موسس و مسئول فنی دکتر بهرام دهخوارقانی شماره مجوز فروش اینترنتی9073/ص/1396

درمان سرطان روده با آمپول اوستین Avastin

آمپول اوستین


بواسیزوماب bevacizumab  - نام تجاری اوستین  Avastin

شکل دارویی : ویال 100 میلیگرم ,  ویال 400 میلیگرم
شرکت روش Roche سوئیس

در این مقاله به علل ابتلا به سرطان روده و راه های درمان آن و نقش آمپول اوستین در درمان سرطان روده می پردازیم.

آمپول اوستین چیست ؟

اوستین یک داروی ضد سرطان است که در درمان سرطان پیشرفته روده بزرگ ,  سرطان ریه , سرطان کلیه , سرطان پستان,  سرطان های پیشرفته تخمدان و لوله های فالوپ و سرطان اولیه صفاق و نوع خاصی از تومور مغزی به کار می رود. همچنین اوستین برای درمان سرطان‌های متاستاتیک رکتوم و کولون استفاده می‌شود . این دارو در ترکیب با رژیم شیمی درمانی همراه با داروهای دیگر نیز تجویز می گردد.

ماده فعال این دارو نوعی پروتئین تولید شده توسط سیستم ایمنی بدن برای مقابله با عفونت ها و سرطان هابه نام بواسیزوماب می باشد. بواسیزوماب به صورت انتخابی به پروتئین پوشاننده جدار عروق خونی و لنفاوی، به نام فاکتور رشد اندوتلیال عروقی متصل می شود. این فاکتور موجب رشد عروق خونی در میان سلول های تومور و تأمین اکسیژن و مواد مورد نیاز این سلول ها می شود. اتصال بواسیزوماب به محل اتصال فاکتور فوق , باعث مهار رشد عروق خونی شده از رشد تومور جلوگیری می کند.
شما عزیزان می‌توانید جهت خرید مکمل گوارشی از وب سایت داروخانه آنلاین به بخش مکمل مراجعه کنید.
 

عوارض جانبی بسیار شایع اوستین

- افزایش فشارخون

- اشکال در ترمیم زخم بعد از عمل جراحی
- بیحسی یا گزگز در دست ها و پاها
- کاهش گلبول های سفیدو پلاکت ها ( گاهی همراه با تب )
- احساس خستگی و فقدان انرژی
- اسهال، تهوع و استفراغ

عوارض جانبی شایع اوستین 

عبارتند از: خونریزی از مخاط دهان یا واژن، سوراخ شدن مثانه با علائم درد شکم، تب، تهوع و استفراغ ، زخم دستگاه گوارش ( با علائم درد شکم، نفخ، مدفوع سیاه، خون در مدفوع، استفراغ خونی ) و اختلال یا قطع عادت ماهیانه خانم ها .

بعضی از عوارض جانبی در سالمندان شایع ترند. این عوارض عبارتند از ایجاد لخته در شریان ها که می تواند موجب سکته قلبی یا مغزی شود.علاوه براین، سالمندان خطر بالای کاهش گلبول های سفید خون و پلاکت ها را دارند. سایر عوارض شایع در سالمندان شامل اسهال، استفراغ، سردرد و خستگی می باشند.
بواسیزوماب برای درمان سرطان به صورت تزریق داخل وریدی به کار می رود و برای تزریق داخل چشم مناسب نیست و تجویز آن به این صورت مجاز نمی باشد.


تزریق آواستین در چشم چه عوارضی را به دنبال دارد ؟

  • - عفونت یا التهاب چشم
  • - قرمزی و درد چشم، فلوتر( مگس پران )
  • - ایجاد جرقه های نورانی همراه با فلوتر و پیشرفت به سمت از دست دادن بینایی
  • - افزایش فشار چشم و خونریزی چشم 

