتی ما دارد که بسیاری از آن‌ها به صورت علمی اثبات شده‌اند. برخی از این تأثیرات سرکه شامل کاهش وزن ، کاهش قند خون و بهبود علائم دیابت می‌باشد.
هر قاشق سرکه سیب حدود 3 کالری دارد که بسیار کم می‌باشد. سرکه سیب ویتامین و مواد معدنی زیادی ندارد، اما حاوی مقداری پتاسیم است. یک سرکه سیب باکیفیت دارای آمینواسید (پیش سازهای پروتئین) و انواعی از آنتی‌اکسیدان‌ها می‌باشد.
 

سرکه سیب غنی از اسید استیک

سرکه در دو مرحله تولید می‌شود؛ در مرحله اول سیب‌های خردشده توسط مخمر مصرف می‌شوند. مخمرها قند موجود در سیب را طی فرایند تخمیر به الکل تبدیل می‌کنند. در مرحله دوم باکتری‌ها الکل را بیشتر تخمیر می‌کنند و آن را به اسید استیک تبدیل می‌کنند. 
استیک اسید فعال‌ترین و مؤثرترین عامل موجود در سرکه سیب است که بسیاری از خواص سرکه سیب نظیر کاهش قند خون و یا ضدعفونی کنندگی‌ آن به دلیل وجود این ماده می‌باشد.

سرکه سیب, آنتی بیوتیک و ضد عفونی کننده قوی

سرکه سیب می‌تواند عوامل بیماری‌زا، از جمله باکتری‌ها را از بین ببرد. از سرکه سیب به طور سنتی برای تمیز کردن و ضد عفونی کردن، درمان قارچ ناخن، شپش، زگیل و عفونت گوش استفاده می‌شود. بقراط، پدر طب مدرن، بیش از دو هزار سال پیش از سرکه سیب برای تمیز کردن زخم استفاده کرده است.
از سرکه سیب به عنوان نگه‌دارنده غذا نیز استفاده می‌شود و مطالعات نشان می‌دهد که قادر است باکتری‌های خطرناکی مانند اشرشیا کولای را در غذا از بین ببرد و یا رشد آن را مهار کند؛ بنابراین اگر شما به دنبال یک راه طبیعی برای حفظ مواد غذایی خود هستید، سرکه سیب می‌تواند بسیار مفید باشد.
همچنین می‌توان از سرکه سیب برای درمان آکنه و جوش صورت استفاده کرد.

 

کاهش دهنده قند خون و کمک به درمان دیابت نوع 2

تا به امروز موفق‌ترین اثر درمانی سرکه سیب در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 بوده است. در دیابت نوع 2 , قند خون افزایش می‌یابد که علت آن مقاومت به انسولین یا عدم توانایی بدن در تولید انسولین می‌باشد. افزایش قند خون همچنین می‌تواند در افرادی که دیابت ندارند، نیز باعث بروز مشکلات متعدد شود و به نظر می‌رسد بالا رفتن قند خون زمینه‌ساز پیری و بیماری‌های مزمن مختلف است.
بنابراین، تقریباً همه باید سطح قند خون خود را در حد نرمال حفظ کنند. مؤثرترین و سالم‌ترین راه برای انجام این کار، اجتناب از مصرف کربوهیدرات‌ها به میزان زیاد است؛ اما سرکه سیب نیز در این زمینه بسیار مؤثر عمل می‌کند.
به نظر می‌رسد سرکه سیب مزایای متعددی برای عملکرد انسولین و سطح قند خون دارد:
  • سرکه سیب میزان قند خون را کاهش می‌دهد.
  • 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب قبل از خواب می‌تواند قند خون ناشتا را 4٪ کاهش دهد.
به همین دلایل، سرکه سیب می‌تواند برای افراد مبتلا به دیابت ، پیش دیابت یا افرادی که می‌خواهند میزان قند خون خود را به دلایل دیگری پایین نگه دارند، مفید باشد.
 

کاهش وزن و کاهش اشتها

با توجه به این که سرکه سیب قند خون و سطح انسولین را کاهش می‌دهد، می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. مطالعات متعددی نشان داده‌اند که سرکه می‌تواند احساس سیری را افزایش دهدو باعث کاهش اشتها شود. همچنین به شما کمک می‌کند که روزانه 275-200 کالری کمتری مصرف کنید و در نهایت وزنتان را کاهش دهید.
مصرف روزانه سرکه سیب می‌تواند باعث کاهش چربی شکم ، کاهش سایز دور کمر، پایین آمدن تری گلیسیرید خون و در نهایت کاهش وزن شود. بر اساس تحقیقات , مصرف روزانه 1 قاشق غذاخوری سرکه سیب می‌تواند باعث کاهش 1.2 کیلوگرم از وزن افراد بعد از 3 ماه شود.
با این وجود به نظر می‌رسد که استفاده از سرکه سیب به تنهایی نمی‌تواند منجر به کاهش وزن افراد شود؛ بلکه می‌توان از آن به عنوان ابزاری کمکی برای کاهش وزن استفاده کرد.

سرکه سیب - کاهش کلسترول و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی 

 

بیماری‌های قلبی-عروقی ( نظیر سکته قلبی ) در حال حاضر بزرگ‌ترین علت مرگ‌ومیر در جهان می‌باشد. عوامل متعددی برای افزایش بیماری‌های قلبی-عروقی وجود دارد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از فشار خون بالا، بالا بودن کلسترول و تری گلسیرید خون. بر اساس مطالعات، سرکه سیب می‌تواند سطح فشار خون، کلسترول و تری گلیسیرید را کاهش دهد. همچنین سرکه سیب حاوی آنتی‌اکسیدانی به نام اسید کلروژنیک است که از اکسیداسیون کلسترول خوب بدن جلوگیری می‌کند. نتیجه این عوامل کاهش بیماری‌های قلبی-عروقی را در بردارد.

سرکه سیب و کاهش ابتلا به سرطان

سرطان یک بیماری است که به علت رشد کنترل نشده سلول‌های بدن ایجاد می‌شود. برخی مطالعات نشان داده‌اند که سرکه می‌تواند سلول‌های سرطانی را کاهش دهد و تومورهای کوچک را از بین ببرد. از اثرات ضد سرطانی سرکه سیب در برخی از داروهای ضد سرطان استفاده شده است.
 
 
1396/11/28