موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396
حساب کاربری
رمز عبورم را فراموش کرده ام؟ هنوز در سایت ثبت نام نکرده اید؟

هرسپتین داروی شیمی درمانی در درمان سرطان پستان

هرسپتین

 با توجه به سوالات متداول بیماران سرطانی هنگام تحویل دارو , بر آن شدیم که توضیح مختصری در مورد داروهای شیمی درمانی و عوارض و موارد مصرف داروها در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.در این مقاله به مهمترین دارو در درمان سرطان پستان یعنی هرسپتین Herceptin می پردازیم .

هرسپتین Herceptin یا تراستوزومب

شکل دارویی:
ویال 150 میلیگرم 
ویال 440 میلی گرم 
ساخت شرکت روش Roche سوئیس

فواید هرسپتین

تراستوزومـب با نام تجاری هرسپتین یکی از داروهای مورد استفاده در درمان سرطان پستان است .
 هرسپتین حاوی تراستوزوماب (نوعی آنتی بادی منوکلونال) می باشد. تراستوزوماب به طورانتخابی به گیرنده ی خاصی بنام فاکتور رشد اپیدرمال انسانی نوع 2 ( HER2 ) متصل می شود. هرسپتین با اتصال به این گیرنده ها موجب مهار رشد و مرگ سلول های سرطانی می شود.
هرسپتین در موارد زیر برای درمان سرطان سینه (پستان) و معده تجویز می شود:
-  مراحل اولیه نوع خاصی از سرطان پستان که دارای تعداد بالای گیرنده فاکتور رشد اپیدرمال انسانی نوع 2 باشد.
-  سرطان پستان منتشر شده در بدن با سطح بالای گیرنده مورد اشاره.هرسپتین ممکن است در ترکیب با دیگر داروهای شیمی درمانی به عنوان درمان اولیه و یا در صورت مؤثر نبودن سایر درمان ها به تنهایی برای سرطان پستان منتشر شده تجویز شود. همچنین این دارو در ترکیب با گروهی از داروها به نام مهارکننده های آروماتاز در بیماران مبتلا به سرطان پستان منتشر شده در بدن با سطح بالای گیرنده و تومور حساس به هورمون های جنسی زنانه به کار می رود.
سرطان معده ی منتشر شده در بدن با سطح بالای گیرنده فاکتور رشد اپیدرمال انسانی نوع 2 که در ترکیب با سایر داروهای درمان سرطان به کار می رود.

نحوه مصرف هرسپتین HERCEPTIN

قبل از شروع درمان , پزشک میزان گیرنده خاص این دارو ( فاکتور رشد اپیدرمال انسانی نوع 2 ) را در تومور ارزیابی خواهد کرد. تنها بیماران دارای سطح بالای این گیرنده مورد درمان با هرسپتین قرار خواهند گرفت.هرسپتین باید فقط توسط متخصص آنکولوژی تجویز شود . دوز این دارو بر اساس وزن تعیین می شود.
دو نوع فرمولاسین هرسپتین موجود می باشد :
1- برای تزریق وریدی
2- برای تزریق زیرجلدی
فرمولاسیون وریدی هرسپتین به صورت تزریق آهسته وریدی تجویز می شود. اولین دوز دارو در مدت 90 دقیقه تزریق می شود و در این مدت از نظر بروزعوارض جانبی تحت نظر خواهید بود. در صورت تحمل دوز اول، دوزهای بعدی در مدت 30 دقیقه استفاده خواهند شد. تعداد تزریقات دارو بر اساس نحوه پاسخ به درمان توسط پزشک تعیین می شود.
برای پیشگیری از بروز اشتباهات دارویی لازم است برچسب ویال ها بررسی شود تا اطمینان حاصل شود که داروی آماده شده برای تزریق هرسپتین (تراستوزوماب) می باشد.
برای سرطان پستان در مراحل اولیه، سرطان پستان و سرطان معده منتشر شده در بدن هرسپتین هر 3 هفته داده می شود. همچنین این دارو برای سرطان پستان منتشر شده در بدن به صورت یک بار در هفته نیز قابل تجویز است.

عوارض هرسپتین

مانند هر دارویی مصرف هرسپتین نیز ممکن است تعدادی عارضه جانبی در پی داشته باشد، اگرچه این عوارض در تمام افراد بروز نمی کنند. بعضی از عوارض ممکن است شدید و نیازمند بستری در بیمارستان باشند.
در زمان تزریق هرسپتین ممکن است تب و لرز و علائم شبه آنفلوانزا ایجاد شوند که بسیار شایع هستند. سایر عوارض مرتبط با تزریق عبارتند از: تهوع، استفراغ، درد، سفتی عضلات، لرز، سردرد، اختلالات تنفسی، افزایش یا کاهش فشارخون، اختلالات ریتم قلب (تپش قلب، ضربان نامنظم قلب)، تورم صورت و لبها، بثورات جلدی و احساس خستگی. 
این عوارض بیشتر با تزریق وریدی اولین دوز دارو و در چند ساعت اول بعد از تزریق ایجاد می شوند و معمولاً گذرا هستند. شما در مدت تزریق و به مدت حداقل 6 ساعت بعد از تزریق اولین دوز دارو و به مدت 2 ساعت بعد از تزریق دوزهای بعدی تحت نظر خواهید بود. در صورت ایجاد عارضه سرعت تزریق را کاهش داده و یا تزریق متوقف نموده و ممکن است برای رفع عوارض مورد درمان قرار بگیرید. ممکن است تزریق دارو پس از رفع علائم ادامه یابد.

نحوه نگهداری 

از مصرف هرسپتین پس از تاریخ انقضا که روی بسته بندی درج شده است خودداری نمایید. منظور از تاریخ انقضا آخرین روز از ماه ذکر شده می باشد.
دارو را در یخچال(دمای 2-8 درجه سانتیگراد) نگهداری کنید.
محلول های تزریقی باید بلافاصله پس از رقیق سازی مصرف شوند. در صورت مشاهده ذرات معلق در محلول یا تغییر رنگ آن از مصرف دارو خودداری کنید.

 

گردآوری و تنظیم: دکتر روزا ابوالقاسم

1397/02/29