    نحوه مصرف آمپول اوستین

  • -مقدار و دفعات مصرف دارو
دوز آمپول اوستین به وزن و نوع سرطان بیمار بستگی دارد. پزشک , دوز مناسب را برای شما تعیین خواهد کرد و هر 2 یا 3 هفته یک بار دارو را دریافت خواهید کرد. تعداد تزریقاتی که دریافت می کنید به نحوه پاسخ شما به درمان بستگی دارد و باید تا زمانی که اوستین دیگر قادر به مهار رشد تومور نباشد آن را دریافت کنید. 
  • - روش مصرف دارو 
اوستین به صورت محلول برای تزریق آهسته وریدی می باشد. قبل از مصرف، براساس دوز تجویز شده تمام یا بخشی از محتویات ویال اوستین با حلال رقیق خواهد شد و به صورت وریدی تزریق خواهد گردید. تزریق اول طی 90 دقیقه انجام می شود و در صورت تحمل، تزریق دوم در 60 دقیقه انجام خواهد شد. تزریقات بعدی ممکن است طی 30 دقیقه قابل انجام باشند.
 

نحوه نگهداری دارو

- دارو را دور از دسترس کودکان نگه دارید.
- از مصرف اوستین پس از تاریخ انقضا که روی بسته بندی درج شده است خودداری نمایید. منظور از تاریخ انقضا آخرین روز از ماه ذکر شده می باشد.
- دارو را در یخچال (دمای8-2 درجه سانتیگراد) نگهداری کنید.
- از یخ زدگی محافظت کنید.
- دارو را دور از نور نگهداری کنید.
- محلول های تزریقی باید بلافاصله پس از رقیق سازی مصرف شوند. در صورت مشاهده ذرات معلق در محلول یا تغییر رنگ آن از مصرف دارو خودداری کنید.

در چه مواردی دریافت آمپول اوستین باید متوقف شود ؟

- افزایش شدید و ناگهانی فشارخون که با دارو کنترل نشود.
- دفع پروتئین در ادرار همراه با تورم بدن
- سوراخ شدن دیواره روده
- وجود مسیر ارتباطی غیرطبیعی بین نای و معده یا ارگان های داخلی و پوست که طبق نظر پزشک قابل توجه باشد.
- عفونت شدید پوست یا بافت های زیرجلدی
- وجود لخته در شریان ها و عروق ریه و هر نوع خونریزی شدید
 

سرطان روده سومین عامل مرگ و میر در جهان



سرطان روده زمانی رخ می دهد که در پوشش داخلی روده (کولون) یا مقعد سلول های غیر عادی رشد کنند. سرطان روده هم در زنان هم در مردان شایع است.  سرطان روده سومین عامل مرگ و میر در جهان است. سرطان روده ممکن است خوش خیم یا بدخیم باشد. خوش خیم بدین معنی است که تومور گسترش نخواهد یافت، در حالی که تومور بدخیم شامل سلول هایی است که می توانند به سایر قسمت های بدن گسترش یابند و به آنها آسیب برساند.

دلایل و عوامل سرطان روده

1- برنامه غذایی نامناسب و استفاده از روغن های چند بار سرخ شده و پرچرب و کم فیبر
2- نژاد - در برخی نژادهاو نواحی مثل آمریکا و آفریقایی ها استعداد ابتلا به سرطان روده بزرگ بیشتر است.
3- سابقه خانوادگی و ژن ها - رشد سلول های کنترل نشده ممکن است به علت آسیب ژنتیکی رخ دهد. استعداد ژنتیکی را می توان از اعضای خانواده به ارث برد، اما بیشتر سرطان روده بزرگ در افراد بدون سابقه خانوادگی رخ می دهد.
4- چاقی - افراد چاق بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان روده هستند.
5- سن -  بیشتر افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ افراد مسن بالای 50 سال هستند اگرچه این سرطان در افراد جوان نیز وجود دارد.
6- بیماری های التهابی روده ای مانند بیماری کولیت اولسراتیو (زخمی) ، بیماری التهابی مزمن روده بزرگ و کرون روده
7- دیابت - خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در افراد دیابتی و مقاوم به انسولین بیشتر می باشد.
8- مصرف سیگار و الکل خطر ابتلا را بالا می برد.
9 - سبک زندگی غلط مثل ورزش نکردن و بی تحرکی می تواند در ایجا سرطان موثر باشد.
10 -مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک ها - پژوهشگران می گویند موادی که باعث تغییر در باکتری های روده می شوند ممکن است باعث توسعه پولیپ ها در روده شوند. مطالعات اخیر  نشان می دهند که مصرف آنتی بیوتیک ها به مدت طولانی و بدون تجویز پزشک در میان سالی  می تواند خطر رشد سلول های پیش سرطانی در روده بزرگ را افزایش دهد.
زنان در بین سنین 20 تا 50 سالگی، که 2 هفته یا بیشتر از آنتی بیوتیک ها استفاده کرده اند، در سنین 60 سالگی نسبت که کسانی که از این نوع دارو ها برای مدت طولانی استفاده نکرده اند بیشتر  احتمال داشتن ضایعات در روده بزرگ را دارند.
 

علائم سرطان روده

از علائم شایع سرطان روده میتوان به یبوست یا اسهال , مشاهده خون در مدفوع یا خونریزی مقعدی , دل درد و نفخ , ضعف و خستگی و کاهش وزن ناگهانی و در نهایت سندرم روده تحریک پذیر اشاره کرد.
 

درمان سرطان روده

  1.  1- جراحی - جراحی شایع‌ترین روش درمانی در تمامی مراحل سرطان به‌حساب‌می‌آید. این روش به طرق مختلف انجام می‌شود و براساس نظر پزشک و مرحلۀ سرطان، روش‌های جراحی متفاوت است.
  2.  2- شیمی‌درمانی -  در این روش، از داروها جهت از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. داروهای ضد سرطان ,  اکثراً به فرم تزریق داخلی در بدن یا داخل عضلات و برخی به فرم خوارکی استفاده می‌شود. شیمی‌درمانی یک روش درمانی سیستمیک به‌حساب‌می‌آید به این معنا که دارو از طریق جریان خون به قسمت‌های مختلف بدن می‌رود تا سلول‌های سرطانی را از بین ببرد. در این روش داروها به صورت دوره‌ای تجویز می‌شوند؛ یعنی دوره درمانی با یک دوره استراحت ادامه‌می‌یابد و بعد از آن، از ابتدا دوره درمانی شروع می‌شود. درصورتی‌که سلول‌های سرطانی، کبد را درگیر کرده باشند، می‌توان دارو را مستقیماً به شریان‌های تغذیه‌کننده کبد تزریق نمود.
  3. 3- پرتودرمانی - در این روش از اشعه X با انرژی بالا برای نابودی سلول‌های سرطانی و کوچک‌نمودن اندازه تومور استفاده می‌شود. تولید اشعه می‌تواند خارج از بدن، توسط ماشین‌های خاص یا داخل بدن، از طریق مواد تولیدکننده اشعه، صورت‌گیرد. پرتودرمانی به‌تنهایی یا همراه با جراحی و شیمی‌درمانی انجام‌می‌شود.
  4.  

گردآوری و تنظیم: دکتر روزا ابوالقاسم

1397/03/05
  •  

نظرات کاربران

  • احمدملایی 25 شهریور 1400 1 2 پاسخ به این نظر
    سلام من تحت درمان کموتراپی هستم آواستین خارجی میخوام اگرکسی بتونه برای پیداکردنش کمکی کنه ممنون میشم
    • حانیه جعفری 17 اردیبهشت 1401
      بنده موجود دارم برای پدرم بود
  • سعید ساملی 11 آبان 1399 2 1 پاسخ به این نظر
    سلام و خسته نباشید. به داروی امپول اوستین ۴۰۰ خارجی نیاز دارم برای معالجه سرطان پدرم. مشهد هستم وداروش دو ماهه پیدا نمیشه میتونید کمکم کنید.
    • Parham 9 آذر 1399
      سلام. من این هفته از داروخانه ۱۲ فروردین تهران خریدم. از اطلاعات دارویی تلفنی هم میشه پرسید. با ارزوی سلامتی برای همه
      التماس دعا